25 Cze 2008, 11:21
No to musisz policzyć,ile energii zużywasz i przyłożyć ją do akumulatora oraz alternatora.Musisz też wziąść pod uwagę prąd rozruchu,jaki pobiera rozrusznik i jaki ma akumulator.Kiedyś robili badania i obliczyli,że przy akumulatorze 55Ah,rozruszniku,który pobiera prąd w ciagu 1 sekundy na rozruch 140A(pod obciążeniem),włącznik elektromagnetyczny rozrusznika,który pobiera prąd w ciągu jednej sekundy kręcenia rozrusznikiem 70A,alternator o prądzie 85A i akumulator o prądzie rozruchu 550A,to po uruchomieniu silnika,żeby akumulator powrócił do stanu sprzed uruchomiaenia silnika,to trzeba było jechać tym samochodem przez miasto 15 minut.Nie podali tylko,czy w samochodzie były włączone inne urządzenia,pobierajace prąd,ale przypuszczam,że nie.A w naszych czasch,dolicz do tego światła mijania,światła postojowe,które się świecą wraz z postojowymi,do tego jakieś radyjko,dmuchawa w lato i ogrzewanie szyby w zimie lub wycieraczki podczas deszczu albo światła przeciwmgielne przednie i tylne podczas mgły.Do tego też trzeba doliczyć czasowe używanie kierunków i świateł stopu.
Generalnie producent samochodu dobiera moc akumulatora i rozrusznika do bilansu energii pobieranej przez urządzenia elektryczne założone w samochodzie.Obecnie jest nawet tak,że ten bilans energii jest obliczany wg wyposażenia w konkretnym modelu.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...