Lexus GS - kolejna generacja

24 Sie 2011, 12:52

Lexus GS, sportowy sedan, zadebiutował na rynkach europejskich już w 1993 roku. Jego druga generacja weszła do sprzedaży w roku 2000, a w roku 2005 – trzecia, uzupełniona o model z napędem hybrydowym w roku 2006. Po wprowadzeniu face-liftingu w roku 2008 Lexus GS doczekał się kolejnej, czwartej generacji.
Nowy Lexus GS pojawi się na europejskich rynkach w pierwszej połowie 2012, a już dziś pokazano jego amerykańską wersję GS350 podczas Konkursu Elegancji na Pebble Beach w Kalifornii.

    Nowe, śmiałe i dynamiczne wzornictwo prezentuje nową twarz Lexusa
    Ulepszona dynamika jazdy i nowe, innowacyjne rozwiązania techniczne
    Przestronne, nowoczesne i wyrafinowane wnętrze

"Wprowadzając nowe, śmielsze wzornictwo, lepszą dynamikę jazdy i wyższy poziom komfortu dla wszystkich podróżnych, nowy GS otwiera nowy rozdział w historii Lexusa.
Dzięki bardziej ekscytującym wrażeniom podczas jazdy, śmielszemu wzornictwu i bardziej przestronnemu i nowoczesnemu wnętrzu, nowy Lexus GS stanowi doskonałą odpowiedź na coraz większe wymagania klientów" mówi Andy Pfeiffenberger, wiceprezes Lexus Europe.

Lexus GS - kolejna generacja Lexus GS - kolejna generacja Lexus GS - kolejna generacja Lexus GS - kolejna generacja

Bardzo bogate wyposażenie nowego modelu GS, które zawiera szereg elementów przypisywanych segmentowi premium oraz zaawansowane rozwiązania techniczne poprawiające jego osiągi, czynią go czymś więcej niż tylko luksusowym samochodem.

Charakterystyczna przednia krata wlotu powietrza w kształcie wrzeciona powoduje, że nowy GS budzi zaufanie. Dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu oraz szerokiemu, postawnemu rozstawowi kół, nowy GS inspiruje i nagradza kierowcę szybkim oraz precyzyjnym działaniem układu kierowniczego.

Ponadto, inżynierowie firmy Lexus rzucili sobie wyzwanie, które polegało na uzyskaniu bardziej przestronnego wnętrza. Niezmieniając w zasadzie zewnętrznych wymiarów pojazdu, zwiększyli oni przestrzeń pasażerską i bagażową, tworząc wnętrze, w którym zarówno pasażerowie jak i ich bagaż będą komfortowo podróżowali niezależnie od długości podróży.

Lexus GS - kolejna generacja Lexus GS - kolejna generacja Lexus GS - kolejna generacja Lexus GS - kolejna generacja

Nowa osobowość i zaproszenie na przejażdżkę
Projektując nowy model GS, inżynierowie koncentrowali się na stworzeniu samochodu, który będzie wytrzymały i będzie miał doskonałe właściwości jezdne. Głównym celem było zapewnienie ekscytującego sposobu prowadzenia. Osiągnięto go za pomocą nowego aerodynamicznego nadwozia; znacznie zmodyfikowanej płyty podłogowej zapewniającej szerszy rozstaw kół i większą sztywność; skrzyni biegów szybciej zmieniającej przełożenia; charakterystycznej barwy dźwięku silnika i układu wydechowego oraz lepszych mocowań foteli.

Zmodernizowana płyta podłogowa jest sztywniejsza w porównaniu z płytą obecnie stosowaną. Inżynierowie przeprowadzili szeroki program badań, zwiększając w określonych miejscach liczbę punktów zgrzewanych i spawanych laserowo. Rozstaw kół, większy o 40 mm z przodu i 50 mm z tyłu, razem ze zmodernizowanym zawieszeniem zapewnia większą stateczność i doskonałe zachowanie samochodu podczas jazdy po łuku.

Nowe zawieszenie zostało tak zaprojektowane, aby precyzyjnie przeprowadzić nowy model GS przez każdy zakręt. Z przodu, górny i dolny wahacz został wykonany ze stopu aluminium i wyposażony w większe tuleje stalowo-gumowe. Tylna belka pomocnicza została całkowicie przeprojektowana, aby mogła współpracować z zupełnie nowym zawieszeniem wielowahaczowym, które zapewnia lepszy rozkład sił podczas jazdy po łuku i poprawia zachowanie tylnej części pojazdu. Sztywniejsza płyta podłogowa i lżejsze elementy zawieszenia pozwoliły na zastosowanie w amortyzatorach oleju o niższej lepkości, dzięki czemu pracują one płynniej i szybciej reagują na niewielkie wymuszenia.

