Silnik z turbosprężarką aż prosi się by zaaplikować mu chipa by auto mogło jeździć jeszcze szybciej,niestety w ten sposób można wiele zepsuć,nawet zniszczyć silnik.(Silniki wolnossące najlepiej jest tuningować mechanicznie) Co można zepsuć? Wszystko
![Exclamation :!:]()
Im nowszy i bardziej wysilony silnik ,tym większe ryzyko dlatego,iż nawet fabryczne nie wzmocnione Chip-tuningiem silniki już pracują na granicy wytrzymałości.Poważne awarie skrzyń biegów,półosi,przegubów to problem powszechny.Jeśli chodzi o sam silnik wszystko zależy od ustawień chipa,błędy warsztatów mogą spowodować zniszczenie turbiny(uszkodzenie łopatki),tłoków(wypalenie denka z powodu zbyt dużego wtrysku paliwa),pęknięcie bloku silnika(zbyt duże ciśnienie w komorze spalania),stopienie filtra cząstek stałych,mechaniczne uszkodzenie układu przeniesienia napędu.Zmieniając oprogramowanie silnika z turbiną da się wycisnąć z silnika niemal dowolną moc lecz tylko niewielkie zmiany są bezpieczne.Prymitywne Chipy kupione za kilkadziesiąt zł(ok.70zł) też działają--są to proste oporniki oszukujące układ pomiaru temperatury tak aby silnik otrzymywał tyle paliwa,jakby cały czas był niedogrzany,tak stuningowany silnik nie wytrzyma długo jeśli będą z niego wyciskane siódme poty.PROSTE RADY
![Exclamation :!:]()
-I-------Jeśli decydujesz się na Chip-tuning zawsze wybieraj opcję z umiarem,stosunkowo bezpiecznie można podnieść moc o kilkanaście procent,ryzyko wzrasta przy silnikach wysilonych fabrycznie,rób to w aucie,które nie jest już na gwarancji(utracisz ją jeśli ASO wykryje ingerencję w oprogramowanie fabryczne silnika),jeśli np.nadmiar mocy zniszczy sprzęgło zapłacisz za nie sam.-II---------Korzystaj ze zwiększonej mocy z umiarem,pamiętaj że nie tylko silnik jest narażony bardziej na uszkodzenia ale także układ przeniesienia napędu.-III--------Korzystaj TYLKO
![Exclamation :!:]()
z renomowanych serwisów zajmujących się Chip-tuningiem od lat,dającym gwarancję na jakość swych usług.Nie kupuj Chipów u niesprawdzonych sprzedawców z internetu i w ŻADNYM RAZIE NIE MONTUJ ICH SAMODZIELNIE
![Exclamation :!:]()
----- Chip-tuning na przykładzie VW GOLF 2.0TDI(seryjny):::Moc przed 140KM, po Chip-tuningu 142-159KM,Moment obrotowy przed 320Nm, po 338-379Nm.Maks.obroty turbosprężarki przed ok.220 tyś/min,po 250 tyś/min.Maks.temp.spalin w turbinie820st.C,po 850-950st.C. Śr.zużycie paliwa 6.5l/100km,po Chip-tuningu 7.0--9.0l/100km.Przykładowe ceny :Sterownik z Chipem KOCH (2500 zł),podniósł moc o 9KM,Moduł H&P(ok.1350 zł) poprawia moment obrotowy znacznie,CHIP KW-System(nieznana cena) podniósł moment obrotowy o 19Nm.