Czy naprawde zmiana jest KONIECZNA ?

24 Paź 2010, 20:30

juz kiedyś na tym forum zapytałem o różnice dot. jazdy na oponach zimowych i letnich

odpowiedzieliscie, ze koniecznie, ze roznicy nie da sie opisac slowami, ze to "trzeba poczuc"
choc poslizgu na ulicy wolalbym nie doswiadczac tylko nauczyc sie na bledach innych i posluchac tych, ktorzy juz kilka zim przejezdzili

osoby, ktore znam pytają i nalegają "kiedy wreszcie zmienie na zimowki", "najwyzsza pora zmienic na zimowki", "zima za pasem - czemu jeszcze nie zmieniles?" itd.

ale czytalem i slyszalem tez od wielu osob, ze zimowki bardzo dostają "po d..." za przeproszeniem po jezdzie w "zwyklych" warunkach, czyli takie, jakie mamy teraz - brak sniegu, asfalt jest, raz suchy, raz wilgotny, ale zadnego sniegu
i zimy tez mamy przeciez w kratke, wszyscy to wiemy - czasami snieg lezy 2-3 tygodnie, a czasami jak stopnieje to przez tyle samo tygodni go nie widac, czasami jest tylko troche wilgotno, jesli temperatury sa plusowe

czy zatem rozwiazaniem nie są opony caloroczne? przeczytalem taki artykul http://motoryzacja.interia.pl/hity_dnia ... ie,1540817
(nie wiem czy to nie jest "nielegalne" podawac na tym forum "takich" linkow, jesli jest to prosze oczywiscie o interwencje moderatora i voila)
i troche mnie "przekonal" do tego, zeby uzywac calorocznych
z tym, ze...... ja nie wiem, czy mam zalozone caloroczne, czy letnie

wydaje mi sie, ze caloroczne, bo kupujac samochod sprzedajacy radzil mi, ze nie ma co sie bawic w zimowki, ze te opony są ok i pewnie by tak nie radzil, gdyby to byly "letniaki"

z przodu mam 225 45 ZR 17 a z tylu 235 45 ZR 17

slyszalem tez, ze jak z tylu zmienie na takie same jak z przodu to bedzie mniej palil?
samochod ma naped na tylne kola i tez znow slyszalem, ze przy tylnym napedzie jest trudniej zimą
a ja jestem totalnym swiezakiem, prawka nie mam nawet kwartal, zimy nigdy nie przezylem za kolkiem, wiec lepiej chyba byc dwa razy za bardzo zabezpieczonym niz odrobine za malo

prosze o opinie i odpowiedz na mozliwie najwieksza ilosc pytan wyzej zadanych tak niechlujnie ; )

Dodano: 24 Październik 2010, 20:35
jako ze na co dzien jestem zwiazany z giełdą słyszalem jeszcze lata zanim zdalem na prawko i kupilem pierwszy samochod o serwisie oponeo
nie wiem czy to jest wysokomarzowy sklep czy konkurencyjny
ale wybralem opony jak wyzej opisalem i pomyslalem, ze przydalaby sie jakas lepsza marka (teraz mam dunlopy, ale moga byc jakies pirelli, bridgestone czy "cos innego dobrego"), ale najtansze wychodzą pirelli 2,7 tys. zł za caly komplet - troche duzo jak na zimowki, ktore mi starcza na 2-3 sezony i jak zmienie juz teraz to je "zajezdze" w normalnych warunkach o wiele szybciej

chyba, ze sie myle
i wlasnie dlatego prosze o opinie
bo to co pisze to zlepek informacji i opinii pseudoznawcow-znajomych, gdzie jeden od drugiego wie lepiej

ze sol niszczy alusy, zeby zostawiac okna uchylone w samochodzie w garazu, bo zatechnie, itd. itd.
(co do soli to czytalem na tym forum , ze "jak dobre alusy to nic im nie bedzie , a jak zle to sol im zaszkodzi " - ale jakie są dobre, a jakie zle? zejsc do samochodu, zrobic zdjecie lub przepisac to, co na nich "wyryto"?)
zapytajer
Nowicjusz
 
Posty: 31
Miejscowość: warszawa

24 Paź 2010, 21:29

Co do typu opon - musisz napisać jakie masz. rozmiar niewiele nam daje.
Co do całego tematu - jest już na forum. wystarczy poszukać i się pod niego podpiąć.
Prosze więc w tym temacie nie dyskutować na temat o oponach zimowych i całorocznych. Czekamy tylko na odpowiedz autora aby naprowadzić go, jakie ma opony założone.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

