REKLAMA
Co w samochodzie jest szczególnie wrażliwe na niską temperaturę?
Jak sobie poradzić z typowo zimowymi problemami?
Poniżej prezentuję kilka odpowiedzi które mogą okazać się przydatne wielu kierowcom.
Głównym problemem jest zamarzanie wody. Znajdziemy ją zarówno w elektrolicie w akumulatorze, jak i w roztworze płynu chłodniczego. Osadzająca się para wodna blokuje zamki, unieruchamia wycieraczki czy uszczelki drzwi.
Silnik
Najgroźniejsze dla silnika jest zamarznięcie płynu chłodniczego i dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, warto się wyposażyć w tester temperatury zamarzania płynów ok 30zł, lub - jeśli możemy wydać ok. 100-300zł - w refraktometr, który mierzy temperaturę zamarzania wielu rodzajów cieczy. Jeżeli mieszamy roztwór płynu chłodniczego, to nigdy nie stosujmy samego koncentratu. Ten, wbrew pozorom, ma dwa razy niższą temperaturę krzepnięcia niż rozcieńczony z wodą 50:50.
Płyn chłodniczy
W odróżnieniu od wody, płyn chłodniczy powinien wytrzymywać w stanie płynnym do przynajmniej -30 stopni C. Poniżej tej temperatury zaczyna krzepnąć.
Elektrolit w akumulatorze
Przy normalnym stanie naładowania (gęstość ponad 1,26 g/cm3) elektrolit wytrzymuje do -60 stopni C. Jednak jeżeli akumulator jest całkowicie rozładowany, to może zamarznąć już przy -15 stopniach C.
Wycieraczki
W miejscu styku wycieraczki z szybą guma przymarza i przy próbie jej oderwania zawsze dochodzi do mniejszego lub większego uszkodzenia. Aby tego unikąć można na noc odchylić ramiona wycieraczek, aby nie stykały się z szybą lub do ich uwolnienia stosujemy odmrażacz do szyb (cena od 15 zł).
Zamki drzwiowe
Zamki zamarzają wtedy, gdy do bębenka z zapadkami dostaje się woda lub choćby para wodna. Długo nieużywane zamki ulegają zapieczeniu.
Uszczelki drzwi
Gdy zgromadzona na powierzchni uszczelek para wodna ulegnie schłodzeniu - drzwi mogą przymarznąć do uszczelek. Próba odrywania na siłę może skończyć się nawet rozerwaniem uszczelki. Możemy je zakonserwować przed zimą wazeliną lub sprejem silikonowym (cena od 10 zł).
Płyn do spryskiwaczy
Płyn letni ma temp. zamarzania nieco poniżej 0 stopni C, a zimowy od -20 do -35 stopni C. Niestety, kiepskie płyny zimowe potrafią zamarznąć nawet przy -15 stopniach C. Dobry płyn zimowy w bańce 4L to koszt około 15-20zł.
Olej napędowy
W oleju napędowym wytrąca się parafina (w zimowym w temperaturze od -22 stopni C). Dodatki do paliwa są skuteczne, ale jako środki prewencyjne, przed zablokowaniem filtra parafiną.
Olej w skrzyni biegów
Jeżeli na mrozie lewarek skrzyni biegów pracuje bardzo ciężko, a po nagrzaniu zjawisko ustępuje, to może znaczyć, że olej w skrzyni zbytnio zgęstniał i stawia zbyt duże opory. Zaleca się wymianę oleju w skrzyniach automatycznych co 60tyś km., a w manualnych co 100tyś. km.
POLECAMY Akumulator w naszym samochodzie
Temat napisany na podstawie informacji zaczerpniętych z ogólnodostępnych źródeł.