REKLAMA
Zbliża się zima - okres bardzo wymagający dla kierowców. Zmiana opon na zimowe, przegląd, uszczelnianie drzwi – wszyscy znamy te czynności. Jeśli jednak do tego mamy samochód z silnikiem Diesla, powinniśmy zainteresować się też świecami żarowymi.
Słaba widoczność, lód na drodze, zamarznięte zamki i sople lodu na felgach i samochodzie – to nieodłączne elementy zimy, którym trzeba zapobiegać, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo jazdy, np. woskując samochód, odpowiednio wcześniej zmieniając opony na zimowe lub zakupując inne produkty ułatwiające użytkowanie samochodu w tym trudnym okresie. Dobrze jest ponadto odwiedzić zaufany serwis, aby sprawdzić stan samochodu przed zimą.
Właściciele samochodów z silnikiem Diesla powinni dodatkowo zadbać o stan świec żarowych, ponieważ są one warunkiem sprawności takiego silnika w czasie zimowych mrozów.
Co to są świece żarowe?
Wielu kierowców samochodów z silnikiem Diesla nie zdaje sobie sprawy, jak ważne dla ich pojazdu są świece żarowe. Przyczyną tego stanu rzeczy może być długa żywotność świec żarowych oraz – w odróżnieniu od świec zapłonowych - brak ściśle wyznaczonych przez producenta czasowych przedziałów ich wymiany. Jedno jest pewne: uszkodzona świeca żarowa z pewnością przysporzy nam problemów przy ujemnych temperaturach.
Rola świec żarowych?
Silniki Diesla są silnikami wysokoprężnymi, które działają na zasadzie samozapłonu: sprężają one zasysane powietrze w cylindrach, w wyniku czego jest ono podgrzewane do temperatury między 700 i 900°C. Wtryskiwane do cylindra paliwo dieslowe wskutek kontaktu z wysoką temperaturą ulega zapłonowi.
W lecie uszkodzona świeca żarowa może nie mieć wpływu na działanie silnika. Ale gdy temperatura powietrza jest niska, silnik i cylindry są zimne, podobnie jak wprowadzane powietrze. W takim wypadku świeca żarowa powoduje wstępne podgrzewanie komory spalania na etapie uruchamiania silnika. Nowoczesne świece żarowe kontynuują podgrzewanie silnika nawet po jego uruchomieniu, co pozwala na bardziej płynną jego pracę oraz zmniejszenie ilości wytwarzanego białego lub niebieskiego dymu. Ale jeżeli świeca jest uszkodzona, pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika. Silnik pracuje nierównomiernie i spalanie jest nieefektywne, co powoduje zwiększenie ilości szkodliwych spalin.
Fachowcy w warsztacie mogą z łatwością przetestować świece żarowe. Jeśli okaże się, że wymagają one wymiany, mogą zainstalować nowe części np. świece żarowe NGK, jednego z wiodących światowych producentów świec żarowych.
Warto zatem poprosić serwis o sprawdzenie stanu naszych świec żarowych. Jeżeli konieczna jest ich wymiana, lepiej zrobić to od razu. Nie zajmie to dużo czasu, szczególnie w porównaniu z tym, jaki stracimy, nie mogąc uruchomić silnika przy niskiej temperaturze powietrza.
Przygotowanie do zimy