
Owszem. Jest. Ale pod warunkiem, że "teren" to drogi szutrowe, polne, suche łąki.
A jeśli to nie wystarcza? Jeśli myślimy o ciekawszej zabawie? O rajdach, imprezach typu zlotowego, imprezach wyprawowych czy przeprawowych?
Wtedy trzeba pomyśleć o dozbrojeniu samochodu...
Od czego zacząć?
1. <B>Zawieszenie</B>
Zawieszenie na początku trzeba dokładnie przejżeć. I to nie na łące, w ogródku, tylko najlepiej w warsztacie, który już kiedyś widział terenówkę. I to nie w telewizji! Przegląd musimy wykonać dokładnie! W trakcie przeglądu (oraz ewentualnie - w razie potrzeby - remontu zawieszenia) trzeba zdecydować, czy auto będziemy podnosić (i jak: tzw. "<B>LIFT</B> zawieszenia", czy "<b>LIFT</b> budy" zwany też "bodylift"), czy zostaniemy przy fabrycznym ustawieniu. A jeśli fabrycze ustawy - to czy zostajemy na obecnych podzespołach (resory, sprężyny, amortyzatory, wahacze itp), czy też wymienimy na bardziej terenowe, dające lepszą pracę w terenie, ale bardzie uciążliwe na asfalcie...?
Dlaczego pisałem o podnoszeniu? - Wiąże się to bezpośrednio z kolejnym punktem...
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
Fot.1. (© Monika) Przegląd zawieszenia lepiej wykonać w warsztacie, a nie na łące.

2. <B>Koła</B>
W samochodach jeżdżących w terenie istotnym parametrem jest prześwit. Im większy - tym lepiej (ale bez przesady!). Aby zwiększyć prześwit należy podnieść (w odniesieniu do podłoża) najniższy element auta. A najczęściej jest to tzw. "grucha", czyli dyfer (zarówno tylni, jak i przedni). Choćbyśmy nie wiem jak modyfikowali zawieszenie - grucha pozostanie na swoim poziomie do czasu, aż założymy większe koła.
Wybór kół (czyli felgi + opony) powinien być dobrze przemyślany. Ze względu na dużą masę opon terenowych (zwłaszcza regenerowanych, czyli tzw. "nalewek") zaleca się używanie felg aluminiowych. Opony powinniśmy dobrać pod kątem terenu jaki pędziemy (planujemy) eksplorować oraz stosunku czasu jazdy w terenie do czasu jazdy "po czarnym" (asfalcie).
Jeśli ponad połowę czasu spędzamy na asfalcie, a teren odwiedzamy żadko i jest to teren lekki - zaleca się używanie opon klasy AllTerrain (np. GoodYear Wrangler AT/R, BFGoodrich All Terrain T/A). Jeśli planowany teren jest średnio-ciężki, lub auto służy w większości do jazdy terenowej polecałbym opony bardziej agresywne - GoodYear MT/R lub BFGoodrich Mud Terrain T/A. Jeśli natomiast auto ma służyć tylko w terenie (dojazd i powrót na lawecie) można zastosować opony typu MaxCross, Simex itp. Jednak uwaga! - większość opon "najostrzejszych" <B>nie posiada homologacji do jazdy po drogach publicznych!</B>
Kolejną kwestią jest rozmiar opon. A ten z kolei zależy od wielkości auta, jego mocy, stanu technicznego zawieszenia i układu przeniesienia napędu oraz od tego czy auto jest "dźwignięte" (czy wykonano "lift"), czy nie...
Dla aut lekkich (np. Suzuki Samurai) zaleca się opony w max rozmiarze 29-30", dla aut średnich (np. Isuzu Trooper) - 31-33", dla aut ciężkich (i mocnych - np Nissan Patrol) - 33-35". Przy czym - zaznaczam ponownie - wielkość kół zależy od wielu czynników! Założenie zbyt małych opon nic nie uszkodzi w aucie. Najwyżej się gdzieś na koleinach "powiesi". Ale zbyt duże koła (albo zbyt agresywny bieżnik) mogą już spowodować wiele szkód - od utraty mocy uniemożliwiającej normalną jazdę do - nawet - ukręcenia półosi, "mielenie dyfra" czy ukręcenie wału... A to raczej kosztowne w naprawie awarie...
Szerokość opony należy dobrać też biorąc pod uwagę czynniki takie jak przy wielkości, jednak należy jeszcze dodatkowo wziąć pod uwagę szerokość felgi, na jakiej będzie opona założona oraz ET tej felgi - należy uważać, aby opona w pełnym skręcie nie ocierała o ramę czy inne elementy auta.
Jeśli wybrane koła po zamontowaniu wystają poza obrys auta - musimy... poszerzyć ten obrys (w/g prawa wystawanie czegokolwiek poza obrys jest podstawą do zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu i skierowania pojazdu na badania techniczne). Najrozsądniejszym wyjściem jest zamontowanie "fartuchów błotnych". Można je wykonać samemu z pasa transmisyjnego...
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
<I>Fot.2. (© fourup) Nissan Patrol (pierwszy) na kołach 35"x12.5" z fartuchami błotnymi poszerzającymi obrys samochodu.</I>
3. <B>Snoorkel</B> (opcjonalnie - jeżeli w planach są głębsze kąpiele i przeprawy)
Snoorkel to nic innego jak "komin", będący przedłużeniem drogi dolotu powietrza do filtra powietrza. Montaż snoorkela wydatnie zwiększa głębokość brodzenia samochodu. Czyli głębokość na którą można bezpiecznie wjechać do wody bez ryzyka, że woda dostanie się do filtra powietrza i nastąpi tzw "brzyd" ,czyli dostanie się wody do komory spalanie przez układ dolotu powietrza. Brzyd najczęściej powoduje, że silnik kończy swój żywot i przenosi się do nieba dla silników... Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć dlaczego...

