Czujnik tlenków azotu zamontowany jest bezpośrednio w układzie wydechowym. Jest to element (może być ich kilka w układzie) zintegrowany z urządzeniem kontrolnym, które pozwala na niezależną pracę czujnika. Służy do stałego pomiaru zawartości NOx (tlenków azotu) w gazach spalinowych samochodów. Następnie przesyła informację do sterownika silnika. Sterownik na podstawie otrzymanych informacji tak steruje pracą silnika oraz innych elementów np. dozowaniem Ad Blue aby w emitowanych spalinach było jak najmniej szkodliwych składników NOx.
Tylko tu problemem nie koniecznie musi być sonda a nap. jakiś inny problem w silniku który powoduje że spalanie nie jest optymalne przez co wartość zostaje przekroczona.
W przypadku awarii do silnika nie jest podawana mieszanka o optymalnym składzie. Rezultatem może być niewłaściwy skład spalin, zwiększone zużycie paliwa, kłopoty z poprawną pracą silnika oraz problemy z układem DPF / katalizator. Tak to wygląda.
Jeżeli nie msza innych błędów zapisanych w sterowniku to ciężko będzie znaleźć tu przyczynę takiego stanu rzeczy. Trzeba by było zacząć od diagnostyki wtrysków, sprawdzenie zapełnienia DPFa popiołem czy prawidłowo przechodzi procedurę wypalania itd.
twistowsky napisał(a):Dodam, że po dolaniu Tunap 988 do adblue problem znika do następnego tankowania.
No ale ten dodatek dodaje się raz wraz z dolewką AdBlue, a jego nie dolewasz co tankowanie. Warto by sprawdzić czy dawkowanie AdBlue jest prawidłowe.
Zużycie AdBlue to około 2–5 proc. zużycia oleju napędowego więc przy spalaniu 6 l/100 km, zużycie AdBlue wyniesie około 0,12–0,3 l/100 km. U ciebie zbiornik powinien być w granicach 17 litrów tak więc powinieneś go uzupełniać co jakieś 10tkm w zależności jak się jeździ ale te silniki raczej oszczędnie zużywają ten mocnik i można tu przyjąć dolną granicę.