Benzyna - pb 95 czy 98?

02 Gru 2007, 20:26

Mam pytanie odnośnie benzyny .

honda civic 1.4 96 r jaką benzynę należy do niej lać wiem że bezołowiową to czyli pb 95 czy 98 proszę o wytłumaczenie różnic i zależności jakie występują miedzy tymi benzynami z góry dziękuję
wojtek1414
Nowicjusz
 
Posty: 3

02 Gru 2007, 21:55

Czytałem kiedyś w Auto Świecie lub Motorze testy tych paliw.Wyszło na to,że należałoby jeździć na takim paliwie,jakie zaleca producent.Jeżeli producent zaleca paliwo Pb95,a wleje się Pb98,to silnikowi oczywiście nic nie bedzie,ale nie zyskuje się nic na mocy,a nawet stwierdzono minimalne straty mocy oraz minimalnie zwiększone zużycie paliwa i przegrzewanie się silnika.Chodziło o to,że benzyna 98 ulega zapłonowi wcześniej niż 95.Oczywiście chodzi o milisekundy,ale to dużo.Jak znajdę ten artykuł,to go napiszę.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

03 Gru 2007, 10:57

Jezdzij na 95, po co przeplacac, a i tak wiekszej roznicy w aucie z 94' pewno nie odczujesz - jedynie wiekszy wydatek z portfela.

Mało kto jezdzi starszymi samochodami na 98. osobiscie nie znam nikogo kto leje 98 do swego auta. nie w tym bandyckim kraju:)
LuckyLuck
Nowicjusz
 
Posty: 40

05 Gru 2007, 09:34

samochody są przystosowane pod 95 a jak tankujesz 98 to tylko robisz szkode dla samochodu. Tak jak MotoAlbercik napisał. Szkoda kasy wiec nie wydziwiajmy tylko nalejmy 95 i jeździjmy :D chyba ze mamy samochód przystosowany do 98 to co innego, ale kto ma auto na 98? - ja bym na bryne zbankrutówał chyba :D
ROBERTT
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 59

13 Gru 2007, 21:22

Liczba oktanów nie ma wiele wspólnego z wartością energetyczną paliwa. Generalnie jak masz więcej niż 100KM z litra to tankowanie 98 ma sens. Paliwo o większej liczbie oktanowej zmniejsza ryzyko wystąpienia spalania stukowego czyli nadaje się tez do silników z turbiną.
Mój Tata lał do Forysia z turbiną i trochę mniej palił. W naszym kraju to jest jeszcze taki szczegół, że te benzyny klasy premium są mniej chrzczone niż PB95 więc mniej ubywa z baku. Generalnie to jest tak jak forumowicze mówią najlepiej lać takie paliwo jak w instrukcji pisze.

Ja mam Polo 1.6 75 KM i zalewam PB95 lałem przez jakiś czas PB98 ale różnicy nie było żadnej :wink:
Gizu
Początkujący
 
Posty: 50
Miejscowość: Piotrków/Warszawa

01 Kwi 2008, 11:23

Ja do swojej Megane z 96r leje Pb98. Zauważyłem lekki wzrost mocy, no i zużycie paliwa zmalało o niecały litr (Paiła 7,5l a teraz pali 6,7l) Na całym baku oszczędzam niewiele bo z 5zł ale 5zł pieszo nie chodzi.
Maki
Początkujący
 
Posty: 243
Miejscowość: z daleka
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak sprawdzić auto przed zakupem?
    Kupno używanego samochodu to inwestycja, która wymaga szczególnej uwagi. Przed dokonaniem zakupu należy dokładnie skontrolować wiele elementów. Zaniedbanie któregoś kroku może skończyć się przykrą ...
    Silnik benzynowy 1.6 SIDI Turbo - Opel
    Ta nowoczesna czterocylindrowa jednostka benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest produkowana w dwóch konfiguracjach. Wersja Eco Turbo o mocy 125 kW/170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm została skonstruowana ...

03 Kwi 2008, 20:37

proponuje 95 chociaz raz na jakis czas mozna wlac 98 . podobno swiece sie wypalaja i zawory dzieki czemu sa bielsze i brak nagarów.
mario2433621
Nowicjusz
 
Posty: 21

03 Kwi 2008, 20:45

98 ma więcej oktanów, ale widziałem testy, że auto na paliwie 95 zachowuje się tak samo jak na 98, więc chyba nie warto, no chyba, że masz silnik ponad 200KM i świeże auto może i tak :) Ja tam wole Diesela i nie mam problemu ;)
Requiem for a Dream.
Piter
Stały forumowicz
 
Posty: 2942
Zdjęcia: 239
Miejscowość: Kłodzko
Prawo jazdy: 15 03 2007
Auto: Audi A6 C5
Silnik: 1.9 TDI 131KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

