Samochód kempingowy (campingowy) to pojazd mechaniczny na czterech lub więcej kołach przeznaczony do przewozu osób i bagażu, zapewniający warunki bytowe i nocleg w specjalnie zabudowanym i wyposażonym wnętrzu. Wśród sympatyków caravaningu pojawiają się różnego rodzaju nazwy takiego samochodu, które język polski adaptuje dopiero od paru lat. Spotyka się więc samochód „campingowy” i „kempingowy”. Popularne jest także słowo camper pochodzące z języka angielskiego, które doczekało się spolszczonej wersji – kamper.
Wyposażenie kampera Samochody kempingowe różnią się przede wszystkim: jednostką napędową, ukształtowaniem wnętrza, długością nadwozia i wyposażeniem. Pojazdy tego typu posiadają odpowiednie wyposażenie, które jest niezbędne do codziennego życia, a także komfortowej podróży. Podstawowe wyposażenie kampera to: • miejsca wypoczynkowe (stolik z miejscami do siedzenia). • miejsca noclegowe (stałe i adaptowane z wyposażenia dziennego); • aneks kuchenny (przeważnie kuchenka, zlewozmywak, lodówka, często kuchenka mikrofalowa); • łazienka i toaleta (umywalka i prysznic, a także toaleta chemiczna przenośna lub zbudowana na stałe);
Część mieszkalna kamperów Kolejny istotny podział kamperów pozwala pogrupować je na samochody kempingowe sztywne oraz samochody kempingowe o zmiennych wymiarach. Najbardziej popularne spośród tej grupy pojazdów są samochody sztywne. Samochody kempingowe sztywne (stałe) to pojazdy zbudowane z elementów o sztywnej konstrukcji nadwozia, czyli ścian i dachu. Duży wybór modeli pod względem długości, miejsc noclegowych i wyposażenia umożliwia odpowiedni dobór do własnych potrzeb. Zwiększenie komfortu i przestrzeni części mieszkalnej wiąże się z większymi wymiarami pojazdu (długością i szerokością), ciężarem a także z wysoką ceną zakupu lub wynajmu. Samochody kempingowe o zmiennych wymiarach to pojazdy, których elementy konstrukcyjne są wykonane z materiałów sztywnych, a niektóre elementy nadwozia, takie jak ściany boczne i dach, są ruchome. Pojazdy tego typu zaczęto konstruować w celu zwiększenia przestrzeni bytowej wewnątrz pojazdu. W związku z tym, w samochodach tego typu mogą występować pewne rozwiązania konstrukcyjne niespotykane w innych kamperach. Najczęściej jest to podnoszony automatycznie dach, a także wysuwane hydraulicznie ściany boczne. W tych pojazdach stosuje się nowoczesne techniki wysuwania ścian i dachu oraz odpowiednie zabezpieczenia przed złymi warunkami pogodowymi. Samochody kempingowe o zmiennych wymiarach, budowane na podwoziu autokaru oferują największą, a zarazem najbardziej komfortową przestrzeń mieszkalną spośród wszystkich kamperów dostępnych na rynku.
Rodzaje kamperów Klasyfikując samochody kempingowe, można wykorzystać bardzo różne kryteria podziału. Przeważnie dzieli się je z uwagi na: konstrukcję, wielkość, przeznaczenie oraz grupę klientów, dla których są przeznaczone. Najczęściej spotykany podział wykorzystuje jako kryterium konstrukcję budowy nadwozia. Na tej podstawie wyróżnić można samochody kempingowe: w stylu „alkowa”, typu profil z seryjną kabiną i tzw. zintegrowane. Wśród niektórych producentów spotyka się podział na samochody z alkową, częściowo zintegrowane i w pełni zintegrowane. Kampery w stylu „alkowa” charakteryzują się nadbudową nad kabiną kierowcy, w której znajduje się dodatkowa sypialnia. Tego rodzaju modele umożliwiają nocleg dla co najmniej czterech osób. Dwie lub jedna z nich mogą nocować w alkowie. Po obu stronach alkowy znajdują się najczęściej otwory okienne umożliwiające odpowiednią wentylację. Kampery typu profil to samochody z seryjną kabiną i zabudowaną częścią mieszkalną wystającą poza jej obrys. Wyróżniają się mniejszą liczbą miejsc noclegowych przy tych samych wymiarach zewnętrznych, co samochody w stylu „alkowa”. Kampery z zabudową zintegrowaną to pojazdy, które całe wykonane są od podstaw, czyli bez wykorzystania seryjnej kabiny pojazdu bazowego. Najważniejszą ich cechą jest połączenie kabiny kierowcy z pomieszczeniem kempingowym. Samochody te oferują najwyższy komfort podróżowania i wypoczynku. Ich cena kupna i wynajmu jest najczęściej wyższa niż innych typów samochodów kempingowych.
