4x4 vs FWD vs RWD - Dyskusja

06 Gru 2013, 11:42

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów zainteresowanych tematem

Chciałbym rozpocząć taką małą dyskusję na temat wyżej wymienionych napędów.
Otóż planuję kupić AUTO SPORTOWE z Turbiną którymi chciałbym się ścigać w zawodach typu Drag, 1/4 mili pospolita ćwiartka i tego typu imprezach. Pieniążki już mniej więcej mam uzbierane ,zdaję sobie sprawę że jest to bardzo droga zabawa. Powoli rozglądam się za autami i mam już swoje typy ale jakoś nie mogę sobie dobrać napędu,dlatego chciałbym podyskutować.

Z tego co się orientuję każdy napęd ma plusy i minusy. Jest takie przekonanie a może i mylne że napęd 4x4 jest najlepszy z konkurencji ale za to droższy. FWD jest ponoć z nich najsłabszy ale za to najtańszy. Zaś RWD to taki kompromis, nie jestem fanem Driftu i jakoś mnie to nie jara ale dużo osób szczyci się tym napędem że jest najlepszy. Według mnie tak jest bo w Polsce w ostatnich latach popularny jest drifting. Dlatego chciałbym podyskutować o tych napędach bo nikt jest nie omylny,może się mylę i faktycznie jest najlepszy.

Auto z Turbiną ponad 200KM, sucha nawierzchnia ten sam opór powietrza i waga (4x4 + te 2kg). Gdybyśmy postawili obok siebie te 3 napędy i mierzyli 2 czasy 0-100km/h i 100-250km/h to czy zawszę 4x4 będzie miało przewagę?
Coś obiło mi się o uszy że 4x4 najwięcej traci przez poślizg czy coś takiego, a RWD najmniej

I druga sprawa to samo co wyżej tylko na mokrej nawierzchni i tutaj akurat jestem przekonany że 4x4 ma chyba największą przewagę, no ale co z tą suchą nawierzchnią ?

Mam nadzieję że włączycie się do dyskusji, jeżeli w złym temacie to proszę moderatorów o wyrozumiałość i przeniesienie do odpowiedniego tematu.
Z góry dziękuję za odpowiedzi
Pozdrawiam :ok:
Zadymek
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 17 05 2000
Auto: Opel Vectra C
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

07 Gru 2013, 21:51

Temat ciekawy, ale może wartu tu wyjasnieć małe nieścisłości i wyjaśnić owe oznaczenia.
FWD to napęd na przednią oś ( nie na dwa koła, bo to różnica, jeżeli chodzi o śliskie, czyli o mokrą nawierzchnię ). Minusem tego napędu jest podsterowność, czyli koła tracą przyczepnosć podczas jednoczesnego dodawania gazu i skręcania i zaczyna wyjeżdżać się z zakrętu na zewnątrz.
RWD to napęd na oś tylną ( też nie na dwa koła ).Tu już jest lepiej, bo w zakręcie może dojść do nadsterowności, czyli auto będzie zacieśnia zakręt ( jedzie do wewnątrz zakrętu ), a to można jak się ma doświadczenie skontrować kierownicą. Wtedy nie traci się prędkości w zakręcie. Jest to jednak kłopotliwe jak jest ślisko i trzeba umieć wychodzić z zakrętu operując kierownicą.
AWD z kolei to napęd nie na cztery koła ( a właśnie tak jest nazywany ) tylko jest to napęd na dwie osie. Producenci samochodów wprowadzają w bład pisząc, że samochód ma napęd 4x4. A naprawdę są to w większości auta z napędem nie na cztery koła, a na dwie osie. Napęd 4x4, czyli na 4 koła jest wówczas, jak w obu mostach są blokady. Czyli jak zaczyna się ślizgać jedno koło, to drugie koło na tej samej osi nie stoi w miejscu tylko również się kręci.
Podsumowując wg mnie najlepsze będzie auto z napędem na tylną oś, ale takim autem trzeba umieć jeździć po śliskim ( jak jest mokro po deszczu, jak pada śnieg, droga jest biała itd. ). I jak się nie mylę, to wszystkie auta sportowe mają właśnie napęd na tylną oś.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

