Dacia Duster - niestabilność układu kierowniczego

12 Maj 2014, 15:38

Witam,

Proszę o ocenę co prawdopodobnie należy wymienić, co jest skrzywione. Z objawów to szarpanie kierownicy na dołach i troszkę słaba stabilność na zakrętach ( złe kąty max.skrętów )
Z własnych obserwacji i tego co dotychczas wymieniłem :
- poduszki z łożyskiem amortyzatorów x2
- amortyzatory przód x2
- wahacz prawy
- łączniki stabilizatora

Poza tym pomierzyłem suwmiarką zwrotnicę - długość ramienia od tarczy do drązka kierowniczego zwrotnicy = obie strony te same wartości , odchylenie mocowanie amortyzatorów od tarczy hamulcowej - obie strony te same.
Poza tym suma kątów PK + PSZ wyszły w obu stronach te same na geometrii , więc zwrotnice raczej nieugięte, przynajmniej w osi amortyzatorów.

Z tego co się rzuca w oczy to troszkę podgięte i prostowane mocowania wahacz głównie prawa strona sanek .
Proszę się nnie sugerować tylną osią - tam jest OK i powinny być zbieżne koła.

http://obrazki.elektroda.pl/1039330100_1399317616.jpg
http://obrazki.elektroda.pl/6954591700_1399317619.jpg
daciaduster
Nowicjusz
 
Posty: 9
Prawo jazdy: 18 12 1951
Auto: Dacia Duster
Paliwo: Diesel
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010
  • 12 Maj 2014, 19:25

    daciaduster napisał(a):Proszę o ocenę co prawdopodobnie należy wymienić, co jest skrzywione.
    Patrząc na wyniki pomiarów to faktycznie się nie dziwię ze przy takich parametrach geometrycznych przedniego zawieszenia cięzki Ci jeżdzić.Trochę się dziwię ze człowiek który wykonał pomiar-regulację zbiezności pojazdu nie wykonał dodatkowych pomiarów zwykła metrówką-taśmą.Tak duza róznica w rozstawie osi moze być powodem uszkodzenia wahacza lub całej belki przedniego zawieszenia.Trudno mi coś sugerować na odległość nie mając pojazdu na stanowisku.
    Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
    Nie odpowiadam na PW.
    Migi60
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6188
    Miejscowość: Polska
    Prawo jazdy: 10 07 1979
    Auto: OPEL CORSA
    Silnik: 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    12 Maj 2014, 19:48

    Czy mówisz o tej pozycji :
    Różnica rozstawu osi : + 3.6mm ?
    Podobno to różnica rozstawów między osiami po stronie lewej kontra po stronie prawej.
    Czyli wychodziłoby że jedno koło jest bardziej do przodu niż drugie - chyba że się mylę ?
    To by się zgadzało z wyglądem, ale tak jak pisałem szukam już sanek do wymiany.
    Znalazłem aczkolwiek też troszkę wygięte na mocowaniach wahacza z lewej strony.
    daciaduster
    Nowicjusz
     
    Posty: 9
    Prawo jazdy: 18 12 1951
    Auto: Dacia Duster
    Paliwo: Diesel
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2010

    12 Maj 2014, 21:08

    daciaduster napisał(a):Czy mówisz o tej pozycji :
    Różnica rozstawu osi : + 3.6mm ?
    Podobno to różnica rozstawów między osiami po stronie lewej kontra po stronie prawej.
    Czyli wychodziłoby że jedno koło jest bardziej do przodu niż drugie - chyba że się mylę ?