Zastosowanie przednich i tylnych wahaczy wykonanych ze stopu aluminium spowodowało zmniejszenie masy nieresorowanej, a co za tym idzie poprawę zwrotności, tłumienia drgań nadwozia, zwiększenie komfortu jazdy oraz zwiększenie precyzji układu kierowniczego. Ogólnie mówiąc zawieszenie jest sztywniejsze i lżejsze, dzięki czemu szybciej i bardziej płynnie reaguje na działania kierowcy. Wentylowane tarcze hamulcowe współpracują z czterotłoczkowymi zaciskami wykonanymi ze stopu aluminium. Układ hamulcowy jest wyposażony w najnowsze rozwiązania z dziedziny elektroniki, które zapewniają odpowiednie sterowanie i rozkład sił hamowania.

Wrażenia z jazdy
Nowa wersja modelu GS 350 jest napędzana nowoczesnym silnikiem V6 o pojemności 3,5 litra wyposażonym w cztery wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder oraz „inteligentny” układ zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych (VVT-i). Maksymalna moc 306 KM czyni go jednym z najmocniejszych silników w segmencie. Jest to natomiast jedyny silnik, który ma dwa układy wtrysku paliwa: bezpośredni i sekwencyjny. Rozpędzenie od 0 do 60 mph (ok. 100 km/h) nowego Lexusa GS zajmuje zaledwie 5,7 s. Poprawie osiągów towarzyszy niższe zużycie paliwa.
Rozpędzanie od 30 do 50 mph (od ok. 45 km/h do ok. 75 km/h) zajmuje 3,0 s, a poprawione brzmienie silnika doskonale uzupełnia śmiałą, bardziej energetyzującą osobowość nowego Lexusa GS. Sześcioprzełożeniowa, automatyczna skrzynia biegów, pozwalająca na sekwencyjną zmianę zakresów jest standardowo wyposażona w dźwignie przy kierownicy (łopatki) oraz sportowy tryb pracy.

Skrzynia biegów zapewnia szybszą zmianę przełożeń, wcześniejsze włączanie blokady przekładni hydrokinetycznej oraz zwiększa prędkość obrotową silnika podczas zmiany biegu na niższy. Te cechy są wykorzystywane przez cztery tryby jazdy (Lexus Drive Mode), które można wybierać za pomocą specjalnego przełącznika. Oprócz trybu normalnego, dostępne są następujące tryby, które pozwolą kierowcy dopasować samochód do własnego stylu jazdy:

    Tryb ECO zmienia sposób sterowania przepustnicą, ogrzewaniem foteli oraz układem klimatyzacji tak, aby uzyskać niższe zużycie paliwa. W tym trybie zespół wskaźników podświetlony jest na niebiesko.
    Tryb SPORT S zmienia sposób sterowania przepustnicą oraz skrzynią biegów tak, aby w pełni wykorzystać możliwości zespołu napędowego. W tym trybie zespół wskaźników podświetlony jest na czerwono.
    Tryb SPORT S+ (dostępny w wybranych wersjach) powoduje zmianę trybu pracy układów wpływających na właściwości jezdne, do których należą: zawieszenie o zmiennej w sposób ciągły charakterystyce, układ kierowniczy, układ VSC. Układ napędowy pracuje w trybie SPORT S.
W Europie na rynkach rosyjskim, ukraińskim i kazachskim będzie oferowana wersja GS 350AWD. Jest ona wyposażona w elektronicznie sterowany układ napędzający cztery koła, który poprawia przyczepność w wielu warunkach drogowych. W celu zapewnienia wyjątkowej stateczności pojazdu, w zależności od warunków, układ może zmieniać proporcje, w jakich moc jest przekazywana na koła przednie i tylne od 50:50 do 30:70.

Innowacyjne wzornictwo Lexusa
Nowy model GS, za pośrednictwem doskonale ukształtowanego wnętrza, wyraża nową filozofię wzornictwa firmy Lexus, która poprowadzi pozostałe modele w zupełnie nowym kierunku. Kiedy projektanci kształtowali nowego Lexusa GS, obserwowali przepływ powietrza wokół jego nadwozia. Ich zadaniem było uzyskanie jak największej sprawności aerodynamicznej, która zmniejsza współczynnik oporu powietrza.

