
Na usługę Audi Ampelinformation składają się dwie funkcje: doradca optymalizacji prędkości przed zielonym światłem (Green Light Optimized Speed Advisory - GLOSA) i "czas do zielonego" (Time-to-Green). GLOSA oblicza i doradza odpowiednią prędkość, tak by kierowca złapał "zieloną falę". Funkcja wskazuje np. obowiązujące ograniczenie prędkości, dzięki któremu kierowca dojedzie do kolejnych świateł na zielonym. Prowadzący samochody nie muszą niepotrzebnie przyspieszać, nie są zestresowani i jeżdżą bezpieczniej. GLOSA może również zasugerować stopniowe zmniejszanie prędkości na około 250 metrów przed sygnalizacją świetlną, tak by kierowca Audi i samochody jadące za nim dotarły do skrzyżowania, gdy światła zmienią się na zielone. Redukuje to nieefektywny ekonomicznie ruch uliczny.

"Uruchamiając usługę Audi Ampelinformation chcemy poprawić wygodę kierowców, zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego i zachęcić do oszczędnego stylu jazdy – wszystko z myślą o przyszłości" - mówi Andre Hainzlmaier, szef działu rozwoju aplikacji, usług połączonych i Smart City w Audi. "By to zrobić, musimy dokładnie przewidzieć, jak będą zachowywały się światła w ciągu najbliższych dwóch minut. Dokładne prognozy są tu jednak największym wyzwaniem. Większość sygnalizatorów reaguje zmiennie na natężenie ruchu i stale dostosowuje odstępy czasu, w jakich przełączają się między czerwonym a zielonym".

Decydującą rolę w optymalizacji prognoz sygnalizacji świetlnej ma flota pojazdów Audi. "Samochody przy przekraczaniu sygnalizacji świetlnej wysyłają anonimowe dane na serwer Audi, który sprawdza, czy rzeczywiste wskazania odpowiadają prognozowanym danym. Dopiero potem informacja o światłach jest usuwana z wyświetlacza w samochodzie" - wyjaśnia Hainzlmaier.
POLECAMY Daltonista na drodze - czerwony, żółty i zielony
W przyszłości również miasta będą otrzymywać użyteczne informacje o swojej infrastrukturze sygnalizacji świetlnej. Dane te pokazują na przykład, czy samochody zatrzymują się nietypowo często na danym skrzyżowaniu lub czy średni czas oczekiwania jest stosunkowo długi. "Zebrane dane agregujemy w raporty, które udostępnimy władzom miasta. Dzięki temu sygnalizacja świetlna może być bardziej efektywna, a ruch bardziej płynny".
Projekt Audi Ampelinformation miał swą premierę w roku 2016 w Las Vegas. Dziś usługi V2I dostępne są dla ponad 10 tysięcy skrzyżowań w Ameryce Północnej, w tym dla 2000 na Manhattanie w Nowym Jorku i dla ok. 1600 w okolicach Waszyngtonu. Audi jest pierwszym na świecie producentem samochodów łączącym swoje seryjnie produkowane modele z uliczną sygnalizacją świetlną.

źródło: VGP | autor: Redakcja