Witam. Przymierzam się do zakupu samochodu i prosił bym Was o pomoc w wyborze. Ma to być auto za 20 max 23 tyś zł z lat 2005-2008, hatchback, koniecznie 5 drzwi, może być sedan lub kombi. Rocznie będę pokonywał ok. 20 kkm. Bedę nim dojeżdzał do pracy 55 km w jedną stronę w większości trasą w 3,4 lub 5 osób na pokładzie, ale auto ma też służyc do dojazdu na zakupy czy kilka razy w roku na dalszy wyjazd w Polskę. Auto ma być na około 5 lat. Priorytetem są niskie koszty utrzymania, dlatego wstępnie wybrałem dwa silniki o podobnej mocy: diesla który mało pali i jest jednym z najmniej problematycznych w swojej klasie, a także silnik który jest trwały i idealnie nadaję się do lpg. Były by to Kia Ceed/Hundai i 30 z silnikem 1.6 crdi 90 km, który nie ma DPF, dwumasy, rozrząd na łańcuchu, turbosprężarkę ze stałą geometrią, i wtryskiwacze Bosch, które można w miarę tanio regenerować, auto to pali wg. sredniej z autocentrum ok. 5,4 ON. Z drugiej strony auto które można by zagazować, wydajemi się, że najlepszym wyborem przy moich wymaganiach było by któreś auto z silnikem VAG 1.6 8V 102 km, który w prawdzie jest przestarzałą konstrukcją ale do lpg nadaję się idealnie, jest to bardzo trwały silnik, nie trzeba w nim stosować żadnych lubryfikatorów. Mogł to by być np. Seat Leon II. Octavia II czy Golf V za w/w kwotę były by starsze o rok lub dwa. Instalacja lpg do takiego silnika to koszt 2500-3000zł. Spalanie gazu ok. 9.4 l. Porównując spalanie + obsługa w/w samochodów na dystanie 5 lat x 20 kkm = 100 kkm x 5.4 ON przy cenie ok. 5.4 zł lub 9.4 LPG przy cenie 2.7 zł wychodzi bardzo podobnie. Przez te 5 lat w tym dieslu napewno trzeba będzie zregenerowac turbo za ok. 800 zł i wtryski w zależności ile z nich padnie. Przy lpg dochodzi m.in. koszt benzyny na uruchomienie ok. 200 zł na rok, przeglądy w serwise żeby nie stracić gwarancji na instalację z wymianą filtra gazu ok. 150 zł, 60 zł więcej za badania techniczne i wymiana rozrządu ok. 500-600 zł. Za podobna kwotę i 30 lub ceed będę młodsze od Leona. Które z tych aut wybralibyście biorąc pod uwagę, że ma posłużyc ok. 5 lat ? Myslałem jeszcze o Fiacie Bravo II 1.4 16V 90 km pod lpg również idealny ale jak siądzie w nim 5 dorosłych osób to taki silnik bedzie chyba za słaby. Ford Focus II 1.6 TDCI 90 KM, również mało palii jest bez dwumasy i dpf (choć nie każdy), ma rozrząd na pasku, do tego awarie pompy wspomagania i wielowachacz z tyłu. Peugot 308 1.6 HDI 90 km, w miarę młoda konstrukcja, ładny i przestronny w środku. Popularna i w miarę tania Astra III, silnik 1.6 105-115 km nie zbyt nadaję sie do lpg, konieczny lubryfikator i regulacja zaworów (szklanki). W 1.8 125km/140 km jest czym jechać ale spalanie gazu wysokie. Z koleji 1.9 CDTI spala już 6.5 ON, ma dwumasę, pasek który trzeba wymienić , zawór EGR. Zapraszam do dyskusji
![Uśmiechnięty :)]()