Automatyczne i adaptacyjne światła w samochodach – czym się różnią?

26 Kwi 2023, 09:51

Pierwszym przełom na rynku samochodowego oświetlenia nastąpił już w 1924 roku, wraz z wprowadzeniem przez firmę Philips żarówki z dwoma żarnikami dającej możliwość emisji świateł mijania i drogowych. Rozwiązanie udoskonalano, wprowadzając światła asymetryczne i zwiększając ich zasięg. W latach 60. nadszedł czas na żarówki halogenowe i pierwsze systemy automatycznie przełączające światła. Dziś wiele aut ma automatyczne lub adaptacyjne światła LED. Niewielu kierowców wie, że to ostatnie rozwiązanie zawdzięczamy inżynierom Lexusa.

Zarówno system świateł z czujnikiem zmierzchu, jak i automatyczne przełączanie świateł drogowych na mijania mają służyć jednemu, podstawowemu celowi – większemu bezpieczeństwu kierowcy i wszystkich innych osób na drodze. Zwłaszcza nieoświetlonych nocą pieszych i rowerzystów. To również sposób na uniknięcie kolizji ze zwierzętami. Słowem, jeden z podstawowych sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy.
Automatyczne i adaptacyjne światła w samochodach – czym się różnią? Jeszcze większe bezpieczeństwo można uzyskać z wykorzystaniem nowocześniejszych rozwiązań. Technika oświetleniowa w samochodach ewoluowała, by doprowadzić do sytuacji w której nocą poza miastem przez cały czas możemy bezkarnie jechać na światłach drogowych, widząc każdy szczegół – ponieważ drogę oświetlają jasne diody LED – jednocześnie nie oślepiając innych kierowców. Prześledźmy historię najważniejszych rozwiązań w samochodowym oświetleniu na przestrzeni ostatnich 30 lat, zaczynając od ich definicji.

Automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu Automatyczne światła drogowe Adaptacyjne reflektory LED Rewolucyjne światła ksenonowe (1991) Reflektory z diodami LED (2007) Adaptacyjne światła AHS (2012) Adaptacyjne światła LED (2014) Adaptacyjne światła z systemem Blade Scan (2019)
źródło: complexPR; WNT | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3814
Zdjęcia: 13120
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

26 Kwi 2023, 10:11

Redakcja napisał(a):Technika oświetleniowa w samochodach ewoluowała, by doprowadzić do sytuacji w której nocą poza miastem przez cały czas możemy bezkarnie jechać na światłach drogowych, widząc każdy szczegół – ponieważ drogę oświetlają jasne diody LED – jednocześnie nie oślepiając innych kierowców.
Teoretycznie tak ale często zdarza się że jednak oślepiają, nie wszystkie te systemy są dopracowane na tip top. W prostszym systemie gdzie światłą drogowe mogą nam się włączać automatycznie czasem kamera z późno wychwyci pojazd zbliżający się z przeciwka przez co przez chwile jest w stanie oślepiać kierowcę jadącego z przeciwka samochodu. Sam to sprawdzałem w kilku samochodach i o ile na w miarę prostej drodze działało nieźle to przy takiej która miała sporo zakrętów światła drogowe wyłączały się z za dużym opóźnieniem i sam musiałem ingerować aby nie doprowadzać do oślepiania.

Oczywiście wszystko rozwija się i widać postępy, to bardzo dobrze. Nurtuje mnie tylko jedna kwestia... Mianowicie chodzi o trwałość takich reflektorów bo tu nie wymienimy sobie ot tak jak kiedyś żarówki. Zostanie nam serwis, gdzie pewnie nikt nie naprawia uszkodzonych modułów diodowych tylko wymieniają w całości lampę. Można sobie wyobrazić jakie będą koszty :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10140
Zdjęcia: 35

26 Kwi 2023, 14:13

Miałem okazję jechać z adaptacyjnymi światłami w Peugeocie 3008 i powiem, że tu działały perfekcyjnie - nawet nie zdążyłem pomyśleć, a światła same się przełączały, a raczej zmniejszały. W tym aucie działa to tak, jak należy.
Rokiko napisał(a):Nurtuje mnie tylko jedna kwestia... Mianowicie chodzi o trwałość takich reflektorów bo tu nie wymienimy sobie ot tak jak kiedyś żarówki. Zostanie nam serwis, gdzie pewnie nikt nie naprawia uszkodzonych modułów diodowych tylko wymieniają w całości lampę. Można sobie wyobrazić jakie będą koszty :wink:

Tutaj jest racja - serwis nie bawi się w wymianę poszczególnych diód, tylko wymienia całą lampę, bo najmniej roboty i najmniej czasu to zajmuje. No a cena takiej lampy...Ale na szczęście są firmy, które zajmują się naprawą takich lamp i ceny są o wiele wiele niższe niż cały reflektor. Sam miałem nawet okazję naprawiać taką lampę :happy:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ośmiokołowiec, bo cztery koła to za mało!
    Czy to nie przesada? Aktualne samochody koncepcyjne zasilane energią elektryczną mają po cztery koła. Eliica bo tak nazywa się ten pojazd ośmiokołowy różni się od nich diametralnie – jest duża ma 5100 mm długości, ...