REKLAMA
Toyota wraz z partnerami biznesowymi i rządem Abu Zabi przeprowadzi testy Toyoty Mirai, których celem jest analiza możliwości wprowadzenia motoryzacji opartej na wodorze. W maju tego roku zostanie otwarta w stolicy pierwsza stacja tankowania wodoru. Zjednoczone Emiraty Arabskie planują do 2050 roku uzyskiwać 50% energii z niskoemisyjnych źródeł.
W Zjednoczonych Emiratach Arabskich trwa Abu Dhabi Sustainability Week. 16 stycznia Toyota zaprezentowała program testowania wodorowej Toyoty Mirai w gorącym klimacie w pobliżu pustyni. Projekt ma także sprawdzić opłacalność wprowadzenia samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi na arabski rynek. W programie uczestniczy należąca do rządu organizacja Masdar działająca na rzecz zrównoważonego rozwoju, państwowe przedsiębiorstwo naftowe ADNOC, producent wodoru Air Liquide i dystrybutor Toyoty w ZEA, Al-Futtaim Motors. Wygląda na to, że władze kraju utrzymującego się ze sprzedaży ropy są zainteresowane przestawieniem własnej gospodarki na dużo bardziej ekologiczne rozwiązania.
Wspólny program testowy Toyoty i jej partnerów w Abu Zabi ma na celu sprawdzić praktyczność wodoru jako nośnika energii w tym kraju. Władze emiratu są zainteresowane dywersyfikacją źródeł energii oraz stworzeniem bardziej zrównoważonego modelu społeczeństwa, które emituje niewielkie ilości gazów cieplarnianych do atmosfery. Program ruszy w maju, kiedy zostanie otwarta pierwsza stacja tankowania wodoru w Abu Zabi. Partnerzy wspólnie pochylą się nad kluczowymi zagadnieniami w kontekście wprowadzenia do sprzedaży samochodów na ogniwa paliwowe – kwestię produkcji wodoru, budowy infrastruktury, logistyki, skalowalności oraz wykonalności modelu biznesowego. Badania zostaną przeprowadzone w Masdar Institute w Abu Zabi, ośrodku akademickim zajmującym się m.in. zrównoważonym rozwojem i energetyką odnawialną.
Korzystając z pierwszej stacji tankowania wodoru w Abu Zabi, która zostanie otwarta w maju tego roku, Toyota przeprowadzi szeroko zakrojone testy drogowe oraz testy tankowania w wymagających warunkach klimatycznych tego regionu, na które składają się m.in. upał i pył z terenów pustynnych. Toyota udostępni także samochody instytucjom rządowym i liderom opinii. Wspólny program Toyoty i jej partnerów przetestuje potencjał wodoru jako nośnika energii w Masdar City – eksperymentalnej niskoemisyjnej dzielnicy Abu Zabi, zbudowanej zgodnie z zasadami zrównoważonego projektowania miast. Dzielnica powstała jako laboratorium optymalnego modelu biznesowego dla rozwoju zielonych miast o pozytywnym wpływie na środowisko naturalne.
"Zjednoczone Emiraty Arabskie mają duży potencjał jeśli chodzi o produkcję wodoru. Abu Zabi ma łatwy dostęp do tego gazu dzięki instalacjom produkującym wodór przy rafineriach nafty. Wodór jest produktem ubocznym w wielu lokalnych fabrykach, m.in. tych wytwarzających sodę kaustyczną. Ogromne możliwości stwarzają także wielkie elektrownie słoneczne" powiedział Takeshi Uchiyamada, przewodniczący rady dyrektorów Toyota Motor Corporation. "Dzięki temu, że rząd Abu Zabi promuje inicjatywy, których celem jest tworzenie społeczeństwa opartego na wodorze, Zjednoczone Emiraty Arabskie mają szansę wyrosnąć na jednego z liderów czystej energetyki" dodał.
Gospodarka ZEA jest oparta na przemyśle naftowym. Mimo to rząd promuje nową strategię rozwoju tego kraju o nazwie UAE Vision 2021, która stawia na pierwszym miejscu poprawę czystości powietrza, ekspansję czystych źródeł energii i uczynienie z kraju lidera pod względem jakości infrastruktury.
Mohamed Jameel Al Ramahi, CEO Masdar skomentował: "Toyota należy do najbardziej innowacyjnych firm na świecie, z ogromnymi zasługami jeśli chodzi o wprowadzanie na rynek ekologicznych rozwiązań w motoryzacji. Inicjatywa Toyoty, ADNOC, Air Liquide, Masdar Institute i Al-Futtaim Motors uwolni ogromny potencjał, jaki kryje się w technologii wodorowej dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wodór znacząco przyczyni się do realizacji rządowego planu, zgodnie z którym do 2050 roku energetyka niskoemisyjna będzie zaspokajała połowę potrzeb energetycznych kraju".
W 2015 toku Toyota ogłosiła podobny plan ograniczenia wpływu działalności firmy na środowisko. Toyota Environmental Challenge 2050 zakłada m.in., że do 2050 roku emisja dwutlenku węgla wynikająca z działalności koncernu na świecie zostanie zredukowana o 90% w porównaniu do stanu z 2010 roku. Wprowadzenie na rynek Toyoty Mirai oraz prace nad kolejnymi modelami napędzanymi wodorem stanowią element tej strategii. Obecnie napędzany ogniwami paliwowymi sedan jest sprzedawany w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie.
Abu Dhabi Sustainability Week to coroczna konferencja, która ma na celu realizację ustaleń paryskiej konferencji klimatycznej ONZ z 2015 roku. Podczas cyklicznych spotkań w Abu Zabi dyskutowane są praktyczne rozwiązania w zakresie polityki, inwestycji, technologii i współpracy sektora publicznego i biznesu.
źródło: toyota.co.jp