03 Kwi 2008, 20:53

jednym słowem Pb 98 tylko do dużych silników
mamuska
Początkujący
 
Posty: 81
Miejscowość: Lublin
Prawo jazdy: 14 03 2008
Auto: BMW=>TOYOTA=>PASSAT
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

04 Kwi 2008, 10:53

Liczba oktanowa - liczba określająca jakość paliwa silnikowego do silników z zapłonem iskrowym. Parametr ten określa odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon i spalanie stukowe (nie mylić z detonacyjnym, gdzie prędkości rozchodzenia płomienia przekraczają kilkakrotnie prędkość dźwięku), podczas sprężania mieszanki oraz podczas rozpoczętego już procesu spalania mieszanki w cylindrze silnika.

Paliwo napędza silnik poprzez spalanie się mieszanki paliwowo-powietrznej w jego cylindrach. Spalanie to przebiega w bardzo krótkich cyklach. W trakcie każdego cyklu zmieszana wcześniej z powietrzem benzyna musi ulec możliwie jak najbardziej całkowitemu spaleniu z określoną (dużą) szybkością.

Istotne jest, aby zapłon nastąpił w wyniku iskry od świecy zapłonowej. Jeśli (dla danego silnika) liczba oktanowa paliwa będzie za mała, to nastąpią lokalne jej samozapłony przed właściwym momentem początku spalania. Te lokalne samozapłony powodują powstanie przyrostów ciśnienia i generują powstawanie fal dźwiękowych, określanych jako stuki.

Stukanie jest spowodowane zbyt gwałtownym spalaniem paliwa i może prowadzić do uszkodzenia silnika, szczególnie panewek na główce i stopie korbowodu i samego łożyskowania wału korbowego. W mniejszym stopniu niekorzystnie działa na zawory, tłoki, korbowód. Proces spalania zależy od jego warunków, które zależą od konstrukcji silnika, ale jest też zależny od składu chemicznego paliwa.

Paliwo składa się zasadniczo z węglowodorów alifatycznych o liczbie atomów węgla od 7 do 10-12. Analizując spalanie poszczególnych węglowodorów z tego zakresu odkryto, że najlepiej spala się tzw. izooktan (2,2,4-trimetylopentan), a najgorzej n-heptan. Mieszając tylko te dwa węglowodory można "symulować" zachowanie prawie wszystkich rodzajów benzyn.

Liczbę oktanową benzyn ustala się poprzez porównanie parametrów pracy specjalnego, testowego silnika zasilanego analizowaną benzyną i paliwem uzyskanym przez zmieszanie izooktanu i heptanu. Gdy analizowana benzyna działa tak jak czysty izooktan, przyjmuje się, że ma ona liczbę oktanową równą 100, gdy działa tak jak n-heptan, przyjmuje się, że ma ona tę liczbę równą 0. W pośrednich zakresach analizowana benzyna ma taką liczbę oktanową jak procentowa ilość izooktanu w paliwie, składającym się tylko z izooktanu i n-heptanu o takich samych własnościach.

W praktyce pomiar taki wykonuje się przy pomocy wykalibrowanego silnika testowego, dla którego robi się raz wykres zależności liczby "stuków" na sekundę w funkcji składu mieszanki izooktan-heptan, a następnie wyznacza się liczbę oktanową testowanego paliwa. Na świecie istnieją dwie normy na oznaczanie liczby oktanowej: RON (Research Octane Number) i MON (Motor Octane Number) - obie opierają się na tej samej zasadzie pomiaru, ale różnią się warunkami przeprowadzania testu. Uważa się, że MON lepiej oddaje to co się dzieje w silniku pracującym pod dużym obciążeniem, a RON lepiej dla silnika pracującego pod średnim i małym obciążeniem. MON jest średnio o ok. 10 punktów niższe od RON dla tej samej benzyny. W Polsce, podobnie jak w całej Europie, obowiązuje norma oznaczania liczby oktanowej zbliżona do RON, natomiast w USA, Kanadzie, Australii i kilku innych krajach podawana na stacjach liczba oktanowa odpowiada (RON+MON)/2. Powoduje to, że amerykańska benzyna 87 odpowiada europejskiej 91.

Wyższa LO sprawia, iż możliwe jest uzyskanie w silniku iskrowym wyższych stopni sprężania, co poprawia sprawność silnika i pozwala uzyskać większą moc.

Czyli cos za coś :wink:
wrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
turbojajko
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 136

05 Kwi 2008, 13:28

Ja tam leje Pb98 do Megane (75KM) i nie zmienię nigdy już na Pb95 bo po prostu się nie opłaca lać Pb95.
Maki
Początkujący
 
Posty: 243
Miejscowość: z daleka