Chrobotanie/stukanie na luzie - A6 C6 3.0 TDI manual + Q

17 Gru 2022, 15:32

Mam pewien kłopot, trochę na własne życzenie w sumie ale po kolei. A6 c6 3.0 tdi BMK quatro, manual. Otóż wyciągałem inne auto z przydrożnego rowu, chcąc nie chcąc musiałem bo nie dojechałbym do domu, tak niefartownie wpadł że blokował przejazd. Ogólnie bez fajerwerków ale się udało przy czym w między czasie przypaliłem dość mocno sprzęgło, pojawił się dym i oczywiście smród ale wszystko działało ok, gdzieś przez moment w trakcie mielenia kołami pojawił się na sekundę błąd na fisie, bodajże "bremse" ale wszystko działało ok, płyn też był bo sprawdzałem po wszystkim. Po wszystkim jak już go szczęśliwie wyciągnąłem to odjechałem kawałek dalej, zaparkowałem auto na swoim podjeździe, wbiłem wsteczny i zgasiłem silnik. Poszedłem do gościa sprawdzić czy już da sobie radę, czy z autem wszystko ok po czym wróciłem do swojego samochodu. Odpalam na wciśniętym sprzęgle jak zwykle bo inaczej zresztą się nie da a tu niespodzianka bo nie mogę wybić biegu i wrzucić na luz, troszkę poszarpałem mocniej ale z umiarem i też nie wyskoczył. Zgasiłem silnik i wtedy udało się wrzucić luz. To wyglądało tak jakby sprzęgło skleiło i nie chciało puścić. Odpalam a tu niespodzianka, na wolnych obrotach przy puszczonym sprzęgle stukot z okolic skrzyni biegów, coś jak tutaj słychać:

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Co istotne, stukot na luzie nasila się proporcjonalnie gdy dodaje gazu, częstotliwość jest coraz większa.Po wciśnięciu sprzęgła hałas ustaje i nie ma żadnych niepokojących dźwięków. Co więcej, przycisnąć mocniej po gazie to podczas jazdy na pierwszym biegu był zgrzyt i to cały czas dopóki obroty nie spadły lub nie wcisnęło się sprzęgła, występuje takie zgrzytanie jak podczas wbijania biegu na nie do końca wciśniętym sprzęgle. Poza tym nic więcej, sprzęgło łapie w tym samym miejscu. Sam już nie wiem co o tym myśleć i czego się spodziewać, chce się po prostu przygotować finansowo ale nie wiem na co bardziej, dwumas i sprzęgło, skrzynia czy może łosyko wyciskowe/oporowe albo może wysprzęglik. Póki co samochodem nie jeździłem więcej także nie wiem jak zachowuje się na pozostałych przełożeniach. Ktoś miał podobną sytuację, jest w stanie powiedzieć co jest przyczyną?
Krzychuxp7
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Dębica
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: A6 C6
Silnik: 3.0 TDI 225 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

17 Gru 2022, 17:39

Obym się mylił, ale chyba dwumas wykończyłeś...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Gru 2022, 17:53

Dziękuje za odpowiedź. Są jakieś możliwości żeby to potwierdzić jeszcze przed zwaleniem skrzyni? Bo jak rozumiem skrzynie i resztę wykluczasz?
Krzychuxp7
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Dębica
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: A6 C6
Silnik: 3.0 TDI 225 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

17 Gru 2022, 19:07

Raczej tak. Ale szczegóły powie ci dopiero mechanik.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

17 Gru 2022, 20:11

Mam zamiar sam dokonać naprawy. Mam dostęp do kanału u kolegi, samo zrzucenie skrzyni jak i wymiana jakiegokolwiek elementu problemu nie stanowi. Chodzi mi tylko o to na co się przygotować. Jeśli by się okazało że skrzynia to od ręki drugiej nie dostane, sprzęgło/dwumas rano zamawiam na hurtowni i po południu mam do odbioru także spoko. Nie chce blokować koledze garażu przez x czasu. Masz jakiś pomysł żeby ten dwumas potwierdzić a skrzynie w 100% wykluczyć?
Krzychuxp7
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Dębica
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: A6 C6
Silnik: 3.0 TDI 225 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

