29 Gru 2009, 22:44
Bardzo dużo zależy od użytkowania takiego auta.
Opel Astra II
Auto ma twarde zawieszenie, zatem będzie mało komfortowe. Podczas jazdy czuć wszystkie dziury. Jednak dzięki temu pewnie się je prowadzi w zakrętach, łatwo je wyczuć i nad nim zapanować.
Silniki diesla to 1.7 DTI (68-82 KM) i 2.0 DTI (101 KM). Produkcji ISUZU. Wykazują się niezłą bezawaryjnością, ale kupując auto 10 letnie trzeba liczyć się z naprawami. Problematyczna jest pompa wtryskowa, a raczej jej sterownik. Przy zakupie warto się o to spytać, jeżeli właściciel będzie twierdził, że nic się nie dzieje, to możliwe, że to Wam się przydarzy. W przypadku zaniedbania koszt to 2-3 tys. zł.
O silnikach benzynowych krążą opowieści, że lubią spalać olej. W praktyce nie jest to jakąś tragedią. Trzeba co roku wymieniać olej (albo co 15 tys. km) i filtry, oraz na bieżąco kontrolować stan oleju. Radzę też kupić lepszy jakościowo olej, a w razie potrzeby zmiana na pełen syntetyk nie będzie zbrodnią. Koszty w przypadku zatarcia silnika są znacznie wyższe, niż kupno raz do roku droższego oleju.
Ford Focus Mk1
Najlepsze zawieszenie w swojej klasie. Bez porównania nawet z Audi A3. Czy komfortowo? Ja bym powiedział, że dosyć sprężyście. Nie tak topornie jak w Astrze.
Silniki warte polecenia to 1.8 TDDI (90 KM), później wchodziły nowsze 1.8 TDCI, bardziej wrażliwe na paliwo.
Silniki benzynowe to przeciętna na rynku. Nie są jakoś wyjątkowo bezawaryjne.
Czy diesel czy benzyna? Jaki przebieg będzie robiło auto? Do 10-15 tys. km rocznie ja decydowałbym się na benzyniaka. Powyżej diesel. Dla diesla jeszcze lepiej jak robi długie trasy. Zimny silnik diesla nie jest ani kulturalny, ani specjalnie przyjemny podczas jazdy, ani oszczędny. Diesel dłużej musi się nagrzać niż benzyniak. Koszty napraw silnika benzynowego są znacznie tańsze.
Jeżeli auto będzie robiło do 10 tys. km rocznie to brałbym samą benzynę. Wtedy np. silniki 1.4 lub 1.6. Silnik 1.4 16v w Astrze ma 90 KM i daje sobie radę z masą samochodu. Szaleństwa nie ma, do 140 km/h rozpędza się ładnie, później pokazuje, że już mu ciężko.
Jeżeli decydujesz się na LPG to polecałbym silniki większe 1.8 i 2.0. Masz do dyspozycji sporo większą moc, co przydaje się np. przy wyprzedzaniu, a niska cena paliwa LPG tuszuje różnice w spalaniu.