REKLAMA
Nie znalazłem na forum podobnego tematu, a myślę że może on pomóc innym użytkownikom/kierowcom w ustaleniu tego na co powinni zwracać uwagę okresowo podczas eksploatacji samochodu.
O pewnych rzeczach zapominamy czasem bardzo ważnych więc warto taką listę mieć pod ręką i odhaczać sobie to co już zrobiliśmy.
Pasek klinowy - sprawdzać należy stan i naciągnięcie paska (pasków) klinowego. Paski takie należy wymieniać co ok. trzy - pięć lat lub 50 - 60 tys km, oczywiście też jak zauważymy na nim jakieś pęknięcia lub inne oznaki zużycia. Taki pasek może nam pęknąć w najgorszym momencie np. podczas podróży.
Rozrząd - często zapominamy o sprawdzeniu tego układu. Co ok. 60 - 100 tys. km należy wymienić pasek rozrządu, rolkę napinającą bardzo często też pompę wody jeżeli jest napędzana tym paskiem. Nie wymieniony pasek może się zerwać powodując znaczne uszkodzenia w silniku, a co za sobą ciągnie wysokie koszty naprawy.
Płyn chłodniczy - regularnie należy sprawdzać poziom płynu chłodniczego. Nie należy dolewać wody, zwłaszcza kranowej. Najlepiej uzupełniać tym samym płynem. Woda w układzie chłodniczym powoduje usadzenie się kamienia i korozję wielu elementów, a także przy temperaturze poniżej 0 stopni może spowodować rozsadzenie bloku silnika. Dlatego podczas przeglądu przed okresem zimowym warto sprawdzić temperaturę zamarzania płynu chłodniczego.
Świece iskrowe - Tu wszystko zależy od tego jakie mamy założone świece zwykłe, platynowe, irydowe i to czy samochód jest dodatkowo zasilany gazem LPG. W przypadku zwykłych świec ich kontrola powinna być przeprowadzana co 10tyś. km, a wymiana maksymalnie co 20tyś. km. Platynowe i irydowe mają większą żywotność i świece irydowe powinny wystarczyć nam na przebiegi nawet 60tyś. km oczywiście kontrolę przy takich świecach warto przeprowadzić co około 20tyś. km. Platynowe nie powinny nam przysporzyć problemów na dystansie około 40tyś. km, a sprawdzanie zalecane co 20tyś. km. Mając instalację gazową w samochodzie wartości które podałem warto skrócić o połowę.
Kable zapłonowe do świec, przewody WN - Wymieniać należy co około 50 tyś. km. Po dłuższym czasie użytkowania kable te zaczynają mieć przebicia, co skutkuje złym doprowadzaniem prądu do świec i nieregularną pracą silnika, spadkiem mocy, gaśnięciem, szarpaniem przy ruszaniu itp. Tak jak w przypadku świec są one narażone na szybsze zużycie podczas zasilania samochodu przez LPG.
Świece żarowe - Tych świec potrzebują właściciele diesli do odpalenia swojego samochodu i jeżeli mamy problemy z odpalaniem w chłodniejsze dni to warto się nimi zainteresować.
Uszczelki silnika - Oglądając silnik i skrzynię biegów nie powinno być widać żadnych wycieków jeżeli zaobserwujemy jakieś należy sprawdzić i zlokalizować źródło. Zużyte uszczelki należy wymienić tak samo jeżeli coś wymieniamy demontujemy np. zdejmujemy pokrywę zaworów to trzeba założyć nową uszczelkę chyba jest ona najczęściej wymienianą uszczelką w silniku .
Oleje i filtry - Olej powinniśmy wymieniać co 10 tys km i jest to dystans który pozwoli na utrzymanie silnika w czystości zapomnijmy o przeglądach typu LongLife które temu niestety nie służą. Oleje powinniśmy stosować zgodnie z tym co zalecił producent. Takie informacje znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu. Trzeba pamiętać że dobry olej wymieniany regularnie z filtrem oleju to sprawny silnik przez długie lata użytkowania który pozwoli na zrobienie wysokich przebiegów bez remontu silnika.
Przy każdej wymianie oleju należy też wymienić filtr oleju! Zauważyłem metodę czasem stosowaną gdzie wymiana filtra oleju równa się co drugą wymianę oleju. To tylko pozorna oszczędność, ponieważ zapchany filtr może być przyczyną gorszego przepływu oleju i tym samym większego zużycia silnika. Filtry takie nie są drogie a pozorna oszczędność może przerodzić się w wysokie koszty napraw i remontu.
