REKLAMA
Kiedy myślimy o samochodzie sportowym, najczęściej do głowy przychodzi nam opływowe coupé. Ale nadwozie tego typu jest tak naprawdę starsze niż motoryzacja.
Słowo coupé pochodzi z języka francuskiego, w dosłownym tłumaczeniu oznacza "ścięty" i pierwotnie oznaczało zamknięty powóz z jedną ławką. Świat motoryzacji nawiązuje do tej historii – auta o nadwoziu tego typu mają dwoje drzwi, a jeśli oferują więcej niż dwa miejsca, to są one zwykle trudno dostępne i mało komfortowe dla dorosłych osób. Nadwozie typu coupé zrobiło zawrotną karierę w świecie samochodów sportowych z dwóch głównych powodów – opływowego, aerodynamicznego kształtu i mniejszej masy, wynikającej z braku większej liczby drzwi. Z tej konstrukcji korzystały takie legendy motoryzacji jak Lamborghini Miura, Porsche 595 czy Lexus LFA.
POLECAMY Połączenie kabrioletu i coupé, czyli legendarna targa
Z coupé związane są również dwa inne pojęcia – liftback i fastback. Pierwsze oznacza 3-drzwiowe nadwozie, w którym łagodnie odpadająca szyba otwiera się razem z pokrywą bagażnika. Drugie natomiast odnosi się do konstrukcji 2-drzwiowej, w której klapa bagażnika pozostaje w jednej linii z tylną szybą, lecz nie jest z nią zespolona. Liftbackiem możemy więc nazwać np. Ferrari F12berlinetta, a fastbackiem – Porsche 356.