3-drzwiowy Polonez Coupe

10 Paź 2010, 22:03

Jeszcze do niedawna na puławskich ulicach można było spotkać unikatowego 3-drzwiowego Poloneza, które zostały wyprodukowane w ilości kilkuset sztuk.
Pomysł, aby z Poloneza uczynić nietypowe (3-drzwiowe)Coupe, narodził się podobno już w fazie projektowej w połowie lat 70. Wtedy auto nie nazywało się jeszcze nawet Polonez (nazwę nadano w 1978 roku, gdy pojazd trafił do seryjnej produkcji; została ona wybrana w konkursie czytelników "Życia Warszawy") i powstawało na deskach kreślarskich włoskich projektantów Fiata. Stworzyli oni studium wersji trzydrzwiowej. Podobno już wtedy powstała także różniąca się w niewielkim stopniu wersja Coupe. Do wielkoseryjnej produkcji trafił jednak tylko 5-drzwiowy, doskonale nam znany, hatchback. Z punktu widzenia doganiającego Zachód kraju była to oczywiście jedynie słuszna decyzja. Nie wiemy, czym kierowało się kierownictwo FSO, wprowadzając do produkcji krótkie serie 3-drzwiowego Poloneza i odmiany Coupe. Sama produkcja nie szła najlepiej, głównie z powodów restrykcji stanu wojennego (dopiero po 4 latach wyprodukowano 100 tys. egzemplarzy). Nie opłacało się więc wprowadzać na szeroką skalę nietypowych wersji nadwozia. Pierwsza seria aut z nadwoziem coupe, określana jako "informacyjna", została wprowadzona do produkcji w 1981 roku (niektóre źródła podają, że było to 8 samochodów). Rok później jeden z egzemplarzy trafił na ekspozycję Międzynarodowych Targów Poznańskich, gdzie stał się sensacją. Po nietypowe auto zaczęli się zgłaszać notable różnych szczebli. FSO odpowiedziało na zapotrzebowanie i w 1983 roku wyprodukowało drugą serię Coupe. Żeby było jeszcze trudniej dojść do ładu z nietypowymi Polonezami, w latach 1978-1980 lub, jak podają inni pasjonaci FSO, 1980-1983, produkowano także 3-drzwiową odmianę. Różniła się ona mniejszym bocznym środkowym słupkiem i klasycznym przodem nadwozia zamiast ściętego. W praktyce jednak także część Polonezów Coupe miała klasyczny przód. Podobno stara atrapa lepiej "chwytała powietrze" niezbędne dla bardziej wysilonego motoru. Dzisiaj wiemy o jednym zachowanym egzemplarzu Coupe z klasycznym przodem, który miał silnik 2.0 DOHC. Reszta Coupe ma standardowe silniki i ścięty przód z kierunkowskazami umieszczonymi w zderzaku, który do wersji 5-drzwiowej trafił w 1986 roku. Instrukcja obsługi Poloneza Coupe różni się od zwykłej kilkustronicową wkładką. Suplement wymienia różnice wersji Coupe w stosunku do klasycznego Poloneza. Oprócz wspomnianego przodu i bocznego słupka ozdobionego polerowanym aluminium są to boczne uchylane szyby i aerodynamiczny spoiler tylnej klapy. Nietypowy Polonez ma także dłuższe o 17 cm drzwi boczne, które trafiły później do Trucka. W Coupe jest dodatkowo mechanizm odchylania przednich foteli. Instrukcja mówi o możliwości dokupienia elektronicznego zapłonu i układu zubożającego mieszankę paliwową. Samochód napędzany jest silnikiem 1.5 współpracującym z 4- lub 5-biegową skrzynią, który występował w dwóch wersjach mocy: 74 KM i 82 KM. Prędkość maksymalna to 145 km/h w przypadku słabszej jednostki i 155 km/h dla mocniejszego silnika.
Ostatnio edytowany przez samurajsj700 10 Paź 2010, 22:10, edytowano w sumie 2 razy
samurajsj700
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5369
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Czernichów/ Sląska
Auto: Audi A 4/WV golf 2 / samurai
Silnik: 90/70/70
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

18 Lut 2011, 09:30

Ciekawe autko, budzi zainteresowanie teraz na ulicach.. ostatnio u mnie w mieście widziałem kilka razy takie cudo. Fajne.. miło czasem popatrzeć na takie staruszki toczące się po ulicach. :)
ofir
Nowicjusz
 
Posty: 28
Miejscowość: Kraków

18 Lut 2011, 14:43

A ja powiem szczerze, zę taki model widzę pierwszy raz.... :smile:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Cze 2011, 17:03

To pokazuje jaką fantazję miała kiedyś polska motoryzacja :) Ahhh szkoda, że w Polsce nie robi już się samochodów...
Autko! Autko! Autko!
mariano99
Początkujący
 
Posty: 51
Miejscowość: Warszawa
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy serwisowanie w ASO się opłaca?
    Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...
    Mitsubishi Mirage wybrany Samochodem Roku 2013
    Nowy, miejski model Mitsubishi Mirage (w Europie znany jako Space Star) otrzymał tytuł "Car of the Year " za rok 2013, podczas gdy Pajero Sport wygrał w kategorii "Najlepszy samochód typu SUV 2WD z silnikiem benzynowym", ...