- LPG – paliwo zgodne z duchem czasów
- Odważna postawa marki Dacia w kwestii LPG
- TCe 100 LPG, LPG bez ograniczeń by Dacia
- Co to jest LPG?
"Gaz z ropy naftowej… musi być niebezpieczny i zatruwa środowisko!" Nieprawda, LPG jest niedoceniany z powodu nieznajomości jego właściwości . Opinia o rzekomym niebezpieczeństwie jest już od dawna przestarzała i całkowicie nieuzasadniona. Opanowana od wielu dziesięcioleci technologia stosowania LPG w silnikach spalinowych jest rozwiązaniem bezpiecznym, niezawodnym i prostym. Daje ona zadowolenie użytkownikom, którzy zdecydowali się z niej korzystać, ponieważ pozwala na tańszą i dłuższą eksploatację samochodu. To trochę jak Diesel? Owszem, lecz przy niższej cenie paliwa, mniejszej emisji CO2 i cząstek stałych. LPG jako paliwo uznawane w wielu krajach za "czyste" zasługuje na lepsze poznanie. Klienci marki Dacia mogą z niego korzystać we wszystkich samochodach z gamy oferowanych pod znakiem TCe 100 LPG. To jedyna taka oferta na rynku dająca 100% korzyści klientom. Zasilanie gazem LPG jest praktyczne, ekonomiczne, ekologiczne i proste. LPG to cała Dacia!" Damien, szef ds. operacji międzydyscyplinarnych w marce Dacia.
LPG – paliwo zgodne z duchem czasów
LPG nie jest niszą rynkową czy zjawiskiem związanym z modą. Wręcz przeciwnie! Technologia zasilania silników spalinowych tym gazem istnieje w branży motoryzacyjnej od 1979 roku i zawojowała cały świat. Największymi fanami tego paliwa są Korea, Rosja, Tajlandia, Meksyk i Turcja. W Europie są to kraje takie jak Polska, Ukraina czy Włochy. Na całym świecie jeździ dziś 28 milionów samochodów napędzanych LPG. W Polsce ponad połowa nabywców nowej Dacii Sandero oraz Dustera wybiera samochody z fabryczną instalacją LPG.
Wolniejsze przechodzenie na zasilanie LPG w innych krajach wynika głównie z nieznajomości zalet tego źródła energii oraz z mniejszej gęstości sieci stacji oferujących to paliwo.
Odważna postawa marki Dacia w kwestii LPG
Większość samochodów z instalacją zasilania dwoma rodzajami paliwa została w nią wyposażona w ramach montażu pozafabrycznego, w wyspecjalizowanych zakładach doposażających samochody poza siecią producenta. Jednakże od dwóch lat technologia LPG nabiera wiatru w żagle jak nigdy dotąd. Sprzedaż, napędzana podwyżkami cen benzyny i oleju napędowego na stacjach, gwałtownie rośnie.
W tej sytuacji mnożą się oferty instalacji zasilania dwupaliwowego benzyną i LPG montowanych fabrycznie przez producentów samochodów. Odważna marka Dacia, która zrewolucjonalizowała branżę, wprowadzając nowy model ekonomiczny i oferując nowoczesne i przystępne cenowo samochody o najistotniejszych funkcjach, od 2010 roku stawia na LPG. Dziś jest jedyną marką na rynku oferującą dwupaliwowe zasilanie w całej gamie samochodów z silnikiem spalinowym.
"Dacia upowszechniła ofertę LPG, oferując zasilanie dwoma rodzajami paliwa pod symbolem TCe 100 LPG we wszystkich samochodach gamy złożonej z modeli Sandero, Sandero Stepway, Logan, Nowy Duster i Nowy Jogger przypomina Damien.
W następstwie czego następuje „eksplozja” zasilania LPG! Przykładowo we Francji rynek wzrósł czterokrotnie w pierwszym półroczu 2021 roku w porównaniu do tego samego okresu roku 2020 i piętnastokrotnie w porównaniu do roku 2019. Ten bardzo silny wzrost jest w głównej mierze udziałem marki Dacia: w 2020 roku we Francji stanowiła ona 78% sprzedaży nowych samochodów wyposażonych w instalację LPG.
TCe 100 LPG, LPG bez ograniczeń by Dacia
Fabryczny montaż instalacji według sprawdzonej technologii w silniku TCe 100 LPG jest gwarancją bezpieczeństwa i niezawodności. Czas gwarancji producenta (3 lata/100 000 kilometrów), częstotliwość i koszty czynności serwisowych, pojemność bagażnika są identyczne jak w wersji z silnikiem benzynowym. Zaprojektowano optymalne miejsce zamontowania zbiornika LPG w komorze pierwotnie przeznaczonej na koło zapasowe.
Oferta fabrycznego montażu instalacji w połączeniu z gwarancją producenta dała poczucie bezpieczeństwa i zainteresowała wielu klientów. Już w 2020 roku 1 na 5 sprzedanych samochodów marki Dacia posiadał instalację LPG. W pierwszym półroczu 2021 roku sprzedaż ta stanowi 28% całego wolumenu sprzedaży. Marka zawdzięcza sukces licznym atutom swej oferty.
Klienci marki Dacia są bardzo pragmatyczni. Poszukują samochodu użytecznego do codziennej jazdy. Dzięki zasilaniu dwoma rodzajami paliwa i dzięki dwóm zbiornikom, instalacja LPG oferuje zasięg przekraczający 1000 kilometrów, który w Nowej Dacii Sandero zwiększa się do 1300 kilometrów – wyjaśnia Damien
Oferta gamy Dacia TCe 100 LPG ma być:
- Praktyczna – pojemność bagażnika pozostaje niezmieniona pomimo zamontowania drugiego zbiornika paliwa. Wlew do napełniania zbiornika LPG znajduje się w tym samym miejscu, co wlew do zbiornika benzyny.
- Ekonomiczna – spalając LPG, silnik zużywa około 15% więcej paliwa niż w trybie zasilania benzyną, ale gaz LPG jest w zakupie średnio 40% tańszy. Zakup Dacii TCe 100 LPG amortyzuje się bardzo szybko. Dzięki zasilaniu dwoma rodzajami paliwa, a więc występowaniu dwóch zbiorników w samochodzie, jego zasięg przekracza 1000 kilimetrów bez zajeżdżania na stację. Jadąc na zasilaniu gazem LPG Nowe Sandero TCe 100 LPG oferuje przykładowo zasięg przekraczający 1300 kilometrów.
- Ekologiczna – w trybie zasilania gazem LPG Dacia emituje o 10% mniej CO2 niż w trakcie zasilania benzyną, zapewniając jednocześnie wyższy moment obrotowy i większą moc.
- Prosta – zasięg dla każdego zbiornika paliwa wyświetlany jest na tablicy rozdzielczej. Przełączanie na zasilanie benzyną następuje automatycznie, gdy zbiornik LPG jest pusty.
Co to jest LPG?
LPG, skrót od Liquefied Petroleum Gas, jest mieszanką lekkich węglowodorów, głównie butanu (gaz do użytku domowego) i propanu. Jest to gaz całkowicie nietokstyczny. W trakcie spalania nie wytwarza prawie wcale cząstek pyłów i w ograniczonym stopniu emituje NOx, które są czynnikiem wywołującym choroby układu oddechowego. W ponad 60% jest produktem pochodnym gazu ziemnego.
Energia pozyskiwana jest w drodze spalania dwóch rodzajów paliwa: silnik zasilany jest benzyną i LPG z dwóch oddzielnych zbiorników. Kierowca może dowolnie wybrać rodzaj paliwa. Spalanie gazu LPG powoduje o 10% mniejszą emisję CO2 niż w trakcie zasilania silnika benzyną. W Europie ten rodzaj paliwa jest dystrybuowany w 32000 stacji, czyli w ¼ sieci.
źródło: Groupe Renault | autor: Redakcja