11 Gru 2013, 12:13

Dokładnie, chodziło mi tu o napęd 4x4 a nie AWD. Ale dobrze że o tym wspomniałeś bo to bardzo ważna rzecz. Z tego co wyczytałem to stały napęd 4x4 ma bardzo dobrą przyczepność od konkurencji jak również zapotrzebowanie na paliwo co pisałem wyżej. Dodatkowo wyczytałem że napęd 4x4 podczas startu jest szybszy od jednej osi,co chyba nikogo nie dziwi. Natomiast jeżeli chodzi o prędkość 100-250Km/h tutaj góruje napęd RWD chodź nie koniecznie, ponoć wystarczy podnieś moment obrotowy w aucie 4x4 i to on będzie górą. Nie pomyślcie czasem że jestem jakimś wielkim fanem 4x4, tak wyczytałem po kilku forach. Co do aut sportowych to stosowano napędy 4x4 w takich autach jak np: Mitsubishi Lancer, Audi Quattro czy choćby Opel Calibra 4x4.
Zadymek
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 17 05 2000
Auto: Opel Vectra C
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

11 Gru 2013, 17:42

Zadymek napisał(a):Dodatkowo wyczytałem że napęd 4x4 podczas startu jest szybszy od jednej osi,co chyba nikogo nie dziwi. Natomiast jeżeli chodzi o prędkość 100-250Km/h tutaj góruje napęd RWD chodź nie koniecznie, ponoć wystarczy podnieś moment obrotowy w aucie 4x4 i to on będzie górą.


Co do startu z miejsca:

Tutaj sporo zależy od np. opon, nawierzchni, rozłożenia masy. Generalnie identyczne samochody, identyczne silniki - 4X4 zawsze będzie cięższy i będzie miał większe opory w przeniesieniu napędu. Może się okazać, że na suchym, rozgrzanym asfalcie, na dobrych oponach RWD zostawi 4X4 w tyle. Za to na śniegu 4X4 na bank odepchnie się szybciej.

Co do "dalszej jazdy":

Jeśli chodzi o prędkości od 100 - XXX to RWD góruje na zakrętach ale na prostej RWD i FWD będą szły tak samo (oba lepiej od 4X4 ze względu na rzeczy które opisałem powyżej). No chyba że samochody będą miały po 900 KM to wtedy przy prędkości 100 - XXX RWD wypadnie lepiej od FWD bo FWD nie złapie tyle trakcji. Tak można w nieskończoność bo z kolei jak będą miały po 3000 KM to od setki najlepiej pojedzie 4X4 itp itd.

Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

12 Gru 2013, 05:17

A ile masz kaski na auto???
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11050
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

12 Gru 2013, 10:55

Ja jeszcze dopiszę pewną ważna rzecz - z napędem 4x4 ( prawdziwym, czyli z włączonymi blokadami mostów ) nie jeździ się po twardym, czyli np. po asfalcie.
Stały napęd na 4 koła działa w ten sposób, że normalnie napęd jest tylko na jedną oś ( np. na przednią ). Jeżeli jedno koło tej osi zacznie się ślizgać, dołącza się drugie koło. jeżeli to drugie koło też się ślizga, to dołącza się tylny napęd. I tu to samo - jeżeli jedno koło z tyłu zaczyna się ślizgać, to dołącza się drugie. Nigdy nie ma tak, że samochód na twardym podłożu rusza napędzany wszystkimi 4 kołami. Zawsze rusza napędzany tylko jedną osią.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

12 Gru 2013, 20:40

Super że temat nabrał rozpędu, dużo się dowiedziałem i bardzo mi to pomogło.
Także zdecydowałem się na auto z napędem na tylną oś.
Co do kasy to chce przeznaczyć ok. 5500 euro (ok. 23 tys) na sam samochód który będę oczywiście kupował na zachodzie i kilka groszy na drobne modyfikacje. Albo auto kupić drożej i troszkę poczekać na uzbieranie kasy :)