GS to fuzja wyrafinowanego stylu i funkcjonalności. Żebrowane boczne powierzchnie lamp tylnych oraz kształt nadwozia wokół bagażnika pomagają odpowiednio skierować strugi powietrza nad i za samochodem. Obszar pod tylnym zderzakiem został tak zaprojektowany, aby stawiać mniejsze opory powietrza i zapewniać lepsze dociskanie pojazdu do nawierzchni drogi. Wloty znajdujące się na zewnętrznych krawędziach dolnej kraty wlotu powietrza służą jako kanały chłodzące.
Przednia krata wlotu powietrza w kształcie wrzeciona o trapezowym kształcie powstała w wyniku modyfikacji obecnej stylistyki Lexusa. Doskonale pasuje ona do agresywnego zderzaka przedniego zapewniając odpowiedni przepływ powietrza. Ten charakterystyczny element wzorniczy Lexusa razem z głęboko osadzonymi, nowoczesnymi lampami przednimi oraz lampami diodowymi w kształcie litery L do jazdy dziennej dodatkowo podkreślają stanowczy i dynamiczny charakter samochodu. Projektorowe lampy przednie stanowią dopełnienie stanowczego i charakterystycznego wyglądu, a także zapewniają doskonałe oświetlenie drogi.
Patrząc z boku, GS wygląda jak przestronny sedan o wysokich osiągach i budowie, zapewniającej doskonałą przyczepność. Ukośne progi drzwi i krótki zwis przedni nadają nadwoziu wrażenie ruchu. Z kolei poszerzające nadwozie przednie i tylne nadkola nadają mu atletyczny wygląd podkreślając dynamiczną sylwetkę pojazdu.

W zderzaku tylnym znajdują się końcówki rur wydechowych i ożebrowanie, które steruje przepływem powietrza pod samochodem. W połączeniu z tylnymi lampami diodowymi (LED) w kształcie litery L, znakiem charakterystycznym Lexusa, tylny zderzak nadaje nadwoziu sportowy wygląd. Podsumowując: nowy GS stanowi znaczące rozszerzenie filozofii L-finesse, która jest podstawą wszystkich projektów Lexusa.

Gama kolorów modelu GS została rozszerzona o trzy nowe barwy: karmazynową czerwień (Crimson Red), błękit (Meteor Blue) i srebrny (Sonic Silver). W przypadku samochodów w kolorze karmazynowej czerwieni, warstwa lakieru zostanie wzbogacona o drobiny szkła, w celu uzyskania wysokiego połysku. Inżynierowie Lexusa stworzyli nowy zaawansowany proces lakierowania nadwozia dla koloru Sonic Silver. Nowy GS będzie pierwszym modelem Lexusa, w którym zostanie on zastosowany. Samochody w kolorze Sonic Silver będą lepiej odbijały światło, ponieważ dodatkowa warstwa metalicznej faktury zapewnia odpowiednie cieniowanie oraz wyraźne, ostre odbłyski. Dzięki takiemu efektowi podkreślone zostaną subtelne i wyraźne linie nadwozia, a powierzchnia będzie sprawiała wrażenie doskonale wypolerowanej.

Przestronne wnętrze z wyposażeniem premium
Model GS zapewnia więcej miejsca dla wszystkich podróżnych, zwiększając poziom komfortu zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Zmiany we wnętrzu zaczynają się od miejsca kierowcy. Cała przestrzeń pasażerska została zaprojektowana pod kątem kierowcy i prowadzenia pojazdu. Szeroka, pozioma deska rozdzielcza podkreśla przestronność wnętrza. Dzięki zmodernizowanemu szkieletowi fotela oraz zmianom geometrii kolumny kierowniczej poprawie uległa pozycja kierowcy. Uzyskano w ten sposób wyższy poziom komfortu, lepszą widoczność do przodu oraz lepsze możliwości kierowania pojazdem. Dużo uwagi poświęcono również maksymalnemu zwiększeniu miejsca dla pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach. W porównaniu z obecną wersją modelu GS zwiększono ilość miejsca nad głową, na nogi, na wysokości kolan oraz na stopy.

Zwiększono również otwory drzwi, aby zapewnić łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Przestrzeń bagażowa została powiększona o prawie 25%, a dostęp do bagażnika jest łatwiejszy dzięki szerszemu i dłuższemu otworowi.

