19 Cze 2011, 08:05
Warto by wiedzieć, ze:
1. Ważne są dwie podstawowe klasyfikacje/ normy wg. których dobiera się olej.
a) . SAE np. 5W-40, klasyfikacja lepkościowa. Mówi jaką lepkość posiada olej w temperaturach zewnętrznych. xW- olej zimowy, y( bez W) olej letni. Tu chodzi o właściwości oleju podczas rozruchu zimnego silnika. W naszej strefie klimatycznej najlepiej stosować oleje mieszane, czyli xW-y. Ale nie dowolne, to jest zależne od tego jaki zaleca producent silnika.
b). Norma jakościowa oleju API. Im wyższa litera w kolejności alfabetycznej tym jakość oleju wyższa. A,B,C... itd. Ważne też i to podstawa, żeby żaden sprzedawca cię nie zrobił w bambuko. S- silniki benzynowe, C- silnik Diesla
Więc oznaczenie typu: API SF- olej dla silników z zapłonem iskrowym o klasie jakościowej F, natomiast np. API CF- olej dla silników z zapłonem samoczynnym ( Diesel) o klasie jakościowej F.
Mając tą podstawową wiedzę, możesz skorzystać z dowolnego katalogu producentów oleju. Są wyszukiwarki na stronach internetowych producentów olei. Szukasz swój samochód, silnik i masz wykaz zalecanych typów olejów.
Stamtąd uzyskasz informację jaką klasę lepkościową i jakościową powinien mieś olej do twojego silnika. Zapamiętujesz i w sklepie wybierasz producenta i podajesz dane jakie cię interesują. A sprzedawca ma ci podać olej jaki chcesz. Pamiętaj Producent, klasyfikacja SAE, klasyfikacja API.
Bałem się i nadal mam obawy co do aut na "F". Jednak HDI rekompensuje te obawy.