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi,bardzo mi pomogły !
Pozdrawiam :D
Zadymek
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 17 05 2000
Auto: Opel Vectra C
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

12 Gru 2013, 21:21

To teraz trzeba dalej pomyśleć :D bo rodzaj napędu nie oznacza jego uniwersalności.
Chcesz RWD ale n/a, turbo, V8, r6 manual, automat???
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11050
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

13 Gru 2013, 10:38

Oczywiście tylko Turbo i w manual'u, jaka byłaby przyjemność z Dragów jazdą na automacie :D
Myślę nad jakimś japońcem 8)
Zadymek
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 17 05 2000
Auto: Opel Vectra C
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

13 Gru 2013, 10:50

Do takiej jazdy automat odpada. Chyba, ze ma na lewarku 1,2,3 :wink:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

13 Gru 2013, 11:00

Zadymek napisał(a):jaka byłaby przyjemność z Dragów jazdą na automacie :D


Muszę Cię zmartwić :D w najszybszych autach do dragu/pro street używa się automatu wiadomo że koszty sa ogromne a auta zbudowane do wykonywania jednej czynności ale brałem to pod uwage jako opcja... :)
Nawet w t.supra seryjne automaty przerabiano do dragu albo wkładano th400 ale trzeba to traktować jako ciekawostkę.

Szukasz japońca z turbo a jakiego ???
Obstawiam że SXa s14??? no i mitycznego sr20det :D
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11050
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

13 Gru 2013, 23:24

MotoAlbercik napisał(a):Ja jeszcze dopiszę pewną ważna rzecz - z napędem 4x4 ( prawdziwym, czyli z włączonymi blokadami mostów ) nie jeździ się po twardym, czyli np. po asfalcie.
Stały napęd na 4 koła działa w ten sposób, że normalnie napęd jest tylko na jedną oś ( np. na przednią ). Jeżeli jedno koło tej osi zacznie się ślizgać, dołącza się drugie koło. jeżeli to drugie koło też się ślizga, to dołącza się tylny napęd. I tu to samo - jeżeli jedno koło z tyłu zaczyna się ślizgać, to dołącza się drugie. Nigdy nie ma tak, że samochód na twardym podłożu rusza napędzany wszystkimi 4 kołami. Zawsze rusza napędzany tylko jedną osią.


Ja tu jeszcze dodam swoje 3 grosze :wink:. Niekoniecznie po twardym tylko po przyczepnym. Samochód stricte do Drag'u, za grube pieniądze i przywożony na lawecie już na Profi zawody jak najbardziej może mieć taki napęd. Przykładem na to jest Corvett'a od VTG która ma właśnie wszystkie mosty zablokowane. Aczkolwiek jest to samochód do jazdy tylko i wyłącznie na prostej, nikt nawet nie myśli o jeździe nim po zakrętach, na śliskiej nawierzchni trzeba by było po prostu utrzymywać koła cały czas w poślizgu (i to na bardzo słabych oponach na max. deszczu), inaczej grozi to poważnym uszkodzeniem układu napędowego. Do dragu jak najbardziej można zrobić taki napęd ale musimy go przywozić na lawecie na zawody i wykonywać jak najmniej ruchów kierownicą. Generalnie dla osób, które już grubo bawią się w drag racing. Ale jest to możliwe i dobre rozwiązanie.

Na początku w ogóle nie skumałem, że chodzi o samochód do Dragu. Dodam jeszcze że najlepsze w takim wypadku byłoby RWD z silnikiem z tyłu lub centralnie ułożonym ale wiadomo, że takich samochodów jest mało. Nie opłaca się kupić takiej sztuki za 18k i wsadzić w nią 3k bo to się mija z celem... Zdecydowanie lepszym wyjściem jest zakup taniego RWD za pare k i wrzucenie w niego koło 15k. Ale to już jest w sumie postanowione :yes:. Napisałem na przyszłość :ok:.