25 Paź 2010, 19:23

a zatem:

koło przednie (lewe - podejrzewam, że prawe takie samo ;))

BRIDGESTONE
2 STEEL + 1 RAYON + 1 NYLON
SIDEWALL 1 RAYON
I 008 K9702 ER3OU2
225 / 47ZR17 91W
DOT EJH8 CKE419

koło tylne (też lewe ;))
SP SPORT 9000
235/45 ZR 17
MFS
RADIAL TUBELESS
DUNLOP DOT (N5) CI (18Y)

zrobiłem jeszcze zdjęcia
ale mam słabego neta
więc wrzucę na "jakiegoś" imageshack'a dopiero
jeśli te info okażą się nieprzydatne

spisałem to co wyzej
a nie spisywałem tego co było "drobnym maczkiem" (po kilka linijek na każdej gumie)
zapytajer
Nowicjusz
 
Posty: 31
Miejscowość: warszawa

25 Paź 2010, 20:51

Bridgestone ER30 to opony letnie.
Dunlop SP Sport 9000 też są oponami letnimi.
Tak więc na zime musisz kupić albo zimówki albo całoroczne. Na tych nie radzę jeździć w zimie.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Paź 2010, 08:41

dobrze
dzięki serdeczne za odpowiedź


kontynuując ten temat
laickich pytań ciąg dalszy:
to, że z przodu jest inna marka opon niż z tyłu to dość normalna praktyka czy raczej niepoważne rozwiązanie? a może dosyć często spotykane przy różnych rozmiarach opon?

czy na felgę tylną mogę też założyć taki sam rozmiar jak z przodu, czy muszę 235 zamiast 225?
zapytajer
Nowicjusz
 
Posty: 31
Miejscowość: warszawa

26 Paź 2010, 18:21

Ważne jes to, żeby na jednej osi były te same opony - ten sam rodzaj bieżnika i ten sam rozmiar. Możesz założyć z przodu inny rozmiar, a z tyłu inny. Ważne tylko, żeby te rozmiary mieściły się w zaleceniach producenta.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW M3 i BMW M4 Coupe z nowym, mocnym silnikiem
    Debiut nowego BMW M3 Limuzyna oraz nowego BMW M4 Coupe zwiastuje wejście na rynek nowej generacji samochodów sportowych o wysokich osiągach, stworzonych przez BMW M GmgH, a także oznacza zaszczepienie filozofii BMW ...

26 Paź 2010, 18:27

MotoAlbercik napisał(a): Ważne tylko, żeby te rozmiary mieściły się w zaleceniach producenta.
a to dlaczego?
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

26 Paź 2010, 18:32

A pomyśl, jak by ci się jechało Polonezem na kołach z maluszka.... Albo zamiast opon 135 dać 225 i odwrotnie...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Paź 2010, 18:41

wszytko zależy od samochodu,
ale nie widze problemów do golfa GTI zapodać szerokość 185 kiedy producent zaleca 205
tak samo z wysokością nie widze problemu dać 60 kiedy producent zaleca 50 :wink:
to co producent zaleca to jest złoty środek a nie koniecznie to co Ty potrzebujesz :wink: do niektó¶ych opon trzeba zmienić zawieszenie bądź dokonać innych przeróbek ale nie trzeba wkładać opon bo takie zaleca producent...
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

28 Paź 2010, 17:30

Tak, ale trzeba kłaść takie koła, aby ich średnica była porównywalna do średnicy kół fabrycznych. Z tego co pamiętam, może być do 4% różnicy. W innych przypadkach pojawia się przekłamanie licznika, opony mogą obcierać o nadkola itp

Swoją drogą czy kapeć 235 nie jest za szeroki do Trójki z silnikiem 1.8? Przecież to przerost formy nad treścią...

Zimówki w takim rozmiarze będą bardzo drogie bo to mało popularny rozmiar zimówki. W większości przypadków na zime zakłada się bardziej baloniaste opony. Proponuje zaopatrzyć się w jakieś felgi i opony 205/55R16. Napisałeś, że jesteś świeżakiem to może kup stalówki bo pewnie nie raz wpadniesz w dziure, w poślizg lub felga mocno przywita się z kraweżnikiem, a napęd na tył w zime wymaga znacznie więcej uwagi.
Klakier
Początkujący
 
Posty: 237
Miejscowość: Płock

29 Paź 2010, 08:32

Klakier napisał(a):Z tego co pamiętam, może być do 4% różnicy.


