Czy trzeba zmieniać opony na zimowe?

27 Paź 2014, 14:25

Zbliża się czas wymiany opon letnich na zimowe. Choć jest to zalecane, według polskiego prawa kierowca nie jest zobowiązany do dokonania takiej zmiany. Inaczej jest w przypadku samego stanu ogumienia. Za jego zły stan techniczny policja ma prawo ukarać nas mandatem i zarekwirować dowód rejestracyjny. Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach oraz stanu bieżnika zapobiegnie takiej sytuacji.

Czy trzeba zmieniać opony na zimowe?

Opony przyczyną wypadków
Jak pokazują policyjne statystyki, wielu kierowców nie uświadamia sobie, jak duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze mają opony. W 2013 roku braki w ogumieniu stanowiły ponad 30% wypadków spowodowanych niesprawnością techniczną pojazdu*. Przyczyn problemów związanych z ogumieniem może być wiele. Do najczęstszych zaliczymy zły stan bieżnika, nieprawidłowe ciśnienie w oponach oraz ich zużycie. Ponadto sam dobór opon i montaż może być nieprawidłowy.
Stan naszych opon jest szczególnie ważny przy trudnych warunkach atmosferycznych – mokrej, oblodzonej nawierzchni, niskich temperaturach. Dlatego w okresie zimowym większość kierowców wymienia opony na zimowe. Chociaż w Polsce nie ma takiego obowiązku, to warto pamiętać, że ogumienie przystosowane do zimowych warunków atmosferycznych zapewnia dużo lepszą przyczepność i kontrolę nad pojazdem. "Wymieńmy opony letnie na zimowe, gdy tylko średnia temperatura będzie wynosiła mniej niż 7 stopni. Nie czekajmy na pierwszy śnieg, wówczas unikniemy stania w długich kolejkach do wulkanizatora" radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Czy trzeba zmieniać opony na zimowe?

Bieżnik i ciśnienie
Starty bieżnik sprawia, że pogarsza się przyczepność pojazdu. Oznacza to, że łatwiej wpaść w poślizg, zwłaszcza na zakręcie. Według prawa unijnego dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm i odpowiada wskaźnikowi zużycia opon TWI (Tread Wear Indicato). Dla własnego bezpieczeństwa lepiej wymienić oponę już przy bieżniku 3-4 mm, ponieważ często opony poniżej tego wskaźnika nie spełniają dobrze swoich zadań – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Równie ważny jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach. Należy sprawdzać go przynajmniej raz w miesiącu oraz przed wyjazdami w dalszą trasę. Nieprawidłowe ciśnienie wpływa na sterowność samochodu, jego przyczepność oraz koszty eksploatacji auta, bowiem przy niskim ciśnieniu poziom spalania jest dużo wyższy. "Auto w takim przypadku będzie "ściągało" na boki nawet w przypadku jazdy prosto, a na zakrętach pojawi się efekt pływania. Łatwo wtedy stracić kontrole nad pojazdem wyjaśniają trenerzy.

POLECAMY Jak bezpiecznie jeździć zimą?

Groźba mandatu
W przypadku złego stanu ogumienia pojazdu policja ma prawo ukarać kierowcę mandatem w wysokości nawet 500 zł oraz skonfiskować dowód rejestracyjny. Będzie on możliwy do odbioru wtedy, gdy auto będzie się nadawało do jazdy.
Stan ogumienia należy sprawdzać systematycznie. Gdy tylko poczujemy drgania albo "ściąganie" pojazdu na jedną ze stron udajmy się do serwisu ogumienia. "Takie anomalie mogą świadczyć o złym stanie opon. W ten sposób możemy uniknąć nie tylko wysokiego mandatu, ale przede wszystkim niebezpiecznych sytuacji na drodze" wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

źródło: Skoda, * policja.pl
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

28 Paź 2014, 02:27

No w tym temacie można pisać i pisać non stop, ale bardzo rzadko można się spotkać z policjantami, którzy sprawdzają opony czy są odpowiednie. Bardziej robi to ubezpieczyciel, który potem wypomina nam, że rozmiar był niehomologowany.... I po zwrocie za szkodę...

Odpowiednie ciśnienie w oponach to nie tylko niższe spalanie, ale także równa się to odpowiedniemu i równemu poziomowi zużycia... o tym często kierowcy zapominają.

Kolejną sprawą jest wymiana opon na zimowe, gdy jest śnieg, a do tego liczy się także temperatura za oknem czyli średnio poniżej 7 stopnii Celsjiusza :ok:

A opony na zimowe trzeba zmieniać i żadne wielosezonówki ich nie zastąpią :)
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3

31 Paź 2014, 01:09

slickrz napisał(a):A opony na zimowe trzeba zmieniać i żadne wielosezonówki ich nie zastąpią :)


Jeśli ktoś nie wyrusza poza duże miasto i jeździ mało to wielosezonówki na siłę będą lepsze niż cały rok na letnich.
motofan77
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: VW

10 Lis 2014, 19:09

Tak, obecnie wielosezonówki są ok, pod jednym warunkiem - że są to opony markowe, a nie chińskie.
Ossy
Forumowicz VIP
 
Posty: 7023
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 07 01 2010
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Volvo S60
Silnik: 2.4T
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2002

12 Lis 2014, 21:39

Jak już przyjdzie zima to te wieloseznówki nie będą super OK ;) Pierwszy śnieg pokazuje od razu jaka jest różnica... :)
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3

09 Lut 2015, 18:09

Z zimówkami jest zmiana i odrazu lepiej :D
Macieko
Nowicjusz
 
Posty: 25
Zdjęcia: 1
Auto: Nie mam
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Chevrolet Equinox z silnikiem Diesla
    Najoszczędniejsza wersja tego średniej wielkości SUV-a General Motors ma 1,6-litrowego turbodiesla o mocy około 136 KM. W testach Consumer Reports auto osiągnęło średni wynik 31 mpg. Model ten nie jest dostępny w Polsce. ...