REKLAMA
Dwa pokłady w autobusie oznaczają większą pojemność pasażerską, co przekłada się na większy zysk przewoźnika. Autobusy piętrowe mogą swobodnie manewrować w ciasnych uliczkach miast, gdzie wjazd zabierającym niewiele więcej pasażerów przegubowcem byłby niemożliwy.
W Polsce dwupoziomowe autobusy miejskie nie są popularne i można je spotkać w zasadzie wyłącznie okazjonalnie. Są jednak kraje, gdzie "piętrusów" jest znacznie więcej niż nad Wisłą. Popularne skojarzenie z nimi wiedzie większość z nas do Londynu i tamtejszych czerwonych piętrowych autobusów miejskich AEC Routemaster. Tymczasem to nie jedyne miejsce, gdzie można je spotkać. Po ulicach i drogach Europy porusza się wiele piętrowych autobusów i autokarów różnych marek.
Miejskie autobusy piętrowe
Współcześnie w Europie nie produkuje się wielu modeli piętrowych autobusów miejskich. Do liderów w produkcji tego typu pojazdów należą niemiecki MAN, szwedzka Scania oraz brytyjska firma Wrightbus produkująca autobusy m.in. dla Londynu.
Prezentujemy krótki opis trzech najpopularniejszych w Europie miejskich autobusów piętrowych. W ofercie MAN-a znajdziemy model Lion’s City DD, noszący fabryczne oznaczenie A39. Nadwozie tego autobusu powstaje obecnie w polskich zakładach MAN w Starachowicach, natomiast dalsza produkcja odbywa się w Niemczech w Pilsting. Lion’s City DD można spotkać m.in. na ulicach Berlina, ale również w tak egzotycznych zakątkach świata, jak Dubaj. Przy wysokości pojazdu zaledwie nieznacznie przekraczającej 4 m wysokość wnętrza wynosi 1920 mm na dolnym i 1700 mm na górnym pokładzie, co pozwala na swobodną wymianę pasażerów oraz zapewnienie miejsc stojących na dolnym pokładzie. Trzyosiowy, prawie 14-metrowej długości Lion’s City DD ma wewnątrz dwie "klatki schodowe" umożliwiające pasażerom wejście na górny pokład. Do napędu służy leżący 6-cylindrowy silnik z wtryskiem common rail, spełniający zalecenia EEV. Wymianę pasażerów zapewniają dwuskrzydłowe, sterowane pneumatycznie drzwi w układzie 2-2-2. W wewnętrznej kategoryzacji koncernu MAN Lion’s City DD zaliczany jest do autobusów "premium" razem z luksusowymi turystycznymi Neoplanami Starliner, Cityliner i Skyliner.
Scania oferuje piętrowy autobus miejski należący do rodziny OmniCity. Co ciekawe, autobusy te są produkowane w polskiej fabryce Scanii w Słupsku. W wersji przygotowanej dla Londynu mają zaledwie 10,6 m długości, ale aż 4340 mm wysokości! Dzięki temu możliwe jest uzyskanie wysokości rzędu 2 m na każdym z pokładów. Scania zabiera na pokład maksymalnie 87 pasażerów, przy czym aż 85% z nich ma zapewnione miejsce siedzące. To akurat nie jest imponująca liczba, bo zwykły 10-metrowy midibus (Solaris Alpino, Autosan Sancity 10 czy Mercedes Citaro K) też tyle osób zabiera.
Duże tradycje w produkcji miejskich autobusów piętrowych ma wspomniana brytyjska firma Wrightbus z Ballymena w Irlandii Północnej. Firma powstała w 1949 r. i zajmuje się produkcją nadwozi autobusowych (nie tylko piętrowych). Do budowy pojazdów wykorzystuje się podwozia uznanych producentów, głównie Volvo, Scanii i MAN-a. W ofercie Wrightbus znajdziemy kilka różnych miejskich autobusów piętrowych z rodziny Gemini 2. Mają one długość od 10,4 do 12 m. Najciekawszy wydaje się Gemini 2 HEV z hybrydowym układem napędowym Volvo. Zastosowano w nim układ równoległy Volvo B5LH wykorzystujący silnik Diesla Volvo D5F 215 EEV o mocy 158 kW (215 KM) oraz elektryczny o mocy maksymalnej 118 kW (160 KM) i ciągłej 69 kW (94 KM). W zależności od potrzeb jednostki te mogą pracować jednocześnie lub niezależnie od siebie. Stylistyka autobusów Wrightbusa jest dość charakterystyczna.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że praktycznie nie występują piętrowe autobusy przeznaczone do obsługi komunikacji regionalnej i lokalnej. W komunikacji regionalnej i lokalnej ze względu na specyfikę przewozu najpopularniejsze są bowiem autobusy niskowejściowe oraz mini- i midibusy, a "piętrusy" byłyby do takich zastosowań zbyt drogie.