Oj kolega stanowczo przesadził z tolerancją :) Zalecana tolerancja wynosi 1%, a 2 to już jest absolutne maksimum.
GRABEX
Nowicjusz
 
Posty: 4
Miejscowość: Polska

29 Paź 2010, 13:44

Faktycznie. Zalecana jest do 2% i wiadomo, że czym mniej tym lepiej, ale dopuszczalna granicą jest 4% dlatego napisałem "do 4%".

Teraz jest to bardziej sprecyzowane :wink:

Dla potwierdzenia jest tak nawet pokazane w opcjach przy tym kalkulatorze:
kalkulator/dobor-zamiennikow-opon/

Więc jakoś strasznie nie przesadziłem hehe
Klakier
Początkujący
 
Posty: 237
Miejscowość: Płock

29 Paź 2010, 14:20

Klakier napisał(a):Zalecana jest do 2% i wiadomo, że czym mniej tym lepiej, ale dopuszczalna granicą jest 4% dlatego napisałem "do 4%".
troche sie nie rozumiemy ale ok ;)
przedstawcie mi proszę jakiekolwiek zarządzenie lub przepis nakazujący takie praktyki ;)
od razu powiem że nie ma takowego ;) co do procentów mam w niektórych samochodach przewymiarowanie rzędu 15% czasem nawet więcej (średnicy i szerokości)
w zasadzie oponą można regulować wiele czynników, producent zawsze wybiera jakiś złoty środek dynamike/spalanie/komfort/prowadzenie/bezpieczeństwo/wygląd a w którą stronę już użytkownik chce dalej sobie pójść to jego sprawa, jak pisałem niektóre opony wymagają przerabiania zawieszenia, impulsometrów czy nawet układu kierowniczego.. ale chce powiedzieć tylko że te % które wymieniacie to jest tylko i wyłącznie wymysł i zalecenia producenta, który ma na głowie księgowych/prawników/przepisy UE i kilka innych :wink:i jeśli chcemy aby samochód jeździł jak jeździ to się trzymamy tych wytycznych jeśli chodzi na m o co innego to idziemy sobie w inną stronę :wink:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

30 Paź 2010, 01:13

Takie dopuszczalne wartości nie są wymyślane od tak sobie. Szczerze mówiąc to Ty tak na prawdę nawet nie wiesz ile jedziesz. Ciągle sobie chyba musisz liczyć :D Jak jedziesz 100 km/h to tak na prawdę według licznika jedzie 115 albo 85 - zależy w która stronę masz przekłamanie.
Po za tym chyba bez sensu jest kłaść opony z felgami, które w ogóle nie pasują i trzeba wymieniać pół samochodu. Na własną odpowiedzialność narusza się konstrukcje i różnie może być z bezpieczeństwem.

Tak jak mówisz każdy może iść w stronę którą chce. Ty mając na myśli przeróbki samochodu tak, żeby weszło jakieś koło idziesz w strone wyglądu, ale dla mnie i większości chyba też bezpieczeństwo, prowadzenie też mają znaczenie :wink:
Zresztą można te wszystkie rzeczy połączyć i uzyskać dobry efekt wizualny :wink:
Klakier
Początkujący
 
Posty: 237
Miejscowość: Płock

30 Paź 2010, 16:14

Panowie - im węższa opona tym niejsza przyczepnośc samochodu do jezdni. Jak ma być 205, to nie ryzykowałbym 185. Założyc oczywiście można. Ale ja nie chciałbym jechac tym samochodem. Dodatkowo w razie jakiegoś wypadku, mogą być problemy...
Osobiście radzę zakładać opony o takim rozmiarze, jakie zaleca producent. Nie na darmo zaleca on takie, a nie inne.
Co do wysokości opon - można zmieniać. Ale też pytanie - po co? Będzie inna prędkośc na liczniku jak to napisali koledzy i cały czas będzie trzeba przeliczać procentowo szybkośc w stosunku do opon. Podczas jazdy to raczej mały dyskomfort i odwracanie uwagi od tego co się dzieje na drodze.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000