    Tak,to wlasnie miałem na myśli.Cięzko mi konkretnie się wypowiedzieć nie widząc tego.Niewłasciwe są tez parametry:kąty pochylenia kół,pochylenia sworznia zwrotnicy i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.Róznica w rozstawie osi/prawa str.do lewej/powinna oscylować max.w granicach 0,8cm.Pomiar przekątnych belki-sanek powinien Ci duzo juz powiedziec na temat ich stanu tech.
    Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
    Nie odpowiadam na PW.
    Migi60
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6188
    Miejscowość: Polska
    Prawo jazdy: 10 07 1979
    Auto: OPEL CORSA
    Silnik: 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    12 Maj 2014, 22:40

    Nie wiem czy dobrze się rozumiemy, bo ten różnica rozstawu to niecałe 4mm, czyli mniej niż cm i to by się zgadzało bo mierzyłem też kiedyś sznurkiem nawet i tak było mniej niż pół cm.
    Diagnosta geometrii akurat powiedział że ta wartość jest nawet ok.Zasugerował że może zwrotnica prawa jest zgięta, ja później mierzyłem obie strony suwmiarką i były takie same z tego co oczyiście udało mi się pomierzyć :)
    Natomiast tamte kąty faktycznie są kiepskie . Co najgorsze sanek nie mogę zmierzyć po przekątnej ponieważ w Dacii nie są one symetryczne tak jak na rysunku , czyli fabrycznie x1<>x2.
    Wstawiam zdjęcie tych sanek :
    [tymczasowy link do zdjęcia niedostępny]

    Ostatnio oglądałem u handlarza sanki do Dacii i też nie były równej długości po przekątnej , z tego co pamiętam było ok 112 cm i 113cm, czyli różnica przekątnych 1cm.
    Były też co prawda odkształcone na mocowaniu wahacza.
    Dzisiaj zamówiłem z allegro też drążek stabilizatora bo jest u mnie po jednaj stronie bardziej bliżej wahacza więc obstawiam że też jest podgięty.
    daciaduster
    Nowicjusz
     
    Posty: 9
    Prawo jazdy: 18 12 1951
    Auto: Dacia Duster
    Paliwo: Diesel
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2010

    13 Maj 2014, 08:11

    Faktycznie jak kuknełem porzadnie to rozstaw osi jest ok.Jednak jest duza róznica max.skrętów co moze być przyczyna uszkodzone ramię zwrotnicy lub skrzywiony amorek.. :!:
    Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
    Nie odpowiadam na PW.
    Migi60
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6188
    Miejscowość: Polska
    Prawo jazdy: 10 07 1979
    Auto: OPEL CORSA
    Silnik: 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    13 Maj 2014, 12:47

    Amortyzatory zostały wymienione przeze mnie osobiście - na MONROE z nowymi poduszkami i łożyskami .
    Zwrotnice pomierzyłem w tych miejscach jak na fotce - były takie same po obu stronach .
    Tarcze hamulcowe raczej też takiej samej grubości, zmieniałem je też niedawno na nowe.
    [tymczasowy link do zdjęcia niedostępny]
    Dacia Duster - niestabilność układu kierowniczego

    Czy ta różnica kątów skrętów kół może wynikać ze złego kąta WSZ , być może ten układ kierowniczy nie działa według trapezu ACKERMANA ?
    [link do Oponeo wygasł]
    daciaduster
    Nowicjusz
     
    Posty: 9
    Prawo jazdy: 18 12 1951
    Auto: Dacia Duster
    Paliwo: Diesel
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2010

    13 Maj 2014, 17:40

    W dalszym ciągu nie rozumię skąd wynika róznica wyprzedzenia sworznia zwrotnicy skoro rozstaw osi jest ok.... :?: Skoro jak piszesz zamontowałeś nowe amorki skąd ta roznica w kątach pochylenia kół... :?: Nie dziwię się roznicy pochylenia sworznia zwrotnicy bo jak pisałeś cos tam było"majstrowane"przy kielichu... :(
    Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
    Nie odpowiadam na PW.
    Migi60
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6188
    Miejscowość: Polska
    Prawo jazdy: 10 07 1979
    Auto: OPEL CORSA
    Silnik: 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    13 Maj 2014, 17:41

    Ps.Szkoda ze nie zrobił przy pomiarze max.skrętów.Myślę ze ich wartości rozjaśniły by parę spraw..
    Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
    Nie odpowiadam na PW.
    Migi60
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 6188
    Miejscowość: Polska
    Prawo jazdy: 10 07 1979
    Auto: OPEL CORSA
    Silnik: 60KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014