Turystyczne autobusy piętrowe
Turystyczne autobusy piętrowe są w Europie dość popularne, są jednak często mylone przez pasażerów z autokarami wysokopokładowymi. Mając dwa poziomy z miejscami siedzącymi, mogą zabrać na pokład znacznie więcej pasażerów niż klasyczne autokary o tej samej długości. Jedną z poważniejszych wad autokarów piętrowych jest mała objętość przestrzeni bagażowej. Istnieją dwa rozwiązania tego problemu: zamontowanie dodatkowego bagażnika na tylnej ścianie autobusu (tzw. plecaka) lub holowanie przyczepy. Obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety, można jednak uznać, że mimo pogorszenia właściwości jezdnych przyczepa jest praktyczniejsza. Wadą jest wysokość (rzędu 4 m) pogarszająca właściwości jezdne (w szczególności stabilność) w porównaniu z klasycznymi autokarami oraz zwiększająca podatność na boczne podmuchy wiatru.
W przeciwieństwie do piętrowych autobusów miejskich oferta modeli "piętrusów" turystycznych jest stosunkowo liczna. Podobnie jak autobusy miejskie należą one do najbardziej prestiżowych i najdroższych w ofercie producentów.
W przeglądzie współczesnych autokarów piętrowych nie może zabraknąć kilku najważniejszych przedstawicieli tego segmentu. Chodzi oczywiście o Neoplana Skylinera, Setrę S431 DT oraz VanHoola TDX27 Astromega.
Neoplan Skyliner nawiązuje designem nadwozia do pozostałych autokarów firmy (Citylinera i Starlinera). Autobus oferowany jest w jednej konfiguracji jako trzyosiowiec o długości 14 m i wysokości 4 m. Na pokład może zabrać 68–83 pasażerów, w zależności od standardu wyposażenia wnętrza. Co ciekawe, Skyliner ma stosunkowo dużą objętość luków bagażowych (maksymalnie 11 m3). Do jego napędu służy silnik MAN D 2676 LOH o mocy 371 kW (504 KM) spełniający zalecenia EEV, współpracujący z 12-stopniową, zautomatyzowaną skrzynią biegów TipMatic. Większość elementów wyposażenia Skylinera jest kompatybilna z odpowiednimi elementami innych autokarów producenta, co przewoźnikom eksploatującym Neoplany i posiadającym w swojej flocie jeden lub kilka prestiżowych „piętrusów” pozwala na obniżenie kosztów serwisowych.
Setra S431 DT to klasyczny piętrowy autokar turystyczny – równie prestiżowy jak Neoplan Skyliner. Setra ma 13,9 m długości, 2,55 m szerokości oraz 4 m wysokości. Na dwóch pokładach może komfortowo zmieścić 78–81 pasażerów, zależnie od standardu wykończenia wnętrza. Na bagaż przewidziano nieco mniej miejsca niż w Neoplanie – jest to 8,4 m3. Do napędu największej Setry służy widlasty silnik MB OM 502 LA Euro V, osiągający moc 370 kW (503 KM) i współpracujący ze zautomatyzowaną 12-biegową skrzynią ZF AS Tronic.
VanHool z serii TDX Astromega jest nowym pojazdem w rodzinie autokarów belgijskiego producenta i zastąpił doskonale znanego "piętrusa" z serii T9. Autokar występuje w dwóch wersjach: o długościach 13,1 oraz 14,1 m. W wersji 13-metrowej zabiera na dwa pokłady łącznie 71 osób, natomiast w dłuższej aż 89. Do dyspozycji pasażerów pozostają luki bagażowe o objętości odpowiednio 6,5 oraz 7,2 m3. Nie jest to mało, lecz jednak mniej niż u konkurencji, w związku z czym z pewnością użytkownicy VanHooli częściej będą potrzebować "plecaka" lub przyczepy. Do napędu obydwu wersji Astromegi może posłużyć silnik MAN-a lub DAF-a. W pierwszym przypadku (dla obydwu wersji) jest to 6-cylindrowa jednostka D2676 LOH27 o mocy 353 kW (480 KM) współpracująca ze zautomatyzowaną skrzynią biegów MB GO 230. Silnik DAF-a należy do serii Paccar MX i osiąga moc maksymalną 375 kW (510 KM). Jeśli jest używany ten silnik, VanHool montuje zautmatyzowaną skrzynię biegów ZF AS Tronic o 12 przełożeniach. VanHool Astromega wyróżnia się bardzo klasycznym, ponadczasowym nadwoziem oraz dużym komfortem jazdy.
Wyposażenie opisanych autokarów obejmuje niemal wszystkie dostępne dziś systemy z zakresu bezpieczeństwa oraz elementy podnoszące komfort jazdy. Do standardu należy ABS, ASR, ESP, dwustrefowa klimatyzacja z możliwością oddzielnej regulacji temperatury dla każdego z pokładów i indywidualnymi nawiewami, wysokiej jakości sprzęt audio-video, toaleta chemiczna oraz rozkładane i rozsuwane fotele.
POLECAMY Autobusy specjalne
Podsumowanie współczesnych autobusów piętrowych
Ten krótki przegląd współczesnych autobusów piętrowych pokazuje, że pomimo wysokiego kosztu ich wytworzenia i dość dyskusyjnych zalet jest co najmniej kilku producentów zajmujących się produkcją tego typu pojazdów. Autobusy piętrowe tworzą stosunkowo niewielką niszę na rynku, jednak ze względu na tradycję, prestiż, jaki zapewniają, oraz mimo wszystko pewne zalety praktyczne popyt na nie nie maleje. W wielu miastach pojedyncze autobusy piętrowe służą jako transport dla wycieczek i stanowią tam dodatkową atrakcję turystyczną.
źródło: samochody-specjalne.com.pl