Podwozie i nadwozie kampera Biorąc pod uwagę ramę podwozia, samochody kempingowe można podzielić również na: pojazdy z oryginalną ramą samochodu dostawczego (np. Fiat Ducato) lub specjalnie obniżoną ramą (lekką, niską) przystosowaną do potrzeb samochodu kempingowego. Najpopularniejsze są kampery z obniżoną ramą, ale ich cena jest wyższa od standardowego modelu. Obniżenie środka ciężkości wpływa znacząco na bezpieczeństwo, komfort podróżowania i umożliwia przewóz większej ilości bagażu. Określenie samochodu kempingowego ze względu na budowę nadwozia nie zawsze jest takie proste. Najlepszym tego przykładem jest rodzina pojazdów Dethleffs zwana Fortero. Otóż, nadbudówka o wypukłym profilu nad kabiną nie posiada w większości modeli miejsca do spania. Z kolei samochód Exsis firmy Hymer jest również trudny do sklasyfikowania, bowiem wygląda jak połączenie zabudowy typu profil z zabudową zintegrowaną. Na rynku pojawiają się również samochody z tzw. klasyczną nadbudówką, w których z seryjnego samochodu dostawczego odcina się dach w celu podwyższenia go laminatową nadbudówką. Wśród samochodów kempingowych należy wyróżnić także samochody w kategorii van, do budowy których wykorzystuje się gotowe pojazdy dostawcze, przeważnie z najmniejszą ingerencją w strukturę nadwozia.
Wielkość i gabaryty samochodów Wielkość samochodu zależy od szerokości i długości nadwozia. Najczęściej długość pojazdów waha się od 5 do 8 metrów oraz zależy od liczby miejsc noclegowych i wyposażenia. Pod względem długości wyróżnić można samochody kempingowe: • małe (do 6 metrów), • średnie (od 6 do 8 metrów), o skromnym, lecz funkcjonalnym wnętrzu, • duże (wielkogabarytowe), powyżej 8 metrów, skonstruowane z rozmachem i pewną... rozrzutnością przestrzeni i wyposażenia.
Wraz ze wzrostem wielkości samochodu wzrasta również jego masa własna i masa wyposażenia. W związku z tym, coraz częściej duży samochód kempingowy to pojazd trzyosiowy wyposażony w sześć kół. Oprócz tradycyjnych pojazdów cztero- i sześciokołowych, na światowym rynku spotkać można również samochody kempingowe z przyczepą, w której przewieźć można motocykl czy quad. Firma Hobby zaprezentowała w 2005 roku standardowy kamper (trzyosiowy) z przyczepą do przewozu samochodu Smart. Podróżowanie tego rodzaju samochodami z przyczepą jest w Polsce jednak incydentalne, ze względu na ogromną cenę sprzedaży obydwu jednostek.
Ostatnio edytowany przez Kacper 03 Maj 2010, 13:22, edytowano w sumie 8 razy
Ja to już od dawna jestem zakochany w wolności jaką gwarantują kampery...Można wsiąść i pojechać gdzie oczy poniosą, bez planu, bez rezerwacji noclegów, na spontanie. Swoje kampera znalazłem w salonie S-Camp w Bieruniu. Super duży wybór, chyba największy w kraju. Dużo nowych rzeczy, ale dla szukających czegoś tańszego są też używane auta. Ja akurat kupiłem sobie McLouisa i jestem bardzo zadowolony z użytkowania, w tym przedziale cenowym to jedna z lepszych opcji imho.
Dlaczego nie widzimy tego, czego nie spodziewamy się zobaczyć? Sytuacja, gdy ruch na drodze jest mniejszy i po ulicach rzadziej poruszają się piesi czy rowerzyści, może być niebezpieczna ze względu na zjawisko ślepoty pozauwagowej. Polega ono na tym, że nie widzimy obiektu znajdującego ...
Olej nie tylko smaruje - jakie zatem pełni funkcje w silniku? Podczas doboru olejów do starszych modeli samochodów, zwykle wystarcza uwzględnienie jedynie klasy lepkości. W przypadku nowszych pojazdów, minimalnym standardem są specyfikacje API czy ACEA. Zaleca się ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.