ABC Chiptuningu bezpiecznego dla silników turbodiesla.

09 Gru 2009, 16:49

Silnik z turbosprężarką aż prosi się by zaaplikować mu chipa by auto mogło jeździć jeszcze szybciej,niestety w ten sposób można wiele zepsuć,nawet zniszczyć silnik.(Silniki wolnossące najlepiej jest tuningować mechanicznie) Co można zepsuć? Wszystko :!: Im nowszy i bardziej wysilony silnik ,tym większe ryzyko dlatego,iż nawet fabryczne nie wzmocnione Chip-tuningiem silniki już pracują na granicy wytrzymałości.Poważne awarie skrzyń biegów,półosi,przegubów to problem powszechny.Jeśli chodzi o sam silnik wszystko zależy od ustawień chipa,błędy warsztatów mogą spowodować zniszczenie turbiny(uszkodzenie łopatki),tłoków(wypalenie denka z powodu zbyt dużego wtrysku paliwa),pęknięcie bloku silnika(zbyt duże ciśnienie w komorze spalania),stopienie filtra cząstek stałych,mechaniczne uszkodzenie układu przeniesienia napędu.Zmieniając oprogramowanie silnika z turbiną da się wycisnąć z silnika niemal dowolną moc lecz tylko niewielkie zmiany są bezpieczne.Prymitywne Chipy kupione za kilkadziesiąt zł(ok.70zł) też działają--są to proste oporniki oszukujące układ pomiaru temperatury tak aby silnik otrzymywał tyle paliwa,jakby cały czas był niedogrzany,tak stuningowany silnik nie wytrzyma długo jeśli będą z niego wyciskane siódme poty.PROSTE RADY :!: -I-------Jeśli decydujesz się na Chip-tuning zawsze wybieraj opcję z umiarem,stosunkowo bezpiecznie można podnieść moc o kilkanaście procent,ryzyko wzrasta przy silnikach wysilonych fabrycznie,rób to w aucie,które nie jest już na gwarancji(utracisz ją jeśli ASO wykryje ingerencję w oprogramowanie fabryczne silnika),jeśli np.nadmiar mocy zniszczy sprzęgło zapłacisz za nie sam.-II---------Korzystaj ze zwiększonej mocy z umiarem,pamiętaj że nie tylko silnik jest narażony bardziej na uszkodzenia ale także układ przeniesienia napędu.-III--------Korzystaj TYLKO :!: :!: :!: z renomowanych serwisów zajmujących się Chip-tuningiem od lat,dającym gwarancję na jakość swych usług.Nie kupuj Chipów u niesprawdzonych sprzedawców z internetu i w ŻADNYM RAZIE NIE MONTUJ ICH SAMODZIELNIE :!: :!: :!: ----- Chip-tuning na przykładzie VW GOLF 2.0TDI(seryjny):::Moc przed 140KM, po Chip-tuningu 142-159KM,Moment obrotowy przed 320Nm, po 338-379Nm.Maks.obroty turbosprężarki przed ok.220 tyś/min,po 250 tyś/min.Maks.temp.spalin w turbinie820st.C,po 850-950st.C. Śr.zużycie paliwa 6.5l/100km,po Chip-tuningu 7.0--9.0l/100km.Przykładowe ceny :Sterownik z Chipem KOCH (2500 zł),podniósł moc o 9KM,Moduł H&P(ok.1350 zł) poprawia moment obrotowy znacznie,CHIP KW-System(nieznana cena) podniósł moment obrotowy o 19Nm.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8587
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

10 Gru 2009, 02:19

w tym opisie brakuje 2 bardzo ważnych rzeczy :wink: które choć wydawało by się, są banalne, aczkolwiek wiele osób nie bardzo wie o co chodzi :wink:
pierwsza sprawa, w ten sposub można modyfikować tylko samochody z elektronicznie sterowanym wtryskiem,
druga sprawa nie mniej istotna: czipując silnik w nienajlepszej kondycji tylko przyśpieszymy jego zgon

ogólnie co do czipowania mam dość niechętne podejście i moim zdaniem do zmiany mapy należy się też pobawić sie z ciśnieniem doładowania (mechanicznie) sama zmiana dawki da mniej
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