Twórcy wnętrza nowego modelu GS przywiązywali ogromną wagę do szczegółów, aby uzyskać równowagę między luksusem, rozwiązaniami technicznymi i wzornictwem. Nowy wygląd długiej, odpowiednio ukształtowanej deski rozdzielczej z przejrzystą konsolą środkową i kolorowym ekranem o wysokiej rozdzielczości, umieszczonym głęboko pod przednią szybą, daje kierowcy i pasażerowi poczucie przestrzeni. Położenie większości elementów sterujących układami audio oraz klimatyzacji zostało zmienione, aby zapewnić przejrzysty i bardziej wyrafinowany wygląd deski rozdzielczej.

We wnętrzu znajduje się wiele elementów należących do segmentu premium, które stanowią wyposażenie standardowe. Nowy, automatyczny układ klimatyzacji zużywający mniej energii o nazwie S-Flow wykorzystuje układ wykrywania obecności pasażerów, aby kierować powietrze tylko tam, gdzie znajdują się podróżni. Jest to najnowocześniejsze rozwiązanie tego typu. Nowej generacji zdalny sterownik dotykowy „Remote Touch” z jednym przyciskiem stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji. Dzięki niemu sterowanie jest płynne i intuicyjne.
Zdalny sterownik dotykowy „Remote Touch” pozwala użytkownikowi na sterowanie układem klimatyzacji, zestawem audio, telefonem, opcjonalnym systemem nawigacyjnym i innymi układami. Menu na ekranie wybiera się za pomocą sterownika, eliminując w ten sposób konieczność sięgania do urządzeń sterujących. Sterownik pozwala również na ograniczenie ruchu gałek ocznych, zapewniając mniejszy wysiłek i dekoncentrację. Stanowiąca wyposażenie standardowe kamera ułatwiająca cofanie zwiększa bezpieczeństwo i pewność wykonywania manewrów.

Doskonale wykonane wnętrze uzupełnia oświetlenie, które dyskretnie wita użytkownika i ułatwia mu zajęcie miejsca, tworząc w ten sposób starannie opracowany efekt. Nowe, białe lampy diodowe zapalające się w odpowiedniej kolejności oświetlają okolice drzwi, konsoli środkowej i miejsce na nogi. Nowy zegarek analogowy ze wskazówkami diodowymi wykonany z jednego elementu dodaje wnętrzu wyjątkowego charakteru.

Wśród materiałów zastosowanych do wykończenia wnętrza znajdują się trzy gatunki drewna, które podkreślają zalety różnych wersji modelu. Dokładnie wykonane szwy kontrastujące kładą akcent na deskę rozdzielczą, wykończenie drzwi, konsolę środkową, dźwignię zmiany biegów oraz kierownicę, tworząc bogate, szyte na miarę wnętrze.

Komunikacja
Zestaw multimedialny nowej generacji stworzony przez firmę Lexus to typowy zestaw rozrywkowy z rozbudowanymi funkcjami komunikacji, do których należy rozbudowany interfejs Bluetooth® umożliwiający wgranie książki telefonicznej i strumieniowe odtwarzanie dźwięku.
Użytkownicy modelu GS będą mogli odtwarzać płyty CD oraz DVD zawierające nagrania audio i video oraz pliki MP3. Będą mogli cieszyć się również dźwiękiem przestrzennym w systemie 5.1 Surround Sound oraz 8-calowym ekranem o wysokiej rozdzielczości umieszczonym w górnej części deski rozdzielczej.

Decydując się na dostępny opcjonalnie system nawigacyjny, użytkownicy dostaną do dyspozycji pierwszy, dzielony ekran multimedialny pracujący w wysokiej rozdzielczości o przekątnej 12,3 cala. Dzielony ekran o wysokiej rozdzielczości zapewnia lepszą widoczność dzięki zaawansowanej grafice. Pozwala na łatwy odczyt informacji i jest łatwy w użyciu. Ekran o przekątnej 12,3 cala jest na tyle duży, że może wyświetlić równocześnie mapę, informacje z zestawu audio, układu klimatyzacji a także inne informacje dotyczące pojazdu.

Dla audiofili, którzy wymagają najlepszego zestawu audio, dostępny jest zestaw Mark Levinson, który ma 17 głośników i moc 835 W. Zapewnia on dźwięk w systemie 7.1 odtwarzany w 10 kanałach za pomocą nowego wzmacniacza klasy D i skutecznych głośników GreenEdge™, które są lżejsze, bardziej efektywne i zapewniają mniej zniekształceń. Nowy zestaw audio wytwarza prawie trzy razy więcej mocy na każdy kanał w porównaniu z zestawem poprzedniej generacji.

