Bezproblemowe auto do 40 tysięcy

21 Sty 2023, 00:07

Dzień dobry,
Poszukuję auta rodzinnego (sedan, hatchback, może być nawet coś mniejszego w stylu Mazdy 3 albo nawet i suv), ale nie musi być wielkie. Na pierwszym miejscu stawiam bezawaryjność, dostępność i ceny części oraz dostęp do społeczności na forach lub YouTube, gdzie jako laik będę w stanie sam coś zrobić na podstawie instrukcji.

Silnik - interesuje mnie mała benzyna (1.2-1.4) lub coś większego w gazie

Przeznaczenie - raz w tygodniu wyjazd 100km, weekendowe wyjazdy z dziećmi, miasto - choć tutaj mam też drugie małe auto, aby zrobić zakupy, czy odebrać dziecko z przedszkola. Do 15 tysięcy km rocznie na chwilę obecną

Wyposażenie - klimatyzacja automatyczna, fajnie jak będzie ISOFIX, poduszki powietrzne i szeroko pojęte bezpieczeństwo pasażerów.

W kręgu zainteresowań - auta po 2016 roku, m.in.
- ford Focus 1.6 benzyna plus gaz
- fiat tipo 1.4 benzyna lub benzyna plus gaz
- citroen c-elysee 1.6 benzyna plus gaz
- citroen C4 cactus 1.2 benzyna
- skoda rapid 1.0 benzyna

Reasumując, o wiele bardziej niż na wyglądzie zależy mi na niezawodności i taniemu utrzymaniu. Ze względów osobistych moje 100km wyjazdy raz w tygodniu mogą zwiększyć się do 2-3, więc chcę także aby auto było ekonomiczne. Boje się trochę o trudność w przyzwyczajeniu do tak małego silnika, bo obecnie posiadam Avensis t25 2.0
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

21 Sty 2023, 09:27

adinho napisał(a):- ford Focus 1.6 benzyna plus gaz
- fiat tipo 1.4 benzyna lub benzyna plus gaz


spoko

adinho napisał(a):- citroen c-elysee 1.6 benzyna plus gaz
- citroen C4 cactus 1.2 benzyna
- skoda rapid 1.0 benzyna


nie spoko


IMO idealnym rozwiązaniem byłby hyundai i30 1.6/120 albo auris 1.6/132
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2754
Przebieg/rok: >50tys. km

21 Sty 2023, 09:44

Dzięki za odpowiedź. Widzę jednak, że ciężko będzie znaleźć Aurisa bądź i30, które spełniają moje wymagania i mieszczą się w budżecie. Same auta jak najbardziej pasują mi. Zarówno jeden jak i drugi użytkowałem jako służbowe (i30 -2014 rok, Auris -2016) i Hyundai był według mnie o wiele wygodniejszy, jednak w przeciągu pół roku 2 razy wracałem nim na lawecie ze względu na problemy z elektryką. Pytanie czy był to wadliwy model, czy jest to coś niedopracowanego w marce.

Pytanie czy lepiej cofać się z rocznikiem do 2014-15 w odniesieniu np do tipo 2018-19 lub Focusa 2017-18. Focus wydaje mi się być najbezpieczniejszym autem i jako jeden z niewielu posiada kurtyny powietrzne dla tylnych pasażerów.
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

21 Sty 2023, 09:53

adinho napisał(a):Pytanie czy był to wadliwy model, czy jest to coś niedopracowanego w marce.

Trudno powiedzieć ale jak miałbym wybrać elektrycznie stabilniejsze auto to wolałbym Kia niż Focusa.
A jak prostota to Fiat Tipo 1,4. Nie jedzie ale prosty do bólu. Nie wiem jaka tam jest skrzynką ale w 500l 6b manuał ten silnik zaskakująco mało pali.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10956
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

21 Sty 2023, 09:56

Najpierw się robi rozeznanie na rynku a później stawia wymagania. Ty zrobiłeś odwrotnie i dlatego "w wymaganiach" mieszczą ci się jakieś citroeny, badziewna skoda z silnikiem jak karton mleka albo fiat, który w salonie kosztował 60k. Swoją drogą pojęcia nie mam jak chciałbyś kupić focusa z roczników 17-18 do 40k i to z wymaganiem żeby ten egzemplarz był "bezproblemowy" :mrgreen:

Jaką ci robi różnicę czy kupisz auto 6 letnie czy 8 letnie? Rozumiem żebyś zastanawiał się nowe vs dwuletnie ale bez jaj, przy takich rocznikach i takim budżecie podstawa to stan techniczny i regularny serwis.

