Diesel czy Benzyna - merytorycznie

16 Kwi 2014, 20:22

hmd:

Zalety RWD w stosunku do FWD to przede wszystkim wyższy komfort i lepsze właściwości jezdne oraz trakcyjne, a konkretniej:

- Z uwagi na inne ułożenie silnika i skrzyni (silnik ułożony wzdłużnie, umieszczony za przednią osią, skrzynia biegów na środku samochodu), brak elementów przeniesienia napędu z przodu (a są one z tyłu), uzyskuje się lepszy rozkład masy, jak auto jest dobrze zaprojektowane to będzie to około 50% masy na przedniej osi i 50% masy na tylniej, BMW osiąga te wartości z błędem 1%, rozkład taki jest niemożliwy w konstrukcji FWD gdzie z tyłu i na środku auta nie masz żadnych gratów, a na przedniej osi leży poprzecznie ustawiony silnik wraz ze skrzynią biegów.

- Co wynika z powyższego - neturalne prowadzenie, brak podsterowności na zakręcie, auto dobrze wyważone może wjechać w ten sam zakręt z wyższą prędkością, przy której FWD już z niego wypadnie z uwagi na ciężki przód.

- RWD to lepsza trakcja z uwagi na to, że w momencie przyspieszania auto naturalnie przechyla się do tyłu, więc zwiększa się udział masy auta na tylnej osi, a zmniejsza na przedniej. W FWD zwłaszcza pokutuje to na zakręcie podczas przyspieszania, bo nie dość, że masa idzie do tyłu, to jeszcze na lewo lub prawo i wtedy jedno z przednich kół ma b. słaby nacisk, więc łatwo zaczyna buksować.

- Z uwagi na brak przegubów napędzających koła skrętne, w RWD mamy na ogół niższy promień zawracania, bo można koła bardziej skręcić. Pewnie nieraz zauważyłeś zaparkowanego BMW/MB, który miał koła mocno skręcone do tego stopnia, że były aż przechylone.

- Brak tzw. efektu torque steering - w FWD jak dodasz gaz, zwłaszcza na skręconych kołach to czuć, że auto szarpie przodem i ciężej je kontrolować, bo ma tendencję do wpływania na położenie koła kierownicy.

- Wyższy komfort z uwagi na znaczne zmniejszenie drgań przenoszonych na układ kierowniczy.

- Możliwość regulacji przełożenia dyferencjałem, który jest tańszy i łatwiejszy w wymianie niż skrzynia biegów.

- Łatwiejszy dostęp dla mechanika do podzespołów mechanicznych.

Wady RWD:

- Nieco większe straty mocy na przeniesieniu napędu (co może się wiązać z utratą osiągów na wyższych prędkościach oraz nieco wyższym spalaniem), tutaj jednak dużo też zależy do silnika i zestopniowania.
- Ograniczona przestrzeń użyteczna w aucie (dłuższa maska, tunel na wał, dyferencjał też swoje zajmuje), dlatego np. BMW serii 3 czy MB Classe oferują w środku zwykle mniej miejsca niż np. Passat czy Mondeo.
- Droższe w utrzymaniu, więcej części do zepsucia.
- Droższa technologia.
- RWD może spowodować nadsterowność w przypadku błędu kierowcy, co szybciej może doprowadzić do tragedii niż podobny błąd w aucie FWD, po prostu w razie buksowania szybciej auto moze obrócić (RWD) niż pojechać prosto (FWD).
Potrzebujesz czegokolwiek z E36 328i coupe mpakiet - dużo "rarytasów" - pisz na pw,
jiGsaw
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5044
Miejscowość: Rumia
Auto: BMW

16 Kwi 2014, 20:39

jiGsaw napisał(a):RWD może spowodować nadsterowność w przypadku błędu kierowcy, co szybciej może doprowadzić do tragedii niż podobny błąd w aucie FWD, po prostu w razie buksowania szybciej auto moze obrócić (RWD) niż pojechać prosto (FWD).