Zintegrowane układy bezpieczeństwa
Oprócz zmodernizowanego układu hamulcowego i pochłaniającego energię uderzenia szkieletu nadwozia nowy GS jest wyposażony standardowo wiele układów bezpieczeństwa biernego i czynnego.

Nowy GS jest wyposażony w 10 poduszek powietrznych, wśród których znajdują się dwie poduszki kolanowe dla kierowcy i przedniego pasażera. Jest to wiodąca liczba w tej klasie. Tylne siedzenia są wyposażone w boczne poduszki powietrzne. Wszyscy czterej podróżni na zewnętrznych siedzeniach są chronieni przez kurtyny powietrzne.

Dzięki modyfikacjom pasów bezpieczeństwa nowy układ WIL ograniczający urazy kręgów szyjnych i stanowiący wyposażenie foteli przednich zwiększa prawdopodobieństwo, że pasażerowie będą się znajdowali w optymalnej pozycji w chwili zderzenia. Dodatkowo wyższy poziom ochrony zapewniają pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napinającej montowane na przednich fotelach i tylnych zewnętrznych siedzeniach.

Wśród dostępnych opcjonalnie układów zwiększających poziom bezpieczeństwa pasażerów znajduje się układ wykrywający niebezpieczeństwo zderzenia (Pre-collision system), który za pomocą dynamicznego układu automatycznej kontroli prędkości ostrzega przed nadjeżdżającymi pojazdami, które mogą doprowadzić do zderzenia. Jako pierwszy w tej klasie pojazdów układ wykorzystuje również kamerę pracującą w podczerwieni do monitorowania oczu kierowcy i określania jego stanu. Jeżeli kierowca nie patrzy do przodu, kiedy zderzenie wydaje się być nieuniknione, układ wcześniej włączy sygnał ostrzegawczy. Jeżeli kierowca nie odpowiada na ostrzeżenia i nie wykonuje odpowiedniego manewru, układ rozpocznie hamowanie na 2 sekundy przed zderzeniem, aby ograniczyć jego skutki.

Wśród innych dostępnych układów bezpieczeństwa znajdują się: system widzenia w nocy (Night Vision System), który poprawia widoczność podczas jazdy nocą; wyświetlacz HUD; układ monitorujący martwe pole widoczności (Blind Spot Monitor), który pomaga wykrywać pojazdy znajdujące się z tyłu po obu stronach pojazdu; system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (LKA) z układem ostrzegającym o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu (Lane Departure Warning - LDW). GS jest pierwszym samochodem w segmencie, który może być wyposażony w układ LKA zapewniający w pewnym zakresie utrzymanie kierunku jazdy. Natomiast układ LDW ostrzeże kierowcę, kiedy samochód zacznie zjeżdżać z pasa ruchu.

Lexus GS350 nowej generacji jest przeznaczony na rynek amerykański oraz rynki wschodnie.

W Europie na początku 2012 roku zostaną wprowadzone do sprzedaży wersje z napędem hybrydowym – GS450h oraz z napędem benzynowym GS250. Więcej szczegółów zostanie podanych pod koniec roku.

Dane techniczne
Moc - 306 KM przy 6400 obr/min
Moment obrotowy - 375 Nm przy 4800 obr/min
Skrzynia biegów - sześciobiegowa z sekwencyjną zmianą przełożeń, elektronicznie sterowana automatyczna skrzynia biegów (ECT-i)
Liczba miejsc - 5
Długość całkowita (mm) - 4850
Szerokość (mm) - 1840
Wysokość (mm) - 1455
Rozstaw osi (mm) - 1575 – 1590
Koła napędzane - napęd na cztery koła
Hamulce - wentylowane tarcze hamulcowe przednie i tylne, układ ABS, EBD, BA i VDIM
Rozmiar tarcz kół - 17 x 7,5“ (standardowo), 18 x 8“ (opcjonalnie), 19 x 8” (opcjonalnie)
Rozmiar opon - 225/50/17 (standardowo), 235/45/18 (opcjonalnie), 235/40/19 (opcjonalnie)
0 – 100 km/h - ok 5,7 s

źródło: toyota.pl
Pozdro. Kacper
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Awaria samochodu w weekend. Jak oszacować koszty?
    Weekendowa wycieczka to przyjemna wizja spędzenia wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy podczas podróży zepsuje się auto? Bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy to podstawa. Później trzeba jeszcze pomyśleć ...