
Stacjonarne magazyny energii są ważną częścią inteligentnych elektrycznych ekosystemów na wyspach Porto Santo i Belle-Île-en-Mer. Grupa Renault tworzy również największy w Europie system magazynowania energii, oparty na akumulatorach samochodów elektrycznych.

Rozwiązaniem tego problemu jest oczywiście magazynowanie energii elektrycznej. Do tego celu mogą posłużyć akumulatory samochodów elektrycznych. Obecnie Renault, pionier i lider na europejskim rynku samochodów elektrycznych, rozwija systemy stacjonarnego magazynowania energii, dając drugie życie akumulatorom pochodzącym z samochodów elektrycznych marki.
Elektryczne ekosystemy
Warunki panujące na portugalskiej wyspie Porto Santo sprzyjają produkcji energii ze słońca i wiatru. W 2018 r. lokalne władze oraz przedsiębiorstwo energetyczne EEM, Empresa de Electricidade da Madeira podjęły współpracę z Grupą Renault w celu stworzenia na wyspie inteligentnego ekosystemu elektrycznego w ramach programu "Smart Fossil Free Island". Opiera się on na samochodach elektrycznych, inteligentnym ładowaniu, ładowaniu odwracalnym oraz właśnie magazynowaniu energii.
Do magazynowania energii wytwarzanej przez elektrownie słoneczne i wiatrowe wykorzystywane są regenerowane akumulatory pochodzące z samochodów elektrycznych Renault. Dodatkowo spełniają one ważną rolę w lokalnej sieci elektrycznej: regulują i stabilizują napięcie sieci, oraz gromadzą energię produkowaną przez lokalne elektrownie słoneczne i wiatrowe.
Na podobnych zasadach działa program FlexMob’ile na francuskiej wyspie Belle-Île-en-Mer. W ramach tego programu Renault wyposażyło wyspę w swoje akumulatory. Celem programu FlexMob’ile jest wspieranie transformacji energetycznej. Baterie pochodzące z samochodów elektrycznych Renault mogą być wykorzystywane do magazynowania nadmiaru energii produkowanej w ciągu dnia przez panele fotowoltaiczne umieszczone na dachach budynków. Następnie zgromadzona energia służy do zasilania samochodów elektrycznych lub ogrzewania domów wypoczynkowych.
Największy taki system w Europie
W bieżącym roku ukończony ma zostać realizowany przez Grupę Renault projekt "Advanced Battery Storage". Zakłada on utworzenie największego stacjonarnego systemu magazynowania energii, jaki kiedykolwiek powstał w Europie, z wykorzystaniem akumulatorów trakcyjnych samochodów elektrycznych.
POLECAMY Największy problem elektromobilności? Transport i magazynowanie wodoru
System będzie mógł zgromadzić przynajmniej 60 MWh i będzie dysponował mocą 70 MW. Zostanie rozmieszczony w wielu miejscach we Francji i w Niemczech. Będzie w stanie magazynować energię odpowiadającą rocznemu zużyciu ponad 5 000 gospodarstw domowych. Dzięki temu pomoże zachować odpowiednią częstotliwości napięcia w sieci. "Advanced Battery Storage" wpisuje się w realizowaną przez Grupę Renault strategię rozwoju inteligentnego ekosystemu elektrycznego sprzyjającego transformacji energetycznej.
źródło: Grupa Renault | autor: Redakcja