10 Gru 2009, 09:23

Masz rację,mój opis raczej trąca o autka prawie nowe,tak oczywiście to bardzo ważne by sprawdzić kondycję silnika ,modyfikacje samej turbiny są oczywiście konieczne jeśli ktoś chce uzyskać moc największą z tej bezpiecznej dla silnika,ważne w tym wszystkim jest to by po prostu pojechać do Profesjonalnego zakładu oddać kluczyki i poczekać na zalecenia Profesjonalisty ,który sprawdzi rzeczywistą kondycję silnika,Pocieszny dobrze że mnie uzupełniłeś,to ważna sprawa! :wink: Wielu ludzi kupuje tanie Chipy w internecie,to błąd poważny,nie tędy droga,jeśli ktoś chce być zadowolony z efektów niestety musi to zrobić tam gdzie trzeba,tuningowanie aut w pełnym tego słowa pojęciu to nie taka prosta sprawa , Tuner daje gwarancję zadowolenia użytkownikowi auta ,poradzi także jak korzystać z uzyskanej mocy by nie uszkodzić silnika lub układu przeniesienia napędu,naturalnie mówimy tylko o normalnym Chip-tuningu seryjnych aut przez użytkowników ,którzy nie mają o tym zielonego pojęcia gdyż na pewno nie jeden z was sobie sam dokonał tego manewru ale raczej z wykorzystaniem CHipa nie za kilka złotych :!: :wink:
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8587
Zdjęcia: 3
Miejscowość: Z prawdy :)

18 Gru 2009, 20:29

Nie do końca się z tym zgadzam... silniki doładowane są ustawiane z bardzo dużym zapasem, VW się przyznał że ich silniki pracują na 60% możliwości dlatego aby zrobić zapas dla użytkowników którzy nie mają pojęcia o zużyciu materiałów eksploatacyjnych takich jak min świece, olej, filtry itp. Dobrze zrobiony remap silnika doładowanego pozwala podnieść moc do ok. 25-30% w bezpiecznym zakresie. Seat sprzedaje samochody chipowane np. ECUSOFT z seryjnie podniesioną mocą bez utraty gwarancji. Miałem Passata B5 1.9 TDI i chip był robiony przy przebiegu 400 000km po czym nie nastąpiły problemy techniczne. Dobrze zrobiony chip pozwala dodatkowo na zmniejszenie spalania!
Polecam firmy takie jak:ECUSOFT, COMSPORT, VTECH, MAPTEK.
TypeRa
Nowicjusz
 
Posty: 39
Miejscowość: śląsk

20 Gru 2009, 19:49

zgadzam się z tym, ja mialem do mojej Asterki zaladowac Chipa ale jednak zrezygnowalem z obawy zepsucia silnika
marcineq
Początkujący
 
Posty: 136
Miejscowość: Tychy

21 Gru 2009, 15:59

marcineq napisał(a):zgadzam się z tym, ja mialem do mojej Asterki zaladowac Chipa ale jednak zrezygnowalem z obawy zepsucia silnika

Pesymista z Ciebie... w Polsce mamy taki stereotyp że lepiej nic nie robić bo się popsuje. Ja osobiście polecam :)
TypeRa
Nowicjusz
 
Posty: 39
Miejscowość: śląsk
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    Lexus LC500h hybrid – 4,9 sek., 359 KM
    Model LC powstał jako urzeczywistnienie idei, wyrażonej w zaprezentowanym w 2012 roku na Salonie Samochodowym w Detroit samochodzie koncepcyjnym LF-LC (Lexus Future Luxury Coupe). Firma nie planowała jego komercyjnej kontynuacji, ...