BTW tipo 1.4/95 wcale "nie jedzie". Silnik ma bardzo słabą charakterystykę nawet na wolnossaka. Moim zdaniem nic prócz t-jeta nie wchodzi w grę a to już inne kwoty. Najlepiej żebyś się przejechał i sam ocenił ale jestem prawie pewien, że podzielisz moją opinię.

E: Kumpel ma tipo 1.4/95 w kombiaku na kołach 18 to około 9 gazu wciąga
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2754
Przebieg/rok: >50tys. km

21 Sty 2023, 10:26

@franccc
Stąd napisałem ten post. Ja się nie znam na autach, nie znam się na ich kupowaniu. Do tej pory kupiłem 2 samochody, jeden od znajomego, a drugi od rodziny. Teraz niestety nikt nie ma nic na sprzedaż, a mi posypała się toyota, więc szukam na szeroko pojętym rynku. Określiłem więc wymogi na portalu z autami i patrzyłem na to co mi pokazał. Nie znam się też na markach, myślałem że Citroeny są ok.

Co do tipo - zupełnie nie wiem jak jeździ, nigdy nim nie jechałem, ale podobno te nowsze modele są ok. Ja szybko jeździć nie muszę, zwłaszcza jak wiozę rodzinę. Wolę wtedy się za kimś ustawić i jechać te 90-100, a 9l gazu to wciąż lepiej niż 7l-8l benzyny w mojej Avensis, czy wcale nie gorzej od 5l-6l diesla w citroenie c2, który jest moim drugim autem.

Sam rok w sumie nie robi wielkiej różnicy, ale jako osoba dla której auto jest jedynie narzędziem, chciałbym go mieć jak najdłużej, więc uznałem że młodszy rocznik mi to ułatwi.

@szybki
Kia cee'd podobała się mojej żonie, ale ciężko było znaleźć coś w gazie z normalnym przegiem. Może jeszcze raz przejrzę dostępne opcje.
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

21 Sty 2023, 10:56

adinho napisał(a):myślałem że Citroeny są ok.


Bo są ok ale nie przy twoich wymaganiach.

adinho napisał(a):Co do tipo - zupełnie nie wiem jak jeździ, nigdy nim nie jechałem, ale podobno te nowsze modele są ok.


Tipo jako model jest spoko ale silnik 1.4/95 w połączeniu z taką wielkością budy już spoko nie jest.

adinho napisał(a):ale ciężko było znaleźć coś w gazie z normalnym przegiem


Nie szukaj auta z instalacją tylko sam zakładaj. Źródłem problemów w lpg są słabej jakości podzespoły i olewanie serwisów. Kup auto, załóż dobrą instalację i serwisuj jak trzeba. Wyjdzie o wiele korzystniej niż poprawianie po kimś.
W ceed pod gaz masz tylko 1.4/100 i dlatego na poczatku podrzuciłem ci i30, który technicznie jest prawie tym samym co ceed ale ma w palecie silników 1.6/120 do którego lpg możesz bezproblemowo zapakować
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2754
Przebieg/rok: >50tys. km

21 Sty 2023, 13:22

Za 40k to warto poszukać albo Rapida albo Toledo ale 1,2 90 konne, z turbiną, będzie dużo lepsza dynamika, a przy tym nie spali jakieś extra ilości paliwa
[link do ogłoszenia na Otomoto wygasł]
Trevor
Zaawansowany
 
Posty: 811
Prawo jazdy: 09 10 2008
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Volkswagen Golf 7 R
Silnik: 2,0 TSI
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2017

24 Sty 2023, 14:57

A jak w ogóle przedstawiają się różnice w realnym spalaniu pomiędzy LPG, a małą doładowaną benzyną? Widzę np wiele wystawionych aut w stylu Focus 1.0 Ecoboost, skody z no 1.2 TSI i się zastanawiam czy te silniki są faktycznie ekonomiczne i jak z ich awaryjnoscią. Liczba ofert może budzić czerwone światło, jednak nie mam informacji o realnej sprzedaży nowych modelów z takimi silnikami, co również może powodować dużą liczbę wystawionych aut.

