Auto z Francji

30 Sty 2008, 15:33

mam pytanko chcę kupić auto we Francji. jakie dokumenty są potrzebne do zarejestrowania go w Polsce i czy mogę tym autem przyjechać na kołach do domu czy potrzebna jest laweta?słyszałem że z Francji kupując auto trzeba zapłacić jakiś podatek.Co to jest ten podatek??
bananpb
Nowicjusz
 
Posty: 10

30 Sty 2008, 15:43

Jeżeli zamierza Pan sprowadzić samochód z Francji, czyli z państwa należącego do Unii Europejskiej to można zastosować obniżoną stawkę celną, ale pod pewnymi warunkami. Z protokołu IV, do Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między RP a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi ( Dz.U.1994.11.38 ) wynika, że produkty pochodzące ze Wspólnoty korzystają z postanowień umowy, czyli w Pana wypadku obniżonej stawki celnej pod warunkiem przedłożenia organom celnym:

(a) świadectwa przewozowego EUR.1, które określa miejsce pochodzenia produktu;
(b) bądź też deklaracji złożonej przez eksportera na fakturze, która również umożliwia miejsce identyfikacji produktu.
Dodatkowo musi się Pan liczyć z poniesieniem dodatkowych kosztów, związanych z obowiązkiem opłacenia podatku akcyzy 6 % oraz VAT 22 %.

Jeżeli dokona Pan zakupu pojazdu za granicą i będzie Pan zainteresowany wprowadzeniem go na polski obszar celny to powinien Pan dokonać następujących czynności:
1) Na podstawie Art. 60. § 1 kodeksu celnego każdy towar, który ma być objęty procedura celną powinien zostać zgłoszony do tej procedury. W związku z tym powinien Pan dokonać zgłoszenia celnego w formie pisemnej na formularzu SAD, co wynika z art. 62 § 1. kodeksu celnego w związku z § 6. 1. rozporządzenia ministra finansów z dnia 10 listopada 1999 r. w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych (Dz.U.1999.104.1193 ). Formularz SAD jest to Jednolity Dokument Administracyjny, który służy do zgłoszenia celnego towarów. Do zgłoszenia celnego w formie pisemnej powinien Pan dołączyć stosowne dokumenty, m. in. umowę kupna sprzedaży samochodu od obcokrajowca..
2) W momencie dokonania zgłoszenia celnego możemy mówić o powstaniu długu celnego, czyli o zobowiązaniu polegającym na obowiązku uiszczenia należności celnych przywozowych. Organ celny ma prawo do zażądania złożenia przez Pana zabezpieczenia w celu zagwarantowania pokrycia kwoty wynikającej z długu celnego. Pan jako dłużnik zobowiązany byłby do złożenia tego typu zabezpieczenia.( 195 § 1 kodeksu celnego).Dług celny obejmuje w tym wypadku cło i należności podatkowe. Zabezpieczenie może zostać dokonane między innymi w formie depozytu w gotówce.
3) W następnej kolejności powinien Pan się udać do Urzędu Celnego właściwego dla Pana miejsca zamieszkania. W Urzędzie Celnym zostanie obliczona kwota należności wynikająca z długu celnego. Jednocześnie zostanie Panu podany termin w którym powinna zostać uiszczona kwota należności. Dług celny wygaśnie z momentem dokonania pełnej płatności ( art. 244 kodeksu celnego).
4) Aby mógł się Pan posługiwać pojazdem na terenie Polski, powinien on zostać dopuszczony do obrotu. Z art. 84 kodeksu celnego wynika, że dopuszczenie do obrotu następuje po spełnieniu wszystkich wymogów określonych przepisami prawa obowiązującymi w Polsce. Dopuszczenie do obrotu oznacza nadanie towarowi niekrajowemu status celny towaru krajowego. Z powyższego wynika, że będzie miał Pan obowiązek przeprowadzić badania techniczne pojazdu w stacji diagnostycznej.
5) Jeżeli pojazd po przeprowadzonych badaniach zostanie dopuszczony do ruchu to Urząd Celny powinien wydać decyzję o dopuszczeniu do obrotu, o ile opłacił Pan wszystkie należności związane z długiem celnym.

Z powyższego wynika, że w pierwszej kolejności powinien Pan wraz z cudzoziemcem przeprowadzić badanie techniczne pojazdu, na podstawie którego pojazd będzie dopuszczony do ruchu. Z nieoficjalnych informacji wiemy, że stacje diagnostyczne nie chcą przeprowadzać badań diagnostycznych pojazdów, zarejestrowanych na cudzoziemców!

Jeżeli spełni Pan wszystkie powyższe warunki to Urząd Celny zmieni przeznaczenie celne, co wiąże się z objęciem inna procedurą celną. W następnej kolejności zostanie obliczone cło, po którego uiszczeniu można uznać że sprowadzony pojazd jest towarem krajowym.

W kraju procedura wygląda następująco :
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 19 czerwca 1999 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów
w § 3. 1.ww. Rozporządzenia czytamy, że w przypadku zgłoszenia do pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy, jego właściciel dołącza do wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, następujące dokumenty:
1) dowód własności pojazdu,
2) dowód rejestracyjny pojazdu lub dokument potwierdzający zarejestrowanie pojazdu albo jego wyrejestrowanie, jeżeli pojazd był zarejestrowany za granicą,
3) dowód odprawy celnej przywozowej,
4) zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu wraz z dokumentem identyfikacyjnym pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą, którego wzór określają przepisy w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych, zwanym dalej �dokumentem identyfikacyjnym
Należy pamiętać, że dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wniosku o rejestrację wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Zgodnie z Rozporządzeniem dowodem własności pojazdu lub jego pojedynczych zespołów jest w szczególności jeden z następujących dokumentów:
1) umowa sprzedaży,
2) umowa zamiany,
3) umowa darowizny,
4) umowa dożywocia,
5) faktura VAT lub rachunek uproszczony,
6) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności
" Śmierć zawsze wsiada z nami do samochodu, i czeka.."
Hell_Soul
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 127
Miejscowość: Chełmno / Kraków

31 Sty 2008, 09:31

wielkie dzięki za odpowiedź ale jeśli ktoś ma jakieś informacje na temat powrotu tym autem z francji, jakie są potrzebne dokumenty aby tym autem przyjechać do polski i co z tym podatkiem?
bananpb
Nowicjusz
 
Posty: 10
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Land Cruiser V8 4.5 D-4D Powerboost
    Land Cruiser V8 4.5 D-4D Powerboost rozwija moc 318 KM (o 46 KM więcej niż w przypadku wersji seryjnej) oraz moment obrotowy 740 Nm (w zakresie 1800-2800 obr./min., o 90 Nm wiecej niż w przypadku wersji seryjnej). Charakterystykę ...