jak w temacie proszę o umieszczanie użytecznych materiałów które przydają się podczas diagnozy aut na początek znalazłem poradnik i listę błędów DTC
[linki usunięte ponieważ były nie aktywne]
opis urządzenia
W przypadku wybrania juz odpowiedniego sterownika np. komputera silnika mozliwe jest:
- odczytywanie oczekujacych kodów bledów (DTC)
- odczytywanie zarejestrowanych kodów bledów (DTC)
- kasowanie kodów oraz
kontrolki "check engine" (MIL)
- mozliwosc zapisywania odczytywanych danych do pliku w celu pózniejszej analizy
- diagnoza elementów wykonawczych typu przepustnice zawory, czujniki
- dynamiczne sprawdzenie zaplonu, dawki rozruchowej,
- predkosc obrotowa silnika (RPM)
- obciazenie (Calculated Load Value)
- temperatura plynu chlodzacego (Coolant Temperature)
- status ukladu paliwowego (Fuel System Status)
- predkosc pojazdu (Vehicle Speed)
- krótkoterminowa korekta czasu wtrysku (Short Term Fuel Trim)
- dlugoterminowa korekta czasu wtrysku (Long Term Fuel Trim)
- podcisnienie w kolektorze ssacym (Intake Manifold Pressure)
- kat wyprzedzenia zaplonu (Timing Advance)
- temperatura pobieranego powietrza (Intake Air Temperature)
- przeplyw powietrza - wskazanie przeplywomierza (Air Flow Rate)
- polozenie przepustnicy TPS (Absolute Throttle Position)
- wskazania sondy lambda (Oxygen sensor voltages/associated short term fuel trims)
- cisnienie paliwa (Fuel Pressure)
- sprawdzenie kondycji silnika na podstawie zuzycia poszczególnych cylindrów - czyli
róznicy w dawkach paliwa dozowanych przez komputer na poszczególne cylindry, aby
silnik równo pracowal na biegu jalowym.
- pomiary parametrów pojazdu - mocy i przyspieszenia
Ponadto w przypadku wybrania juz odpowiedniego sterownika np. komputera silnika mozliwe jest odczytanie kodów bledów, wykasowanie oraz ich, diagnoza.
Diagnoza elementów wykonawczych typu przepustnice, zawory elektromagnetyczne, czujniki.
[Outputs Tests - 03] - Diagnozowanie (wysterowanie) podzespolów wykonawczych. Liczba i kolejnosc wykonywanych testów jest scisle przekazywana do przyrzadu sterujacego. Po wykonaniu diagnozy zalaczona sekwencja zostanie zakonczona.
Opcja bardzo przydatna w wielu sytuacjach. Mozna bardzo dokladnie ustalic i zweryfikowac dzialanie (lub niesprawnosc) poszczególnych urzadzen takich jak czujniki, sensory, moduly, potencjometry. Opcja pozwala równiez zaobserwowac sprawnosci dzialania i poprawnosci wyswietlania kontrolek i wskazników na desce (zegary). Testowanie przeprowadzac na wylaczonym silniku - tylko wlaczona stacyjka.
[Basic Settings - 04] - Nastawy podstawowe.
W niektórych systemach po wykonaniu naprawy lub przegladu musza zostac wykonane nastawy podstawowe. Oznacza to, ze regulacja komputera zostala przelaczona na niezmienne wartosci. Jezeli system znajduje sie w nastawach podstawowych mozna np. wyregulowac kat wyprzedzenia zaplonu, adaptacje polozenia przepustnicy, wolnych obrotów, klimatyzacji, itp. Nastawy podstawowe nalezy wykonywac dla danego samochodu tylko w jego zalecanym stanie pracy np. temperatura silnika musi przekraczac 80°C. Niektóre komputery oferuja pomoc w regulacji podajac obowiazujace wartosci pomiarowe.
[Meas Blocks - 08] - Odczyt bloku wartosci zmierzonych.
Odczyt parametrów wejsciowych systemu - parametry podzielone sa na kanaly pomiarowe - nalezy podac numer kanalu. Jakie kanaly istnieja i jakie znaczenie maja zalezy od przyrzadu sterujacego.
[Adaptation - 10] - Dopasowanie - Adaptacja sterownika - kasowanie inspekcji OIL /SERVICE Istnieje mozliwosc zmiany w sterowniku wartosci korekcyjnych dla poszczególnych egzemplarzy auta np. obrotów biegu jalowego, dawki paliwa itp. Musi to byc dokonane w trzech krokach - odczytanie wartosci, testowanie wartosci, zapisanie jej w pamieci.
[Recode Module - 07] - Kodowanie sterownika.
Poprzez ta funkcje mozna zmienic zawartosc pamieci w sterowniku. Nastepuje wówczas zmiana pracy sterownika przy zmianie np. skrzyni biegów, jakosci paliwa i innych warunków pracy. Dane szczególowe kodów znajduja sie w instrukcjach napraw. Jesli nie znamy odpowiedniego kodu sterownika, nie nalezy wprowadzac danych. Kody mozna znalezc w specjalistycznych poradnikach dotyczacych kodowania i diagnostyki pojazdowej.
[00] - automatycznie przebiegajace sprawdzanie (odczyt kodów ze wszystkich systemów)
- mozna równiez wybrac polecenie [Autoscan] - nastepnie wybieramy model auta B4 lub B5
- po nacisnieciu START nastapi automatycznie przeszukanie wszystkich modulów z listy oraz wykrywanie bledów.
- w przypadku pojawiajacych sie monitów nalezy zatwierdzic TAK lub NIE jesli nie chcemy kontrolowac danego modulu.
01 - elektronika silnika
41 - sterowanie pompa w silniku Diesla
02 - automatyczna skrzynia biegów
12 - wspomaganie sprzegla (elektronika)
22 - naped 4*4 (elektronika) 4-Motion
03 - uklady wspomagania hamulców - ABS
14 - uklad kontroli cisnienia powietrza w ogumieniu
24 - uklad regulacji momentu napedowego
34 - uklad regulacja poziomu auta
15 - poduszka powietrzna - airbag 25 - alarm
35 - centralny zamek
45 - kontrola wnetrza (alarm)
55 - regulacja zasiegu swiatel
65 - nadzór nad cisnieniem w kolach
75 - modul bezpieczenstwa
16 - uklad wspomagania kierownicy (elektronika)
26 - elektrycznie otwierany dach
36 - regulacja fotela kierowcy
46 - modul centralny systemu komfortu
56 - radio
66 - regulacja lusterek i foteli
76 - pomoc w parkowaniu
17 - tablica rozdzielcza (zegary)
37 - system nawigacyjny (navi)
47 - naglosnienie
08 - klimatyzacja - ogrzewanie
18 – ogrzewanie