Zakładając, że chcę mieć spokój z silnikiem, w co najlepiej celować? Wspomniane tutaj 1.4 w Kii cee'd, 1.6 w I30, 1.4 (120) tipo będą ok? Wytrzymają wiele więcej niż np skoda Rapid 1.2 TSI, czy wspomniany Ecoboost forda?
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

24 Sty 2023, 15:39

Zestawiasz ze sobą różne zupełnie silniki.
1,0 w Fordzie to 3 cylindry, czyli maleńki silniczek doładowany, zbyt trwały nie będzie, w Skodzie już jest normalne r4 turbo tylko mały litraż, Fiat też a doładowaną benzynę ale na zwykłym wtrysku.

Pomiędzy turbo szczególnie nowoczesnym a wolnossącą benzyną jest ta różnica, że jest lepsza reakcja na gaz i przyjemna jazda, nie trzeba wkręcać, ale za to wolnossąca benzyna prosta jest tańsza w serwisie, bo koszty to nie tylko paliwo.

1,0 R3 turbo bym odpuścił a reszta to wedle uznania, jak wolisz spokój święty i zwykłą benzynę typu 1,6 to ok, wrzucisz gaz i tyle.
Natomiast turbo da Ci lepsze efekty jazdy i lepsze wrażenie.
Trevor
Zaawansowany
 
Posty: 811
Prawo jazdy: 09 10 2008
Przebieg/rok: 14tys. km
Auto: Volkswagen Golf 7 R
Silnik: 2,0 TSI
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2017

24 Sty 2023, 16:37

adinho napisał(a):Widzę np wiele wystawionych aut w stylu Focus 1.0 Ecoboost, skody z no 1.2 TSI i się zastanawiam czy te silniki są faktycznie ekonomiczne i jak z ich awaryjnoscią


A przy okazji zauważyłeś, że przy okazji są to najtańsze wersje silnikowe w obrębie modelu? Raczej nie bez przyczyny

adinho napisał(a):Wytrzymają wiele więcej niż np skoda Rapid 1.2 TSI, czy wspomniany Ecoboost forda?


Tu nie chodzi o to co ile wytrzyma tylko ile to utrzymywanie przy życiu będzie kosztowało.
Szczerze mówiąc jak masz kupować bardzo zaawansowanego technologicznie benzyniaka z turbo to już lepiej diesla wziąć. Ilość potencjalnych, drogich awarii taka sama a przynajmniej taniej kupisz i mniej spali

adinho napisał(a):Zakładając, że chcę mieć spokój z silnikiem, w co najlepiej celować?


Prosty, wolnossący silnik benzynowy
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2754
Przebieg/rok: >50tys. km

24 Sty 2023, 18:41

Dzięki panowie.

Jedno pytanie - do wolnossącego raczej gaz się nie nada?
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

24 Sty 2023, 19:21

adinho napisał(a):Jedno pytanie - do wolnossącego raczej gaz się nie nada?


To palnąłeś :mrgreen:
Podstawa to rodzaj wtrysku - pośredni gdzie montujesz gaz bez problemu lub bezpośredni (czyli min. tsi, tfsi, eb, gdi) gdzie gazu montować się nie opłaca.
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2754
Przebieg/rok: >50tys. km

24 Sty 2023, 19:30

Haha faktycznie podkręciłem mocno. Chodziło mi o bezpośredni wtrysk. Nie było tematu :lol:
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG

26 Sty 2023, 12:19

Mały update.

Zwiększam budżet do maks 50k PLN, choć chciałbym się zmieścić w 45k PLN. Obecnie w strefie zainteresowań mam auta 2016 rok wzwyż, do 100k km przebiegu, silnik czysta benzyna 1.4 lub 1.6. Przeżyję klimatyzację manualną, ale chcę mieć dodatkowo kurtyny powietrzne na tył. Auta które obecnie przeglądam to:
Kia Cee'd - kompakt lub kombi
Toyota Auris - kombi
Hyundai i30 - kompakt lub kombi
Fiat Tipo 1.4 t-jet kompakt lub kombi
adinho
Nowicjusz
 
Posty: 44
Prawo jazdy: 10 06 2008
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: audi 80 b3 89r
Silnik: 2.0 +LPG