16 Lut 2010, 22:37

A co powiecie o chipie do navarki d22 2.5Di wytrzyma to?, oczywiście u fachowca. Sprawdzę to :twisted: ale najpierw muszę wyleczyć turbo bo chore (olej gubi ) :oops: . jak ktoś to chipował to proszę o refleksję dieki :mrgreen:
tomekh2
Nowicjusz
 
Posty: 19
Miejscowość: Rzeszów

17 Lut 2010, 19:41

są dostępne fabryczne zestawy do navarry, pytanie czy masz już nowy silnik :?: :mrgreen: czy może jeszcze ten stary któremu korbowód bokiem nie wychodzi :mrgreen: jak nowy polecam odpuszczenie tematu :mrgreen:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

17 Lut 2010, 19:49

silnik mam po przebudowie tzn od nowej jest cały blok wał tłoki korbowody(cały kompletny słupek) reszta stara
tomekh2
Nowicjusz
 
Posty: 19
Miejscowość: Rzeszów

17 Lut 2010, 20:42

czyli silnik juz po bambuczy :???: jeśli jesteś pewien fachowości temontu i braku wady smarowania to jak najbardziej możesz go sobie zczipować ale do tego delikatna regulacja dawki i ciśnienia doładowania, nie szalej z mocą na początek, najlepsza metoda małych kroków w tym wypadku, jak przywalisz za dużo to silnik ci się zgrzeje, warto by jeszcze dołożyć pomiar gazów w kolektorze wylotowym, łatwiej wtedy wszystko wyregulować, ale podstawa zdrowy wyremontowany silnik z porządną turbiną
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

21 Lut 2010, 13:33

pocieszny, w pierwszym poście w tym temacie piszesz, że "tylko samochody z elektronicznie sterowanym wtryskiem". Faktycznie, wiele firm odsyła mnie z kwitkiem na pytanie o chiptuning mojej xsary 1,9 TD z 99 r. 90KM (tak BTW to ten silnik może ponoć osiągnąć i 140KM z palcem w nosie, tyle że po modyfikacji pompy właśnie). Ale taki vtech, czyli chyba największa w EU tego typu firma, o dziwo, zaprasza mnie do ich warsztatu.

To jest jakiś kit, czy faktycznie mogą coś zdziałać? Bo jeszcze jedna firma (która niestety wygląda już mało "pro") z Koszalina także mówi, że da się to zrobić, ale może to potrwać nawet 1-2 dni. I teraz mam dylemat... :)
arek_
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Wrocław

21 Lut 2010, 16:46

jeśli masz sterowanie mechaniczne można podnieść ciśnienie dołądowania i dawkę paliwa inaczej rozłożyć pewne rzeczy w czasie, ale czipem nic nie załatwisz bo i co? jeśli nie ma gdzie wpiąć czipa to nie da się tego zrobić, co nie oznacza że w samochodach z mechaniczna pompą i wtryskami nie da sie prosto podnieść mocy ;)
da się ale nie za pomocą czipa (czy zmiany mapy wtrysku)
nie orientuje się za bardzo ale Xara miała silniczek 90konny z elektronicznym wtryskiem (2.0?) :neutral:


tak poza konkursem dodam że najskuteczniejszym sposobem podnoszenia mocy i momentu w starych jednostkach D i TD jest dołożenie instalacji LPG :mrgreen:
z ostatnich testów stary Sprinter o mocy 130KM osiągnął 210 :mrgreen: oczywiście takie podniesienie mocy dla silnika jest zabójcze w dość krótkim czasie ale podniesienie o 15% jest bardzo dobrze tolerowane przez silnik :wink:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

21 Lut 2010, 17:00

Piszesz o nastepnej generacji xsary > 1999 r (hdi), moja to zwykle td 1,9.

Jak "prosto podnieść moc"? :)
arek_
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Wrocław

21 Lut 2010, 19:32

regulacja cisnienia doładowania i dawki paliwa, zyskasz trochę na mocy zwiększy się trochę spalanie
operacja nie trudna, ale wymagająca odrobinę wiedzy i umiejętności :wink:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)