Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących pracy kierowców stała się nieodłącznym elementem funkcjonowania branży transportowej. Inspekcja Transportu Drogowego, powołana w 2002 roku, oraz inne służby, takie jak Policja, Straż Graniczna i Służba Celna, są odpowiedzialne za monitorowanie, czy kierowcy przestrzegają zasad dotyczących prowadzenia pojazdów i odpoczynku. Naruszenie tych przepisów może grozić surowymi karami, które mogą sięgnąć nawet 40 tysięcy złotych.- Przerwy w prowadzeniu pojazdu - kiedy są wymagane i jakie są ich minimalne wymagania czasowe?
- Odpoczynki tygodniowe dla kierowców - czy można mieć dwa skrócone odpoczynki pod rząd?
- Przewóz w załodze - kiedy ma miejsce i jakie są warunki?
Dodatkowo, przedsiębiorcy transportowi muszą być przygotowani na kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, która może sprawdzić zapisy dotyczące czasu pracy, wynagrodzenia i rozliczeń podróży służbowych. W związku z tym, przedstawiamy praktyczne odpowiedzi na pytania, które każdy przedsiębiorca z pojazdami wyposażonymi w tachografy powinien poznać, aby minimalizować ryzyko wysokich kar podczas kontroli.
Przerwy w prowadzeniu pojazdu - kiedy są wymagane i jakie są ich minimalne wymagania czasowe?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kierowcy prowadzący pojazdy muszą przestrzegać określonych zasad dotyczących przerw. Według rozporządzenia nr 561/2006, po 4,5 godzinach prowadzenia pojazdu, kierowcy przysługuje przerwa trwająca co najmniej 45 minut, chyba że w tym czasie rozpoczynają okres odpoczynku. Istnieje również możliwość zastąpienia tej przerwy dwiema częściami: co najmniej 15-minutową przerwą, po której musi nastąpić przerwa co najmniej 30-minutowa. Ważne jest, aby zachować odpowiednią kolejność i zgodność z przepisami. Przepisy nie określają jednak minimalnego ani maksymalnego czasu jazdy, po którym należy zrobić pierwszą część podzielonej przerwy. Oznacza to, że kierowcy mogą zdecydować się na krótką przerwę już po kilku minutach jazdy, a następnie kontynuować prowadzenie pojazdu przez kolejne godziny, spełniając tym samym wymagania regulacji.
Odpoczynki tygodniowe dla kierowców - czy można mieć dwa skrócone odpoczynki pod rząd?
Zgodnie z rozporządzeniem nr 561/2006, kierowcy mający dwutygodniowy okres pracy muszą wykorzystać co najmniej dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku oraz jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku, trwający co najmniej 24 godziny. Kolejność tych odpoczynków nie ma znaczenia, pod warunkiem, że spełnione zostaną wymagane kryteria. Przykładowo, kierowca może mieć dwa kolejne tygodniowe odpoczynki trwające odpowiednio 45 godzin, 24 godziny i 24 godziny, a taka praktyka będzie zgodna z przepisami, pod warunkiem późniejszej rekompensaty skróconych odpoczynków (dwa razy po 21 godzin).
Przewóz w załodze - kiedy ma miejsce i jakie są warunki?
Paragraf: Przewóz w załodze występuje zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu nr 561/2006, gdy podczas każdego okresu prowadzenia pojazdu, pomiędzy dwoma kolejnymi odpoczynkami dziennymi lub między odpoczynkiem dziennym a tygodniowym, w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców, którzy mają za zadanie prowadzić ten pojazd. To jedyny warunek, aby dany przewóz mógł być uznany za przewóz w załodze (zespołowy).
Zmiana pojazdu ani zmiana kierowców nie przerywa kontynuacji załogi. Istotne jest, aby przez cały okres prowadzenia pojazdu w załodze, co najmniej dwóch kierowców było obecnych (z wyjątkiem pierwszej godziny prowadzenia, w której obecność drugiego kierowcy jest opcjonalna).
Zapraszamy do artykułu po więcej wiedzy na temat czasu pracy kierowcy:
https://www.ocrk.pl/czas-pracy-kierowcy ... wiedziach/.
źródło: Inelo Polska; Artykuł zewnętrzny | autor: Redakcja