REKLAMA
Samochód kempingowy (campingowy) to pojazd mechaniczny na czterech lub więcej kołach przeznaczony do przewozu osób i bagażu, zapewniający warunki bytowe i nocleg w specjalnie zabudowanym i wyposażonym wnętrzu. Wśród sympatyków caravaningu pojawiają się różnego rodzaju nazwy takiego samochodu, które język polski adaptuje dopiero od paru lat. Spotyka się więc samochód „campingowy” i „kempingowy”. Popularne jest także słowo camper pochodzące z języka angielskiego, które doczekało się spolszczonej wersji – kamper.
Wyposażenie kampera
Samochody kempingowe różnią się przede wszystkim: jednostką napędową, ukształtowaniem wnętrza, długością nadwozia i wyposażeniem. Pojazdy tego typu posiadają odpowiednie wyposażenie, które jest niezbędne do codziennego życia, a także komfortowej podróży. Podstawowe wyposażenie kampera to:
• miejsca wypoczynkowe (stolik z miejscami do siedzenia).
• miejsca noclegowe (stałe i adaptowane z wyposażenia dziennego);
• aneks kuchenny (przeważnie kuchenka, zlewozmywak, lodówka, często kuchenka mikrofalowa);
• łazienka i toaleta (umywalka i prysznic, a także toaleta chemiczna przenośna lub zbudowana na stałe);
Część mieszkalna kamperów
Kolejny istotny podział kamperów pozwala pogrupować je na samochody kempingowe sztywne oraz samochody kempingowe o zmiennych wymiarach. Najbardziej popularne spośród tej grupy pojazdów są samochody sztywne. Samochody kempingowe sztywne (stałe) to pojazdy zbudowane z elementów o sztywnej konstrukcji nadwozia, czyli ścian i dachu. Duży wybór modeli pod względem długości, miejsc noclegowych i wyposażenia umożliwia odpowiedni dobór do własnych potrzeb. Zwiększenie komfortu i przestrzeni części mieszkalnej wiąże się z większymi wymiarami pojazdu (długością i szerokością), ciężarem a także z wysoką ceną zakupu lub wynajmu. Samochody kempingowe o zmiennych wymiarach to pojazdy, których elementy konstrukcyjne są wykonane z materiałów sztywnych, a niektóre elementy nadwozia, takie jak ściany boczne i dach, są ruchome. Pojazdy tego typu zaczęto konstruować w celu zwiększenia przestrzeni bytowej wewnątrz pojazdu. W związku z tym, w samochodach tego typu mogą występować pewne rozwiązania konstrukcyjne niespotykane w innych kamperach. Najczęściej jest to podnoszony automatycznie dach, a także wysuwane hydraulicznie ściany boczne. W tych pojazdach stosuje się nowoczesne techniki wysuwania ścian i dachu oraz odpowiednie zabezpieczenia przed złymi warunkami pogodowymi. Samochody kempingowe o zmiennych wymiarach, budowane na podwoziu autokaru oferują największą, a zarazem najbardziej komfortową przestrzeń mieszkalną spośród wszystkich kamperów dostępnych na rynku.
Rodzaje kamperów
Klasyfikując samochody kempingowe, można wykorzystać bardzo różne kryteria podziału. Przeważnie dzieli się je z uwagi na: konstrukcję, wielkość, przeznaczenie oraz grupę klientów, dla których są przeznaczone. Najczęściej spotykany podział wykorzystuje jako kryterium konstrukcję budowy nadwozia. Na tej podstawie wyróżnić można samochody kempingowe: w stylu „alkowa”, typu profil z seryjną kabiną i tzw. zintegrowane. Wśród niektórych producentów spotyka się podział na samochody z alkową, częściowo zintegrowane i w pełni zintegrowane. Kampery w stylu „alkowa” charakteryzują się nadbudową nad kabiną kierowcy, w której znajduje się dodatkowa sypialnia. Tego rodzaju modele umożliwiają nocleg dla co najmniej czterech osób. Dwie lub jedna z nich mogą nocować w alkowie. Po obu stronach alkowy znajdują się najczęściej otwory okienne umożliwiające odpowiednią wentylację. Kampery typu profil to samochody z seryjną kabiną i zabudowaną częścią mieszkalną wystającą poza jej obrys. Wyróżniają się mniejszą liczbą miejsc noclegowych przy tych samych wymiarach zewnętrznych, co samochody w stylu „alkowa”.
Kampery z zabudową zintegrowaną to pojazdy, które całe wykonane są od podstaw, czyli bez wykorzystania seryjnej kabiny pojazdu bazowego. Najważniejszą ich cechą jest połączenie kabiny kierowcy z pomieszczeniem kempingowym. Samochody te oferują najwyższy komfort podróżowania i wypoczynku. Ich cena kupna i wynajmu jest najczęściej wyższa niż innych typów samochodów kempingowych.
Podwozie i nadwozie kampera
Biorąc pod uwagę ramę podwozia, samochody kempingowe można podzielić również na: pojazdy z oryginalną ramą samochodu dostawczego (np. Fiat Ducato) lub specjalnie obniżoną ramą (lekką, niską) przystosowaną do potrzeb samochodu kempingowego. Najpopularniejsze są kampery z obniżoną ramą, ale ich cena jest wyższa od standardowego modelu. Obniżenie środka ciężkości wpływa znacząco na bezpieczeństwo, komfort podróżowania i umożliwia przewóz większej ilości bagażu. Określenie samochodu kempingowego ze względu na budowę nadwozia nie zawsze jest takie proste. Najlepszym tego przykładem jest rodzina pojazdów Dethleffs zwana Fortero. Otóż, nadbudówka o wypukłym profilu nad kabiną nie posiada w większości modeli miejsca do spania. Z kolei samochód Exsis firmy Hymer jest również trudny do sklasyfikowania, bowiem wygląda jak połączenie zabudowy typu profil z zabudową zintegrowaną. Na rynku pojawiają się również samochody z tzw. klasyczną nadbudówką, w których z seryjnego samochodu dostawczego odcina się dach w celu podwyższenia go laminatową nadbudówką. Wśród samochodów kempingowych należy wyróżnić także samochody w kategorii van, do budowy których wykorzystuje się gotowe pojazdy dostawcze, przeważnie z najmniejszą ingerencją w strukturę nadwozia.
Wielkość i gabaryty samochodów
Wielkość samochodu zależy od szerokości i długości nadwozia. Najczęściej długość pojazdów waha się od 5 do 8 metrów oraz zależy od liczby miejsc noclegowych i wyposażenia. Pod względem długości wyróżnić można samochody kempingowe:
• małe (do 6 metrów),
• średnie (od 6 do 8 metrów), o skromnym, lecz funkcjonalnym wnętrzu,
• duże (wielkogabarytowe), powyżej 8 metrów, skonstruowane z rozmachem i pewną... rozrzutnością przestrzeni i wyposażenia.
Wraz ze wzrostem wielkości samochodu wzrasta również jego masa własna i masa wyposażenia. W związku z tym, coraz częściej duży samochód kempingowy to pojazd trzyosiowy wyposażony w sześć kół. Oprócz tradycyjnych pojazdów cztero- i sześciokołowych, na światowym rynku spotkać można również samochody kempingowe z przyczepą, w której przewieźć można motocykl czy quad. Firma Hobby zaprezentowała w 2005 roku standardowy kamper (trzyosiowy) z przyczepą do przewozu samochodu Smart. Podróżowanie tego rodzaju samochodami z przyczepą jest w Polsce jednak incydentalne, ze względu na ogromną cenę sprzedaży obydwu jednostek.