Audi TT quattro sport concept

19 Mar 2014, 16:46

Audi TT quattro sport concept w czystej postaci ucieleśnia pełen dynamiki potencjał nowego Audi TT. Jego dwulitrowy silnik TFSI generuje moc 309 kW (420 KM), przenoszoną na jezdnię za pomocą napędu na cztery koła quattro.

"Koncepcyjne Audi TT quattro sport concept pokazuje wprost, co potrafią rozwiązania techniczne zastosowane w nowym modelu TT, jeśli nadamy im bardziej ekstremalną formę" tłumaczy prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. "To samochód wyścigowy, ekstremalna maszyna sportowa, przeznaczona specjalnie dla naszych klientów – entuzjastów sportów motorowych."

Audi TT quattro sport concept

Napęd
Silnik Audi TT quattro sport concept to najmocniejszy punkt tego auta. Jednostka 2.0 TFSI generuje moc 309 kW (420 KM) przy 6700 obr./min. To nowy rekord w kategorii silników dwulitrowych. Moc 155 kW (210 KM) na decymetr sześcienny pojemności skokowej to więcej niż może pochwalić się zwycięzca wyścigu Le Mans z roku 2001, Audi R18, w którym cztery pierścienie po raz pierwszy połączyły turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI. W zakresie od 2400 do 6000 obr./min., ta czterocylindrowa jednostka napędowa wytwarza 450 Nm momentu obrotowego, a przy zaledwie 1900 obr./min., już ponad 300 Nm momentu obrotowego.

Ciężar samochodu - 1344 kg - sprawia, że Audi TT quattro sport concept to prawdziwy lekkoatleta. Każdy koń mechaniczny ważącego mniej niż 150 kg czterocylindrowego silnika musi poruszyć jedynie 3,2 kg. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 3,7 sekundy.

Podczas jazdy, czterocylindrowy silnik fascynuje swoim ekstremalnie sportowym charakterem. Jednostka z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem spontanicznie reaguje na dodawanie gazu, osiągając maksymalnie aż 7200 obr./min.

Silnik 2.0 TFSI przekazuje moment obrotowy do kompaktowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic. Dwusprzęgłowa przekładnia błyskawiczne przełącza biegi, dając w ten sposób znakomite przyśpieszenie.

Audi TT quattro sport concept

Podwozie
Audi TT quattro sport concept, dzięki swemu zaawansowanemu podwoziu zapewnia wysoką precyzję prowadzenia. Zawieszenie przednie to konstrukcja McPhersona z aluminiowymi komponentami. Zwarte zestrojenie pojazdu wpłynęło na umieszczenie nadwozia niżej niż w seryjnych modelach TT. 54 procent ciężaru spoczywa na osi przedniej, 46 procent na tylnej. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, który można częściowo lub całkowicie wyłączyć, doskonale uzupełnia sportowe właściwości podwozia. Podczas pokonywania zakrętów uaktywnia się selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego. Zależnie od potrzeby, moment przekazywany jest z kół toczących się po wewnętrznej stronie zakrętu, na koła zewnętrzne. Dzięki takiemu podziałowi, pojazd wchodzi w zakręt bardzo lekko, precyzyjnie i spokojnie, ułatwiając kierowcy wykonywanie manewru. Zyskuje jednocześnie na dynamice i stabilności.

Karoseria
Decydującą rolę w zachowaniu zasady lekkiej konstrukcji w Audi TT quattro sport concept odgrywa karoseria bazująca na zastosowanej tu koncepcji modułowej, poprzecznej budowy płyty podłogowej (MQB). Jej hybrydowa konstrukcja reprezentuje najwyższy stopień rozwoju karoserii typu Audi Space Frame (ASF). Dodatkowo, w porównaniu do seryjnego modelu TT drugiej generacji, udało się jeszcze bardziej obniżyć środek ciężkości pojazdu.

