REKLAMA
Witam,
Szukam pomocy przy wyborze samochodu, liczę na rady doświadczonych kolegów
Będzie to mój pierwszy samochód, który kupię, ale nie pierwszy, którym będę jeździł.
O mnie:
24l, kończe studia techniczne. Prawo jazdy od 5 lat, mały staż za kółkiem ok. 10tyś km. Jeżdziłem samochodami tj. Punto 1.2, Seicento, Peugeot 207 1.4, Astra 1.6, Corrola 1.8, Lacetti 1.6. (zaznaczam - nie moimi, sporadycznie). Na pomoc rodziny (bliższej/dalszej) nie mam co liczyć, rodzice się nie znają, brat, przyjaciel mechanik zadeklarowali pomoc i skończyło się tylko na słowach... Dlatego zwracam sie tutaj z prośbą o pomoc w wyborze modelu samochodu. Idzie zima i lockdown i już mi potrzebny jest samochód. Rynek obserwuję od pół roku i przez obserwacje wyciągnąłem wiele wniosków. Przesiedziałem godziny w internecie, na yt, nauczyłem się dużo o budowie samochodów, naprawach, jak należy przeprowadzać rozmowę telefoniczną, oględziny samochodu itp.
Oczekiwania/Potrzeby:
- Samochód będzie służył jako środek transportu w tych trudnych czasach
- Ma posiadać klimatyzację i powinno tempomat
- Samochód nie będzie spał w garażu. Wskazany model z dobrym zabezpieczeniem blachy.
- Skrzynia manuala, automat jest fajny, ale na to jeszcze przyjdzie czas
- Silnik: max do 2l, więcej nie potrzebuję, jeżdzę normalnie, nie pałuję, nie katuję, jeżdzę przepisowo, tylko w terenie zabudowanym szybciej. Oczekuję, że auto będzie potrafiło się dynamicznie włączyć do ruchu oraz szybko i bezpiecznie wyprzedzić zawalidrogę. Nie chcę mieć przyśpieszenia liczonego w kalendarzach.
- Raczej bym się skłaniał w benzynę+LPG, szacuję, że będę robił 12tyś km, szukałbym samochodu z instalacją LPG. Wiem, że jest to odradzane, ale bardziej się opłaca po kimś poprawiać niż płacić za nową, a ceny zazwyczaj takiego samochodu są wyższe tylko o jakieś 1.5k względem identycznego bez. Diesla raczej odrzucę, gdybym był jeszcze na studiach to pewnie bym rozważył taki silnik z racji, że używałbym głównie w trasach, ale teraz raczej bedę jeździł w cyklu mieszanym. Do tego kalkulacja pozwoliła stwierdzić, że gas robi robotę.
- Nie planuję samochodem jeździć po mieście/stać w korkach. Możliwe, że sporadycznie tylko. Uważam, że po mieście jeździ się komunkacją, a nie samochodem.
- Samochód planuję sprzedać/zmienić w ciągu 2 lat. Wtedy lepiej poznam swoje potrzeby i prawdopodobnie będę skłonny przeznaczyć więcej pieniędzy na zakup. Po za tym planuję pracować jako intergrator robotów przemyślowych, wiec będę pracował na wyjazdach i dostanę służbowe auto albo wyjadę nawet za granicę.
- Planuję przeznaczyć na samochód do 15 tyś. Posiadam znacznie większe oszczędności, ale uważam, że jest nierozważne kupowanie droższego samochodu jako to pierwsze własne. Mogę przeznaczyć więcej, jeżeli przekonacie mnie, że warto.
- Mam problem z wybraniem wielkości samochodu/segmentu. Przez większość czasu bedę jedynym pasażerem samochodu, ale sporadycznie będę nim przewoził członków rodziny, dziadków, znajomych. Chciałbym uniknąć jęczenia pasażerów, że z tyłu mało miejsca, ale jednak przez większość czasu bedę woził powietrze. Mały samochód ułatwia parkowanie i ma mniejsze spalanie, duży zapewnia komfort w trasie i miejsce dla ewentualnych pasażerów. Być może kompakt będzie rozważnym wyborem.
- Raczej to będzie auto 10-15 letnie, czyli zużyte. Na wsi mam narzędzia i przestrzeń, więc jestem w stanie samodzielnie dokonywać drobnych napraw, poważne naprawy u mechanika. Ale po to zamierzam dobrze sprawdzać auta, aby zminimalizować to ryzyko. W zasadzie da się kupić młodsze auto, ale raczej to bedzie "bieda edition" z małym silnikiem, a tego nie chcę. Chyba, że budżet zwiększe do 20 tyś.
- Odrzucam BMW
- Raczej nie chce auta z drogimi częściami
Obserwacje:
- Za auta niemieckie ubezpieczyciele chcą ode mnie horrendalnie dużych pieniędzy, tak samo za mazdy. Najtańsze ubezpieczenie proponują mi za francuzy i fiaty. To jest, aż tak absurdalne, że za francuza z 2l silnikiem zapłacę mniej niż za niemca z 1.6l.
- Najtańsze ubezpieczenie wychodzi mi jeżeli wyliczę składkę bezpośrednio na stronie ubezpieczyciela niż w porównywalce uwzględniając kod z 200zł rabatem (tak!), nie mam historii + młody wiek - rodzic na współwłaściciela.