Filtr powietrza - powinno się wymieniać co 10-15 tys. km najlepiej razem z wymianą oleju lub jak samochód jest eksploatowany w warunkach gdzie mamy większe zapylenie powietrza (drogi szutrowe i inne) trzeba zaglądać do niego po kilku tysiącach km oceniając stan i to czy kwalifikuje się już do wymiany. Silnie zanieczyszczony filtr powietrza może powodować gorszą pracę silnika, spadek mocy, większe zużycie paliwa.
Filtr kabinowy - stosowany wielu samochodach (obecnie chyba we wszystkich) jest też filtr pyłów i zanieczyszczeń czyli filtr powietrza dochodzącego do kabiny, którego zadaniem jest zatrzymanie wszystkich zanieczyszczeń przed dostaniem się do kabiny. Przez długi czas niewymieniany powoduje o wiele gorszy przepływ powietrza, słabe działanie nawiewu. W takim środowisku bardzo często rozwijają się bakterie które przyczynić się mogą do różnych chorób układu oddechowego. Filtr ten wymieniamy najlepiej co roku przy serwisie klimatyzacji, czasem trzeba wymienić go dwa razy w roku. Najlepszym wkładem jest filtr węglowy.
Filtr paliwa [benzyna] - często zapominany a wiadomo że każdy filtr z czasem coraz gorzej filtruje i może się zapychać. Znajduje się często w baku lub w jego okolicy. Tu wymiana co 50 - 60 tyś. km powinna wystarczyć. Wszystko zależy od jakości tankowanego paliwa.
Filtr paliwa [diesel] - ten jest bardziej narażony na zanieczyszczenia i powinno go się dla spokoju i poprawnej pracy silnika wymieniać co 10 - 20 tyś. km. Te filtry są przeważnie dobrze dostępne w komorze silnika. Trzeba jednak pamiętać żeby przy ich wymianie nie zapowietrzyć układu paliwowego i odpowietrzyć go zaraz po zmianie filtra.
Olej w manualnej skrzyni biegów - powinno się kontrolować co około 20 - 30 tys. km jeżeli nie widzimy żadnych wycieków w okolicach skrzyni. Bardzo często zdarza się że one występują i niezauważalne dla kierowcy taki poziom może się obniżyć. Ponieważ oleju w skrzyni manualnej jest niedużo (1-3 litrów) szybko następuje wtedy uszkodzenie skrzyni biegów. Olej powinno wymieniać się przynajmniej raz na około 60 tyś. km wtedy mamy pewność że taka skrzynia posłuży nam długo i bezawaryjnie. Mitem jest to że oleju w skrzyni się nie wymienia i o tym trzeba pamiętać.
Olej w automatycznej skrzyni biegów - tu sprawa jest trochę bardziej skomplikowana i dbanie o olej i jego jakość to jest priorytet bezproblemowej pracy całego układu automatycznej skrzyni biegów. Skrzynie takie mają zazwyczaj znaczne ilości oleju od 5 do nawet 10 litrów i więcej oleju w całym układzie. Do tego dochodzi filtr oleju automatycznej skrzyni biegów. Stan takiego oleju w skrzyni powinniśmy kontrolować częściej niż w przypadku skrzyni manualnej. Często skrzynie takie są wyposażone w bagnet oleju podobny jak przy silniku. Tu jednak olej sprawdza się w większości przypadków na rozgrzanej skrzyni po około 20 km jazdy. Najlepiej sprawdzić to w instrukcji dla danej skrzyni żeby uniknąć z tego tytułu rozbieżności kontrolując stan. Regularna wymiana oleju jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich elementów skrzyni czystość wewnątrz jest bardzo ważna jak i jakość samego oleju. Jeżeli jeździmy tylko na krótkich dystansach np. po mieście, górach powinniśmy wymieniać olej co około 40 tyś. km, trasa lub miasto 50/50 to co około 60 tyś. km. Przy takich przebiegach wystarczy wymiana statyczna przy której wymieniamy tylko cześć oleju plus filtr (zazwyczaj jest to w granicach połowy stanu oleju w skrzyni). Co trzeci taki przegląd warto zrobić wymianę dynamiczną wymieniając wtedy cały olej w skrzyni.
Uszczelki w drzwiach - Warto przynajmniej raz w roku zadbać o nie używając np. specjalnego silikonu do uszczelek w sprayu po czym możemy powstałą warstwę nie wetrzeć używając do tego gąbki. Zapobiegnie to przymarzaniu uszczelek w zimie, a i one same dłużej zachowają swoją elastyczność i sprężystość.
Tyle ode mnie Mam nadzieję że jeszcze dopiszecie od siebie o co Waszym zdaniem należy jeszcze dbać okresowo Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem niektórym rozwiać pewne wątpliwości