18 Gru 2022, 11:14

Dopóki nie zdemontujesz i nie sprawdzisz to się nie dowiesz.
Najczęstsze objawy uszkodzonego dwumasu, to stukanie na biegu jałowym, stukanie przy dodawaniu lub puszczaniu gazu, stuki przy uruchamianiu lub gaszeniu silnika, problemy ze zmianą biegów, wibracje lub szarpanie na niskich biegach przy dodawaniu gazu ( przyspieszaniu ).
A z kolei przyczyny to jazda na tzw półsprzęgle, która prowadzi do przegrzania ( u ciebie właśnie chyba to nastąpiło ), ecodriving, nieumiejętne posługiwanie się sprzęgłem ( np wiedza, że biegi należy zmieniać przy obrotach minimum 1500 oraz nie obciążać silnika, czyli np nie jechać na niskim biegu ze zbyt małymi obrotami ) itd.
Możesz też zrobić test - mając na obrotomierzu 1000 obr/min, włączony 3 lub 4 bieg wciśnij gaz do podłogi. Jak pojawi się szarpanie albo jakieś inne objawy, normalnie nie występujące podczas jazdy, to można stawiać na dwumas.
Inną przyczyną mogą być np. uszkodzone poduszki skrzyni. Natomiast o dwumasie piszemy ze względu na to, co zrobiłeś, bo to bardzo prawdopodobne. Uszkodzona może być też tylko skrzynia biegów, aczkolwiek wątpię. Chyba że szarpałeś biegami. A może być i skrzynia i poduszki, albo i poduszki i dwumas. Musisz tak czy inaczej wszystko pooglądać.
Ale stawiam na spalone sprzęgło.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota RAV4 czy Honda C-RV?
    W popularnym segmencie SUV-ów Honda C-RV i Toyota RAV4 są od lat liderami sprzedaży na amerykańskim rynku. Renomowana organizacja konsumencka Consumer Reports przeprowadziła badanie porównawcze obu modeli i ...

18 Gru 2022, 13:51

W większości korzystałem z wstecznego, czasem 1 żeby podjechać ale to bez obciążenia. Podczas wyciągania cały czas był wsteczny. Jeśli dobrze sie rozumiemy z tym szarpaniem to miało to miejsce, momentami wciskałem sprzęgło, zmieniałem troszkę tor jazdy i ruszałem od nowa na wstecznym ale bez strzelania ze sprzęgła itd. To miałeś na mysli?
Krzychuxp7
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Dębica
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: A6 C6
Silnik: 3.0 TDI 225 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

18 Gru 2022, 23:27

Targaj skrzynię, pewnie sprzęgło po tyłku dostało za mocno. Dwumas możesz sprawdzić prowizorycznie tak:
Bieg hamulec i stwarzasz obciążenie, jeżeli czujesz mocne wibracje to 2mas jest już w słabej kondycji.
Sam hałas może powodować łożysko czy docisk.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16656
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

19 Gru 2022, 02:04

Sprawdzę w ciągu dnia ten dwumas tak jak mówisz i dam znać co się będzie działo
Krzychuxp7
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Dębica
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: A6 C6
Silnik: 3.0 TDI 225 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

19 Gru 2022, 10:01

Krzychuxp7 napisał(a):Nie chce blokować koledze garażu przez x czasu
to silnik wzdłużny, zawsze auto możesz wypchnąć beż żadnych komplikacji.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16656
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

19 Gru 2022, 13:15

Sprawdziłem dwumas tak jak mówiłeś. Na pierwszym i drugim biegu przy wciśniętym hamulcu puszczając sprzęgło samochód próbuje ruszyć, nie ma żadnych wibracji ani nic w ten deseń co by mogło niepokoić.
Co do wypchnięcia auta, tak masz racje ale później będzie problem żeby go z powrotem wtaszczyć na kanał, jest lekko pod górkę.

Pytanie trudne w odpowiedzi ale może będziesz w stanie się odnieść. potrzebuje jakiś tydzień, dwa żeby się przygotować finansowo na to co mogę tam zastać a w międzyczasie auto potrzebne. Duże jest ryzyko że się to rozleci do końca bądź jakoś unieruchomi silnik jak wyjadę na drogę?
Krzychuxp7
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Dębica
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: A6 C6
Silnik: 3.0 TDI 225 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

19 Gru 2022, 16:01

Cięzko powiedzieć, moze pojeździć dzien a może pół roku. Czasami nawet auto którego jesteśmy pewni może się rozkraczyć
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16656
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

19 Gru 2022, 17:44

No tak, racje masz. Póki co dzięki za pomoc
Krzychuxp7
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Dębica
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: A6 C6
Silnik: 3.0 TDI 225 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

04 Sty 2023, 23:16

Witam. Zauważyłem dziś pewna rzecz, na pewno jest to istotne odnośnie zaistniałej sytuacji. Do czego zmierzam, ubywa płynu hamulcowego i na pewno ma to związek z moim problemem opisanym w tym wątku gdyż wczesniej nie było żadnych ubytków. Jako tako za naprawę się jeszcze nie zabrałem. Z tego co wiem plyn moze uciekac zarowno z pompy jak i samego wysprzeglika i zastanawia mnie czy to czasem nie wysprzeglik/pompa sprzęgła jest winna całego zamieszania z tymi stukami?
Krzychuxp7
Nowicjusz
 
Posty: 11
Miejscowość: Dębica
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: A6 C6
Silnik: 3.0 TDI 225 KM
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

05 Sty 2023, 09:47

Brak plynu nie ma tu związku, przez to możesz mieć jedynie problemu z wrzuceniem biegów, nic więcej
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16656
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4