11 Lip 2012, 13:28
Dwumas i kolektor nie są podpięte pod komputer, dlatego należy je sprawdzić w inny sposób. Zarówno sprawdzenie jednego i drugiego podzespołu w dużej mierze zależy od jazdy próbnej.
Uszkodzony kolektor będzie powodował, że samochód będzie dość nierównomiernie przyspieszał - możliwe są znaczące spadki mocy w czasie jazdy i intensywnego przyspieszania, a nawet wyłączenie turbiny podczas jazdy (popularny notlauf).
Natomiast w kwestii koła dwumasowego - jest to część która odpowiada za tłumienie wibracji generowane przez silnik, zatem nadmierne wibracji karoserii mogą świadczyć o jego złym stanie, podobnie jak przydźwięk w pracy silnika na biegu jałowym (po wciśnięciu sprzęgła zanikający). No i kolejny test, chyba najbardziej konkretny - podczas jazdy, na przykład przy 1500rpm na trzecim biegu wykorzystać pełną moc silnika (gaz w opór) - wyczuwalne drgania karoserii i metaliczny dźwięk świadczy, że koło dwumasowe nadaje się do wymiany. A pamiętajmy, że całkowity koszt takiej operacji powiększa się o zakup nowego sprzęgła - taki zabieg jest zalecany przez specjalistów.