Mokra nawierzchnia w połączeniu z nadmierną prędkością i złym stanem opon może prowadzić do poślizgu wodnego, czyli akwaplanacji. Aby jej uniknąć, a w razie wystąpienia opanować pojazd, powinniśmy dobrze zrozumieć na czym polega to zjawisko. Jakie są najważniejsze zagadnienia związane z poślizgiem wodnym?
Prędkość – im szybciej jedziemy, gdy na drodze jest mokro, tym mniejszą przyczepność mają nasze koła, a prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg znacząco wzrasta. Podczas opadów deszczu trzeba jechać wolno, cały czas kontrolując prędkość i dostosowując ją do stanu nawierzchni. Stan opon – zniszczone, zużyte lub stare opony nie radzą sobie dobrze z odprowadzaniem nadmiaru wody spod kół i zwiększają tym samym możliwość wystąpienia akwaplaningu. Dlatego regularnie powinno się kontrolować stan opon i sprawdzać czy nie mają znaczących śladów zużycia. Według prawa unijnego dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm i odpowiada wskaźnikowi zużycia opon TWI (Tread Wear Indicato). Dla własnego bezpieczeństwa lepiej wymienić oponę już przy bieżniku 3-4 mm, ponieważ często opony poniżej tego wskaźnika nie spełniają dobrze swoich zadań.
Woda – Im większe opady deszczu, tym głębsze kałuże, a co za tym idzie wzrasta także ryzyko poślizgu. W takich warunkach zwolnij, obserwuj uważnie zachowanie poprzedzających samochodów i daj sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności. W ten sposób możesz uniknąć zderzenia także wtedy, jeśli to inny pojazd wpadł w poślizg.
Nawierzchnia – Na drodze możemy spotkać często ubytki, dziury i koleiny, które w deszczowy dzień niebezpiecznie pokrywają się wodą i trudno nam wówczas ocenić jak głębokie kałuże mamy do pokonania. Głębsza kałuża oznacza więcej wody, którą bieżnik musi odprowadzić spod opony, często niestety bez powodzenia, co skutkuje utratą przyczepności i poślizgiem. Dlatego w miarę możliwości unikajmy jazdy po nawierzchni, która jest pokryta grubą warstwą wody. Pamiętajmy także, że droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się czterokrotnie.
Objawy – Objawy towarzyszące akwaplaningowi to charakterystyczne "uciekanie" tyłu samochodu na boki oraz uczucie nagłego wrażenia "luzu" na kierownicy, którą operowanie staje się nagle znacznie łatwiejsze.
Błędy – Najczęstszymi błędami popełnianymi przez kierowców w sytuacji poślizgu są gwałtowne hamowanie oraz nerwowe ruchy kierownicą. Jeżeli koniecznie musimy zahamować, a samochód nie posiada systemu ABS, róbmy to delikatnie, metodą pulsacyjną. Opony powinny wówczas odzyskać swoją przyczepność. Pamiętajmy także, aby podczas poślizgu nie obracać panicznie kierownicą. Przede wszystkim trzeba zdjąć nogę z gazu, aby wytracić prędkość i poczekać, aż samochód stanie się ponownie sterowny. To pozwoli nam ponownie przejąć nad nim pełną kontrolę.
źródło: Trenerzy ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault
Podatek od środków transportu – co warto wiedzieć? Posiadanie pojazdu wiąże się zarówno z kosztami jego utrzymania, jak i istotnymi obowiązkami podatkowymi. Niektóre środki transportu wymagają uregulowania specjalnego podatku, który może być istotnym ...
Fundacja Audi dla Środowiska wyróżniona przez ONZ Centrum Ekologii "Pracownia Natura" w Breitengüßbach zyskało międzynarodowe uznanie. W imieniu Agencji ONZ ds. dziesięcioletniego Ekologicznego Planu Strategicznego, Melanie Huml, bawarska Sekretarz Stanu ds. Środowiska, ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.