Na wysokość składki ubezpieczenia OC bezpośrednio wpływa miejsce, w którym zarejestrowany jest nasz samochód. Stopień szkodliwości w dużych aglomeracjach może drastycznie wpłynąć na finalną cenę ubezpieczenia OC. Składka w najdroższym polskim mieście może być nawet dwukrotnie wyższa niż w najtańszym, liczącym ponad 100 tys. mieszkańców.
Miejsce zamieszkania różnicuje w polskim społeczeństwie nie tylko tradycje kulturowe, mentalność i dialekt, ale także koszty życia. Ceny dóbr i usług w mniejszych miejscowościach i wsiach są niższe niż w dużych aglomeracjach. Podobnie jest z regionem. Wschodnie obszary Polski charakteryzują się niższymi kosztami życia, przy jednocześnie niższych zarobkach. Odwrotna tendencja panuje na terenach zachodnich, czy w Polsce centralnej. Miejsce zamieszkania właściciela pojazdu odgrywa także kluczową rolę przy określaniu składki za ubezpieczenie OC.
Miejsce zarejestrowania pojazdu ma wpływ na cenę OC Finalna składka za ubezpieczenie OC kształtowana jest na podstawie taryfy podstawowej i odpowiednich zwyżek i zniżek. Składka bazowa ustalana jest przede wszystkim na podstawie pojemności silnika (im mniejsza tym niższa składka), rodzaju pojazdu (osobowy, ciężarowy), jego wieku i przeznaczenia (taxi, nauka jazdy) oraz miejsca zarejestrowania pojazdu.
W taryfie podstawowej ubezpieczenia OC uwzględnione jest miejsce zarejestrowania pojazdu i w sposób kluczowy wpływa na jej wysokość. Kierowcy mieszkający w dużych aglomeracjach miejskich charakteryzują się większą szkodowością niż mieszkańcy małych podkarpackich wsi – komentuje Katarzyna Siwiec, Menadżer ds. Ubezpieczeń w porównywarce ubezpieczeń Ipolisa.pl
Składka bazowa OC przekształca się, osiągając końcową wartość, po naliczeniu odpowiednich zniżek i zwyżek, m.in. za wiek i płeć właściciela pojazdu, liczbę lat bezszkodowej jazdy, jak i czas posiadania prawa jazdy.
Jakie są różnice średniej ceny OC w największych polskich miastach Statystyki przeprowadzonych kalkulacji wszystkich właścicieli samochodów osobowych zarejestrowanych w polskich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w serwisie Ipolisa.pl w sierpniu br. wskazują, że najwięcej za OC płacą kierowcy z Warszawy i Gdyni. Średnia składka dla mieszkańców stolicy wynosi aż 1 732 zł. W Gdyni kierowca za ubezpieczenie OC płaci średnio 1 760 zł. Polisa sporo kosztuje również mieszkańców Wrocławia – 1 607 zł. W dalszej kolejności jest Łódź (1 544 zł), Białystok (1 515 zł), Gdańsk (1 467 zł), Poznań (1 368 zł), Bytom (1 329 zł) i Toruń (1 323 zł). Dziesiątkę najdroższych miast zamyka Bydgoszcz ze średnią składką 1 322 zł.
Najtańszym miastem spośród tych, które liczą powyżej 100 tys. mieszkańców jest Rzeszów. Kierowcy z Rzeszowa za OC płacą średnio 836 zł, bez względu na pozostałe czynniki wpływające na wysokość składki. Drugim najtańszym w Polsce miastem pod względem OC jest Kalisz (967 zł), później Tarnów (1 032 zł), Częstochowa (1 042 zł), Płock (1 081 zł), Olsztyn (1 085 zł), Włocławek (1 112), Radom (1 130 zł) i Bielsko-Biała (1 152 zł). Na dziesiątym miejscu wśród najtańszych miast pod względem OC znalazły się Tychy ze średnią składką za ubezpieczenie 1 159 zł.