4. <B>Grill, tylnia belka i progi boczne</B>
Grill to nic innego jak przednie orurowanie (zwane też czasami kangurem), często zastępujące przedni zderzak. Radzę jednak nie kupować na serwisach aukcyjnych, czy innych składnicach badziewia wszelakiego, ale raczej udać się do specjalistycznego warsztatu i zrobić na zamówienie. W przyszłości ma on nas chronić w przypadku hamowania na drzewach (a z tymi trzeba uważać, bo potrafią wbiec przed maskę zupełnie z zaskoczenia! Zwłaszcza w lesie po deszczu

Tylnia belka to też ważny element. Zastępuje zderzak w niektórych autach lub jest jego uzupełnieniem. To również istotny punkt samochodu podczas jazdy w terenie. To właśnie tylnia belka przyjmuje na siebie wszelkie obciążenia, kiedy wyciągamy kogoś wtopionego "na dębowo"...
Boczne progi przydają się, kiedy potrzebujemy podnieść auto przy pomocy Hi-Lifta. Jeśli ich nie ma - nie zawsze mamy miejsce, aby podnosić auto z przodu, czy z tyłu i ... wtedy mamy problem. Progi powinny być zamontowane tak, aby nie zmiejszały kąta rampowego ani prześwitu, a jednocześnie nie blokowały drzwi. Ponadto ich mocowanie powinno być mocne i stabilne. Raczej odradzałbym jednak ich spawanie do ramy - proces spawanie powoduje miejscowe rozhartowanie ramy, oraz jej przegrzanie, co wkonsekwencji osłabia ramę znacznie poważniej, niż np. przewiercenie otworów i przykręcenie progów...
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
<I>Fot.3. (© fourup) Dobrze przemyślane progi mogą służyć też do balastowania auta na trawersach</I>
5. <B>Oświetlenia dodatkowe</b> - światła robocze
To jako opcja, jednak bardzo użyteczna, zwłaszcza, w jesieni i wiosną, kiedy dzień jest krótki... Zazwyczaj "wypad na 1-2 godzinki" w teren kończy się nad ranem...



6. Bagażnik dachowy
Również jako opcja, jednak kiedy wybieramy się na wyprawę, czy nawet tylko na kilkudniowy wypad pod namiot ten szpej okazuje się niezastąpiony. Każdy, kto ma samochód wie, że miejsca na bagaże zawsze jest za mało. Ponadto w terenie taki "szpej" może służyć jako miejsce montażu dodatkowego ekwipunku - trapów, koła (kół) zapasowych, łopat, Hi-Lifta, kanistrów z paliwem i wodą...
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
<i>Fot.4. (© fourup) Bagażnik dachowy, oświetlenie robocze tylnie, odciągi, snorkel - prawdziwa wyprawówka... (żółty szpej na bagażniku to Hi-Lift).</i>
7. Trapy, Odciągi, Wyciągarka
To również opcje. Już trochę bardziej zaawansowane...
Trapy to coś na kształt desek. Szerokości zazwyczaj 2 lub 3 razy szerszej niż opony i długości niemniejszej niż 1 metr. Służą do pokonywania grzęzawisk, porzekraczania krótkich, a głębokich rowów itp. Zazwyczaj samochody posiadają 2 pary trapów (o ile w ogóle posiadają).
Odciągi stosuje się podczas jazdy w terenach gęsto zalesionych. Jest to linka (zazwyczaj stalowa, Φ4-6mm) biegnąca od grilla do naroża dachu lub bagażnika dachowego. Służą jako ochrona szyby przedniej przed uderzaniami gałęzi, co często się zdarza w takim terenie. I często może się skończyć wizytą w "AutoSzybach"...
UWAGA!
Jazda po drogach publicznych z zainstalowanymi odciągami jest ZABRONIONA!!!
Wyciągarka bardzo się przydaje podczas zabaw w terenie... ale - jak kiedyś powiedział <b>Czesław</b>: "<b><i>(...) przedwczesny zakup wyciągarki powoduje zanik procesów myślowych w terenie...</i></b>"
I tym mądrym zdaniem zakończę na dzisiaj ględzenie...
[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]
<i>Fot.5. (© fourup) Snorkel, grill, oświetlenie, wyciągarka... tym autem można sobie pozwolić na wiele</i>
Ciąg dalszy ... kiedyś może nastąpić...

Uff...