Nie wiem ile w tym prawdy ale ponoć teraz są takie systemy np. nowe BMW serii 7 że trudno wyprowadzić z równowagi RWD
Koniu
Forumowicz VIP
 
Posty: 18296
Zdjęcia: 4
Miejscowość: obecnie Fulda
Auto: Mondeo // Astra

16 Kwi 2014, 20:49

Racja, ale ja piszę jaki jest stan surowy. Tak naprawdę mając RWD i chociżby zwykłe ASC (montowane już w BMW E32 pod koniec lat 80') to masz w d... i jedziesz dużo bezpieczniej niż jakimkolwiek FWD. :) No i moja praktyka pokazuje, że jak ktoś ma wyobraźnię i odrobinę doświadczenia w jeździe RWD i FWD to RWD się prowadzi bardziej neutralnie, a FWD jest trochę zdradliwe niestety.
Potrzebujesz czegokolwiek z E36 328i coupe mpakiet - dużo "rarytasów" - pisz na pw,
jiGsaw
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5044
Miejscowość: Rumia
Auto: BMW

16 Kwi 2014, 21:19

Ja bym doliczył jedną rzecz o której wspomniałeś w wadach lecz to wiąże się z zaletą.
Tył napęd łatwiej wpada w poślizg, ale os skrętna-sprawująca kontrolę dalej się słucha kierowcy a dzięki temu można sobie jakoś z tym poradzić.
Zaś w przypadku utracenia przyczepności przedniej osi , traci się również kontrolę i trudniej ją odzyskać. Przynajmniej tyle ze FWD znacznie trudniej gubi przyczepność przez co potencjalny kowalski czuje się bezpieczniej.
najlepsze to jest AWD -- miałem szczęście kiedyś widzieć na torze mitsubishi 3000gt 3l i twin turbo :piwo: to jest moje marzenie ale kiedy wracam do reala odpalam diesla z FWD i też jest dobrze. :ok:
KleKle
Nowicjusz
 
Posty: 33
Zdjęcia: 3
Miejscowość: bielany wrocławskie
Auto: Seat Cordoba Vario
Silnik: 1.9TDI asv
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000

16 Kwi 2014, 21:20

@jiGsaw: dzięki za wyczerpującą odpowiedź, nigdy jakoś się nad tym nie zastanawiałem specjalnie, może dlatego, że nie jeździłem dłużej RWD. Szukam ostatnio samochodu i coraz przychylniej patrzę na BMW :D

Z tymi kołami to prawda, kiedyś mnie dziwiło, czemu te Mercedesy mają tak krzywo przednie koła, zepsute jakieś czy co? ;p
hmd
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 18 09 2006
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Laguna III
Silnik: 3.5 V6
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2009

16 Kwi 2014, 21:40

KleKle - jakim cudem łatwiej ma wpadać w poślizg skoro jest dociskana podczas ruszania? FWD szybciej zacznie mielić papciami jak dodasz gazu :D No chyba, że masz na myśli to, że jak już zgubisz ta trakcję to dupcia może tańczyć mniej lub bardziej, a przód jak mieli to jedziesz na hejnał prosto. :lol:
Potrzebujesz czegokolwiek z E36 328i coupe mpakiet - dużo "rarytasów" - pisz na pw,
jiGsaw
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5044
Miejscowość: Rumia
Auto: BMW
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Audi Q7 – czy to najlepszy luksusowy SUV na rynku?
    Segment luksusowych SUV-ów nieustannie się rozwija, prezentując coraz to nowsze modele i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Na tym wymagającym rynku Audi Q7 od lat utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej ...
    BMW Concept 4 Coupe: elegancja, dynamika i indywidualizm
    BMW Concept 4 Coupe, który będzie miał swoją światową premierę właśnie na salonie NAIAS 2013 w Detroit, pozwoli na wczesne spojrzenie w przyszłość średniej wielkości samochodu sportowego z nadwoziem coupe. Jego elegancja ...

16 Kwi 2014, 22:24

W FWD jak traci kontrole to łatwo wyczuć moment utraty (czuć na kierownicy). Zaś niewprawny kierowca jadący RWD nie wyczuje jak mu zacznie "d..a" uciekać a potem okazuję się że sporo już poleciała i bez błyskawicznej korekty auto staje bokiem. Mój dziadek tak kiedyś leciał po mieście z kapciem z tylu takim że tańczyło auto ze hej. 15km tak jechał bo nie odbierał telefonu (jechałem za nim i dzwoniłem) opona i felga były do wywalenia... :lol:
KleKle
Nowicjusz
 
Posty: 33
Zdjęcia: 3
Miejscowość: bielany wrocławskie
Auto: Seat Cordoba Vario
Silnik: 1.9TDI asv
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000