"Przy określaniu rentowności danego ryzyka we wskazanym obszarze ubezpieczyciele patrzą przede wszystkim na statystyki szkodowe, a to z kolei wpływa na składkę bazową. Zazwyczaj jest ona wyższa w większych miastach, ale zdarzają się odstępstwa od tej reguły" – zaznacza Katarzyna Siwiec.
Analizie poddanych zostało 39 polskich miast, które liczą ponad 100 tys. mieszkańców. Można zauważyć, że w wybranych 10 najdroższych i najtańszych miastach znajdują się takie, które mają analogiczną liczbę mieszkańców, a jednak znacznie różnią się średnią składką za OC. Na przykład Gdynia jest w czołówce najdroższych miast w rankingu, a podobna do niej pod względem liczby mieszkańców Częstochowa jest czwartym miastem najtańszym.
Poniżej przedstawiamy jak wyglądały średnie ceny OC w sierpniu 2011 roku dla kierowców polskich miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Wartości składek podane w złotych.
Jeżeli chodzi o wiek i zwyżki za OC to proponuję skorzystać z kalkulatora OC lub zadzwonić do wybranego ubezpieczyciela w celu wyliczenia składki. Ubezpieczyciele różnie traktują zwyżki za wiek i ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.
krzem88 napisał(a):w 2009 miałem 1 stłuczkę, proszę powiedzieć ile mam % zwyżki?
Tu raczej już nie powinno być zwyżki ponieważ stłuczka była dosyć dawno.
krzem88 napisał(a):czy miejsce garażowania ma wpływ na składkę?
Tak i lokalizacja w jakiej samochód będzie zaparkowany. Często pytają o samochód zaparkowany w nocy i o to gdzie przeważnie parkujemy w ciągu dnia.
Sorki Arku ale z tym miejscem parkowania to inne ubezpieczenie AC
w przypadku OC to czy samochód stoi pod chmurką i na dodatek otwarty zamek a kluczyki w stacyjce to akurat firmy ubezpieczeniowej nie interesuje
wiek kierowcy a wysokość składki OC zdecydowanie tak większość firm ubezpieczeniowych działających na terenie RP do końca roku kalendarzowego w którym ubezpieczający kończy 28 lat stosuje zwyżkę i to całkiem spora ze względu na młody wiek posiadacza pojazdu a czas posiadania prawa jazdy FUbezp. nie interesuje chociaż w niektórych fakt posiadania prawa jazdy krócej niż dwa lata powoduje zwyżkę składki
dlaczego tak mówię swojego czasu gdy nie posiadałem zniżek ze względu na kontynuacje ubezpieczenia przy zakupie samochodu właścicielem samochodu została teściowa bo ze względu na wiek miała zniżki chociaż nigdy w życiu nie posiadała i nadal nie posiada prawa jazdy
ale z tym wiekiem to nie do końca tak i niektórzy kierowcy dziwią się gdy pomimo że nie spowodowali żadnej szkody w ubezpieczeniu to składka im wzrosła dzieje się tak dlatego ze najwyższe zniżki za wiek maja kierowcy /właściwie to nie kierowcy a posiadacze pojazdu w wieku 40 do 45 lat i tutaj też różnie to w różnych firmach ubezpieczeniowych się kształtuje
Elektryczne i hybrydowe SUV-y – czy to przyszłość motoryzacji? Rynek motoryzacyjny przechodzi obecnie jedną z największych rewolucji w swojej historii. Tradycyjne pojazdy spalinowe powoli ustępują miejsca nowym, bardziej ekologicznym rozwiązaniom. Szczególnie interesującym segmentem ...
Nowy VW Polo R Supercar 570KM i napęd na cztery koła Nowe Polo R Supercar przygotowane przez Volkswagen Motorsport. Model z silnikiem o mocy 570 KM i z napędem na cztery koła został przygotowany z myślą o startach w Mistrzostwach Świata FIA w rallycrossie (WRX). Auto wygląda ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.