Przednia część karoserii to stal. Podłoga przedziału pasażerskiego zawiera elementy wykonane z twardych, hartowanych stopów stali, które dzięki swej wysokiej wytrzymałości mogą mieć cienkie ściany, a tym samym mniej ważyć. Górna część przedziału, cała warstwa zewnętrzna karoserii oraz drzwi i pokrywy wykonano z aluminium w trzech typowych dla Audi formach: węzłów odlewanych, tłoczonych profili i blach.

Audi TT quattro sport concept

Stylistyka zewnętrzna
Z przodu pojazdu koncepcyjnego dominują płaskie reflektory diodowe Matrix LED i szeroka, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe. Jej wyraziste obramowanie zdobi u dołu emblemat quattro. Oczka ciemnej siatki grilla mają kształt rombów.

Masywne wloty powietrza, także z kratownicą o oczkach w kształcie rombów i mocno zarysowanych krawędziach, przypominają airboxy. To nawiązanie do kluczowego elementu języka stylistycznego nowego Audi TT: elementy takie jak okna i wnęki kół sprawiają wrażenie niezależnych brył geometrycznych i tworzą charakterystyczne napięcie. Koncepcyjne Audi TT quattro sport concept ma 20-calowe, mocowane centralnie koła i opony typu pół-slick.

Wysunięty znacznie do przodu dyfuzor z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP), spina przód od spodu i zwiększa siłę nacisku na przednią oś.

Sylwetka polakierowanego w całości na kolor biały z efektem kryształowym Audi TT quattro sport concept, z każdej strony sprawia wrażenie atletycznej i dynamicznej. Cechą typową dla modeli TT jest to, że wnęki kół tworzą klasyczne półokręgi. Po każdej stronie są o 30 mm szersze niż w seryjnym odpowiedniku. Dzięki temu, pojazd pewnie stoi na drodze. Przednie i tylne wnęki są połączone nisko przebiegającymi, wyrazistymi listwami progowymi wykonanymi z CRP. Całość, wraz z przednim i tylnym dyfuzorem tworzy bardzo aerodynamiczny kontur.

Z tyłu szeroki, wyraźnie podzielony na sześć sekcji i wystający poza sylwetkę pojazdu dyfuzor wykonany z CRP podkreśla wyczynowy charakter Audi TT quattro sport concept. Dwie duże, okrągłe końcówki rur wydechowych umieszczone w obrębie dyfuzora, przesunięto bardziej ku jego zewnętrznym krawędziom. Po bokach, poniżej tylnych świateł, umieszczono spore wyloty powietrza. Duże, zamontowane na stałe skrzydło spojlera zwiększa docisk tylnej części pojazdu.

Stylistyka wnętrza
Wnętrze zredukowano do najistotniejszych elementów i odchudzono z licznych części zbędnych na torze wyścigowym.

Audi TT quattro sport concept

W obudowach drzwi zrezygnowano z podłokietników i głośników. We wnętrzu samochodu dominuje Alcantara. Wyraźny, umieszczony po przekątnej pas tego materiału służy do domykania drzwi. Klamki są filigranowych rozmiarów. Siedzenia to nisko zamontowane kubełkowe fotele wyścigowe z czarnymi czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa i z białymi kontrastującymi paskami. W bagażniku umieszczono dwa kaski wyścigowe.

Podobnie jak w modelu TT produkcji seryjnej, cała koncepcja obsługa koncentruje się wyłącznie na potrzebach kierowcy. Osoba prowadząca Audi TT quattro sport concept siedzi za kompaktową kierownicą, której masywne koło jest spłaszczone u dołu. Na ramionach kierownicy, obok czerwonego przycisku Start-Stop, znajdują się przyciski i pokrętła obsługi Audi virtual cockpit. Po odpowiednim uruchomieniu przycisku ukazuje się cyfrowa tablica rozdzielcza o przekątnej 12,3 cala, prezentująca różne informacje.

źródło: Audi
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3803
Zdjęcia: 13105
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Spiesz się powoli - jedź płynnie
    Nawet trzech na czterech polskich kierowców przekracza dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym. W ten sposób narażają na niebezpieczeństwo siebie i innych uczestników ruchu. Dlaczego w mieście lepiej ...