Dodam prosty film o napędzie BMW i Audi w roli głównej. Generalnie warto SŁUCHAĆ, film po Angielsku.

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Tutaj porównanie startu: AWD i RWD. To a pro po opon, RWD na zimówkach, AWD na letnich.

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Porównanie napędów (BMW, ALFA ROMEO I AUDI QUATTRO), film po Angielsku:

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



I jeszcze z tematu opon, jako ciekawostka, źródło to samo co z drugiego filmu:

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Pozdrawiam :).
Vermin
Stały forumowicz
 
Posty: 1670
Zdjęcia: 4
Prawo jazdy: 06 01 1992
Auto: Ściera
Silnik: 2.0 DOHC EFI
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993

14 Gru 2013, 12:13

szybki napisał(a):Muszę Cię zmartwić w najszybszych autach do dragu/pro street używa się automatu wiadomo że koszty sa ogromne a auta zbudowane do wykonywania jednej czynności ale brałem to pod uwage jako opcja...
Nawet w t.supra seryjne automaty przerabiano do dragu albo wkładano th400 ale trzeba to traktować jako ciekawostkę.

Szukasz japońca z turbo a jakiego ???
Obstawiam że SXa s14??? no i mitycznego sr20det


Hehe dokładnie tak, czytasz w moich myślach 8)
Z tym że zastanawiam się nad 200sx s13,tą z wysuwanymi lampami bo cholernie mi się podoba :wink:

Co do automatu to zabij mnie,nie widziałem że tak jest. Zawszę na dragach widziałem jak wszyscy operują skrzynią aż nie raz było słychać :D
Dobrze widzieć człowiek uczy się całe życie :ok:

Vermin napisał(a):Na początku w ogóle nie skumałem, że chodzi o samochód do Dragu. Dodam jeszcze że najlepsze w takim wypadku byłoby RWD z silnikiem z tyłu lub centralnie ułożonym ale wiadomo, że takich samochodów jest mało. Nie opłaca się kupić takiej sztuki za 18k i wsadzić w nią 3k bo to się mija z celem... Zdecydowanie lepszym wyjściem jest zakup taniego RWD za pare k i wrzucenie w niego koło 15k. Ale to już jest w sumie postanowione . Napisałem na przyszłość .


Jeszcze nie kupiłem, także można trochę poczekać mi się nie pali :wink:
Dzięki za filmiki
Pozdrawiam
Zadymek
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 17 05 2000
Auto: Opel Vectra C
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

14 Gru 2013, 13:21

Zadymek napisał(a):Hehe dokładnie tak, czytasz w moich myślach 8)
Z tym że zastanawiam się nad 200sx s13,tą z wysuwanymi lampami bo cholernie mi się podoba :wink:


S13 odpuściłbym ze względu na silnik tym bardziej że s14 łatwiej lata bokami... Jak chcesz szeżej to możemy rozwinąć temat sr-a . :ok:
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11050
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

16 Gru 2013, 10:09

szybki napisał(a):S13 odpuściłbym ze względu na silnik tym bardziej że s14 łatwiej lata bokami... Jak chcesz szeżej to możemy rozwinąć temat sr-a .


Z chęcią 8)

A jakie są różnice między sr20DET s13 a sr20DET s14 ??
Bo z tego co się orientuję to chyba tylko turbiny są inne, no i niektórzy w s13 narzekają właśnie na padające turbiny. Jedni jeżdżą 1000km a inni więcej, według mnie to chyba kwestia jak kto jeździ jeżeli się umie zadbać o silnik i turbinę to może ona b.długo posłużyć.
No i zawsze niektóre części można przełożyć do s13 np: niektórzy wkładają szpery z s14 :D
Poza tym s13 jest chyba lżejsza od swojej następczyni o 100kg choć mogę się mylić :wink:

Pozdrawiam
Zadymek
Nowicjusz
 
Posty: 8
Prawo jazdy: 17 05 2000
Auto: Opel Vectra C
Paliwo: Benzyna
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna