Akumulator w naszym samochodzie

22 Sty 2016, 10:15

Niedawno kupowałem aku, pierwszy raz internetowo. Obyło się bez problemów. Towar dotarł zgodnie z przewidywanym przez nich terminem dostawy, szybko. Aku zgodne z opisem ze strony, doskonale pasuje do mojego Suzuki.
Ostatnio edytowany przez ArteK 17 Mar 2016, 22:28, edytowano w sumie 2 razy
Powód: Reklama
miki789
Nowicjusz
 
Posty: 9
Prawo jazdy: 17 10 1990
Auto: audi
Silnik: 2.0

28 Lis 2017, 10:39

Myślę że przyda się informacja w tym temacie jak zrobić pomiar gęstości elektrolitu. jest to bardzo dokładna metoda mówiąca nam dużo o stanie naszego akumulatora. Będzie do tego potrzebny Aerometr tester stanu elektrolitu Akumulatora który można kupić do 10zł :)

Pomiar gęstości elektrolitu
Gęstość elektrolitu maleje ze wzrostem temperatury. Gęstość zmienia się o 0,01 [g/cm3] przy zmianie temperatury o 15 °C. Prawdziwe wyniki pomiaru elektrolitu należy łączyć z pomiarem temperatury elektrolitu. Tabele gęstości elektrolitu podają wartości przy temperaturze 25°C. Jeśli stwierdzimy, że temperatura jest inna niż przyjęte 25°C, powinniśmy wartość odczytaną skorygować ze wskaźnikiem gęstości i temperatury. Zmiana temperatury o 1°C to zmiana gęstości elektrolitu o 0,00066 [g/cm 3 ] (wydaje się, że jest to bardzo mała liczba, ale w przypadku ujemnych temperatur np. -10°C ma już spore znaczenie)

Przykład: Pomiar gęstości elektrolitu w temperaturze -10 °C. Zmierzona gęstość wyniosła 1,25 [g/cm3]. Aby przeliczyć tę gęstość na gęstość w umownej temperaturze 25 °C. Obliczamy: 0,00066 [g/cm3] x 35°C (-10 + 25 = 35) = 0,023 [g/cm3] i dalej 1,25 [g/cm3] - 0,023 [g/cm3] = 1,227 [g/cm3].

Na podstawie poniższych danych możemy teraz ocenić stan akumulatora. Teraz widzimy, że pomiędzy 1,25[g/cm3] a 1,227[g/cm3] jest istotna różnica.

Gęstość elektrolitu [g/cm3] -> Diagnoza co do stanu naładowania akumulatora
1,285 ... 1,3 [g/cm3] -> Zbyt duża gęstość elektrolitu. Należy ją obniżyć w ten sposób, że usuwamy część elektrolitu zastępując go wodą destylowaną.
---
1,28 [g/cm3] -> Pełny stopień naładowania akumulatora
---
1,2 ... 1,24 [g/cm3] -> Należy doładować akumulator
---
1,15 ... 1,2 [g/cm3] -> Akumulator wymaga natychmiastowego naładowania
---
poniżej 1,15 [g/cm3] -> Akumulator może ulec zasiarczeniu czyli trwałemu uszkodzeniu
---
1,1 [g/cm3] -> Zupełnie rozładowany (uszkodzony)
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

21 Kwi 2020, 09:15

Ostatnio sporo słyszę z racji pandemi koronawirusa (ludzie pracują zdalnie, mało się przemieszczają i akumulatory padają) o rozładowanych akumulatorach bo auto stało kilka dni nie ruszane. Trzeba tu pamiętać że nie tylko włączony alarm pobiera jakiś znikomy prąd podczas postoju samochodu. Warto zatem chociaż raz w tygodniu przejechać się samochodem robiąc około 20-30km najlepiej w trasie żeby go podładować. Możemy też podłączyć prostownik pod akumulator o ile mamy taką możliwość z opcją podtrzymania napięcia lub odpiąć akumulator od samochodu i go naładować (tu warto sprawdzić czy nie ma przeciwwskazań do odłączenia akumulatora).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10191
Zdjęcia: 35