Ogólnie rzec biorąc skrzynia Xtronic to CVT które było produkowane od około 2000 roku. Jednak jest kilka modeli tej skrzyni i w modelu Qashqai miałeś od 2005 roku skrzynię z kodem JF011E (RE0F10A), dalej od 2012 były dwie które różniły się przenoszeniem wysokości momentu obrotowego: skrzynia o kodzie JF016E (RE0F10D, RE0F10F) do 250Nm oraz JF017E (RE0F10G, RE0F10E) do 380 Nm.
Z tego co się orientuję konstrukcja samej skrzyni nie jest jakoś mocno poprawiona ale w nowszych modelach pojawiła się możliwość wirtualizacji biegów, możesz je przełączać ręcznie i jest ich 6. Wszystkie skrzynie biegów Xtronic CVT produkowane są przez japońską firmę Jatco.
Generalnie jak kupisz auto z przebiegiem do około 100tkm to warto wymienić olej w skrzyni i raczej większych problemów nie powinna sprawiać tyle że do jazdy z tą skrzynią trzeba się przyzwyczaić
Najczęstsze problemy występujące w w/w skrzyniach JF016E i JF017E to:
- Cewki ulegają zatkaniu, a przekładnia zaczyna się ześlizgiwać.
- Zawór regulujący ciśnienie w pompie oleju posiada krótką żywotność, jest on wrażliwy na zabrudzenie oraz ulega zakleszczeniu.
- Awaria łożyska rolkowego skrzyni CVT
- Hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego może ulec przedwczesnemu zużyciu.
W skrzyniach JF011E bardzo często wstępował problem rozciągania się pasa transmisyjnego przy agresywnej jeździe z ostrym hamowaniem, skrzynia potrafiła się przegrzewać, łożyska na wałkach w skrzyni potrafiły przedwcześnie się zużywać nawet przy wyjątkowo delikatnej jeździe (powstawało wtedy takie szumienie skrzyni) i chyba tyle.