- Zazwyczaj prywatni sprzedawcy nie ukrywają wad samochodu w rozmowie telefonicznej( niektórch trzeba ciągnąć za język ale przyznają się) dlatego odrzucam handlarzy
- Jest strasznie dużo handlarzy podszywających się z jakiegoś powodu za prywatne osoby, odrzucam handlarzy i komisy (niepotrzebne ryzyko)
- Internet odradza wybór niemieckich aut z powodu wysokiego targetu i ryzyka przekretu
- Unikałbym aut które są wybierane przez młodzież. Mam 24 lata i uważam, że jestem normalny ale znam moich kolegów i stwierdzam, że nie kupiłbym samochodu od osoby młodszej ode mnie.
- Auta niższego segmentu mocno trzymają wartość, odnoszę wrazenie, że łatwiej jest kupić sensowny egzemplarz auta średniego niewiele drożej niż miejskiego mającego mniejszy silnik i gorsze wyposażenie
- Dobierając silnik do auta, raczej to będzie 1.4 dla segmentu B, 1.6 lub 1.8 dla C, 1.8 lub 2.0 dla D.
Auta, które na chwilę obecną analizuję:
- Auta miejskie (segment B)
○ Skoda Fabia I i II 1.4 - rozsądny, zalecany wybór, ceny części średnie bo VAG
○ Honda Jazz II 1.3 (często oznaczany 1.4) - po analizie opinii dot. Awaryjności i kosztów napraw i eksploatacji jest to mój faworyt segmentu B
○ Fiat Punto 1.4 też biorę pod uwagę ale trudno coś znaleść sensowanego
○ Peugeot 207 1.4 - samochód godny polecenia, ale muszę odrzucić, bo jest w rodzinie
○ Odrzucam również Yaris, Colt, Swift, Clio, audi A2, Polo, 206,
- Auta średnie (segment D)
○ Audi A4 B6 1.8T 160KM - problemem jest duży target , wiekszość sprzedających to handlarze, a właściciele maja ego wywalone w kosmos i zawyżają ceny nawet za samochody z wadami. Rzadko się trafiaja dobre egzemplarze po cenie rynkowej, zazwyczaj wtedy idą szybko.
○ Skoda Superb I 1.8T 150KM - dłuższy (1.8m) i szerszy od audi, więcej miejsca z tyłu, jest z tych samych elementów co audi a4, a znacznie tańszy.
○ Mazda 6 1.8 lub 2.0 - analizowałem, ale odrzuciłem to auto ze względu na koszmarnie słabą blachę (można konserwować co 2 lata) oraz słabe pierścienie - dużo osób się przyznawało że pije olej 0.5l na 1000km(na szybszych drogach jeszcze więcej), a ten silnik potrzebuję drozszego oleju i jazda przestaje być ekonomiczna, remont rozwiąże problem ale też nie jest opłacalny, dlatego dla bezpieczeństwa odrzucam ten fajny samochód
○ Citroen C5 II 1.8 lub 2.0 - z początku odrzuciłem ze względu na toporny wygląd i średnie wnętrze. Jednak po zapoznaniu się z opiniami i analizą kosztów i cen wychodzi na to że jest to czarny koń zestawienia aut średnich, najbardziej opłacalny zakup, blacha dobrze zabezpieczona, zawieszenie hydropneumatyczne robi robotę, właściciele nie katują. Wiec stawiam go jako faworyta segmentu D.
○ Volvo S40/V40 1.8, 1.9t, 2.0t, 1.9TD, - dość trwałe auto ze starszych można dorwać za grosze
○ 407, Lagunę, Awensis muszę odrzucić
○ Mondeo nie analizowałem jeszcze, Seata, Hyundai też,
- Auta kompaktowe (segment C)
Nie wyłoniłem faworyta, mam z tą kategorią największy problem, rozważam:
○ Peugeot 307, (308 odrzucam ze względu na silniki Vti)
○ Renault Megane II
○ Skoda Octavia I i II
○ Ford Focus mk2 1.6
○ Opel Astra H 1.6
○ Nissan Almera 1.5, 1.6, 1.8 - rekomendowana w internecie, brzydki, ale bardzo udany model
○ Fiat Bravo - drogi, słabe plastiki, wygłuszenie, ale polecany samochód
○ Mazda 3 - nie wiem jak blacha
○ Toyota Auris/Corrola - też droge
○ Honda Civic, pancerne, trzyma wartość, boję się trochę blachy oraz że może być źle traktowana
○ Seata, Hyundaia, nie analizowałem jeszcze. VW ma ceny jak za audi.
Pytania:
1. Główne to jaką wybrać wielkość/segment samochodu i na jakich modelach się skupić, to jest główny problem/ temat tego wpisu
2. Często w ogłoszeniach widzę, że drążek zmiany biegów jest krótki/nisko osadzony względem tych samych modeli. Z czego to wynika?
3. Silniki francuskie grupy PSA - 1.8i 16v, 2.0i 16v mówi się że biorą olej i jest to cecha, pytanie ile tego oleju biorą normalnie?
4. Słyszałem o praktyce, żeby podczas oględzin i jazdy próbnej najpierw posadzić właściciela za kółkiem, czy zgadzacie się z tą praktyką?
5. Chciałbym przy rekomendacjach wiedzieć ile dany silnik wytrzyma bez rementu czy tam na śmietnik idzie
Prosze o pomoc przy wyborze samochodu doświadczonych członków naszego elitarnego forum.
Można mnie śmiało krytykować, poprawiać mój tok myślenia, albowiem "mądry Polak przed szkodą".
I gratuję jeżeli udało Ci się przeczytać wszystko