Co może zamarznąć w naszym samochodzie?

13 Sty 2011, 21:43

Co w samochodzie jest szczególnie wrażliwe na niską temperaturę?
Jak sobie poradzić z typowo zimowymi problemami?

Poniżej prezentuję kilka odpowiedzi które mogą okazać się przydatne wielu kierowcom.

Głównym problemem jest zamarzanie wody. Znajdziemy ją zarówno w elektrolicie w akumulatorze, jak i w roztworze płynu chłodniczego. Osadzająca się para wodna blokuje zamki, unieruchamia wycieraczki czy uszczelki drzwi.
Co może zamarznąć w naszym samochodzie?
Silnik
Najgroźniejsze dla silnika jest zamarznięcie płynu chłodniczego i dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, warto się wyposażyć w tester temperatury zamarzania płynów ok 30zł, lub - jeśli możemy wydać ok. 100-300zł - w refraktometr, który mierzy temperaturę zamarzania wielu rodzajów cieczy. Jeżeli mieszamy roztwór płynu chłodniczego, to nigdy nie stosujmy samego koncentratu. Ten, wbrew pozorom, ma dwa razy niższą temperaturę krzepnięcia niż rozcieńczony z wodą 50:50.

Płyn chłodniczy
W odróżnieniu od wody, płyn chłodniczy powinien wytrzymywać w stanie płynnym do przynajmniej -30 stopni C. Poniżej tej temperatury zaczyna krzepnąć.

Elektrolit w akumulatorze
Przy normalnym stanie naładowania (gęstość ponad 1,26 g/cm3) elektrolit wytrzymuje do -60 stopni C. Jednak jeżeli akumulator jest całkowicie rozładowany, to może zamarznąć już przy -15 stopniach C.

Wycieraczki
W miejscu styku wycieraczki z szybą guma przymarza i przy próbie jej oderwania zawsze dochodzi do mniejszego lub większego uszkodzenia. Aby tego unikąć można na noc odchylić ramiona wycieraczek, aby nie stykały się z szybą lub do ich uwolnienia stosujemy odmrażacz do szyb (cena od 15 zł).

Zamki drzwiowe
Zamki zamarzają wtedy, gdy do bębenka z zapadkami dostaje się woda lub choćby para wodna. Długo nieużywane zamki ulegają zapieczeniu.

Uszczelki drzwi
Gdy zgromadzona na powierzchni uszczelek para wodna ulegnie schłodzeniu - drzwi mogą przymarznąć do uszczelek. Próba odrywania na siłę może skończyć się nawet rozerwaniem uszczelki. Możemy je zakonserwować przed zimą wazeliną lub sprejem silikonowym (cena od 10 zł).

Płyn do spryskiwaczy
Płyn letni ma temp. zamarzania nieco poniżej 0 stopni C, a zimowy od -20 do -35 stopni C. Niestety, kiepskie płyny zimowe potrafią zamarznąć nawet przy -15 stopniach C. Dobry płyn zimowy w bańce 4L to koszt około 15-20zł.

Olej napędowy
W oleju napędowym wytrąca się parafina (w zimowym w temperaturze od -22 stopni C). Dodatki do paliwa są skuteczne, ale jako środki prewencyjne, przed zablokowaniem filtra parafiną.

Olej w skrzyni biegów
Jeżeli na mrozie lewarek skrzyni biegów pracuje bardzo ciężko, a po nagrzaniu zjawisko ustępuje, to może znaczyć, że olej w skrzyni zbytnio zgęstniał i stawia zbyt duże opory. Zaleca się wymianę oleju w skrzyniach automatycznych co 60tyś km., a w manualnych co 100tyś. km.

POLECAMY Akumulator w naszym samochodzie

Temat napisany na podstawie informacji zaczerpniętych z ogólnodostępnych źródeł.
Ostatnio edytowany przez Kacper 14 Sty 2011, 23:18, edytowano w sumie 2 razy
Pozdro. Kacper
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

08 Lut 2012, 18:03

Kolego nie napisałeś jeszcze o bębnach w samochodzie a o zamarznięciu szczek w bębnach w dni mroźne najlepiej nie zostawiać samochodu na ręcznym :D
Piasecki GG:39582225
D4MI4N
Nowicjusz
 
Posty: 20
Miejscowość: Marszewo/Konin
Auto: Opel Astra 1.8 i /90 KM

06 Mar 2023, 07:30

U mnie zamarzł zamek... no i trzeba było w efekcie dorabiać klucz
KacperT4
Początkujący
 
Posty: 73

19 Maj 2023, 09:42

Mi w tym roku po opadach deszczu i następnie mrozu w nocy zamarzły klamki i nie mogłem otworzyć samochodu przez chwilę. Przytrzymałem ręką w miejscu gdzie ona się odchyla przy otwieraniu i lód puścił na tyle że udało się ją pociągnąć.
Onice0
Nowicjusz
 
Posty: 22

 
cron