Diesel czy benzyna na miasto

27 Sty 2023, 10:16

Nie wiem czy odpowiedni dział, ale lepszego nie znalazłem.

Zastanawia mnie taka rzecz. Wiele razy spotykałem się z opiniami, że jak szukamy auta na miasto, to tylko benzyna - właściwie nie spotkałem się jeszcze, żeby ktoś polecił diesla do miasta.
Wytłumaczeniem tego jest charakterystyka pracy diesla - wolniej osiąga sprawność, łatwiej się psuje na krótkich odcinkach, droższe części. Tych wad nie rekompensuje ponoć niższe spalanie. Tylko no właśnie... Diesel sam w sobie mniej pali od benzyny, to jest jasne. Ale ponieważ diesla nie musimy kręcić na wysokich obrotach, to czy rzeczywiste spalanie nie jest jeszcze niższe i nie przyczyni się do ogólnie niższej eksploatacji od benzyny? Benzynę z racji niskiego momentu obrotowego często trzeba kręcić wysoko ruszając spod świateł, podczas gdy dieslem przy 2k obrotów już sobie zmienię bieg.
Czy ta różnica w spalaniu na korzyść diesla nie jest w takim razie większa niż wiele osób sądzi i czy nie rekompensuje tych wad, które wypisałem wyżej? (teraz cena diesla jest sporo droższa, więc pewnie nie, ale załóżmy, że diesel i benzyna są w podobnej cenie).
pazday
Początkujący
 
Posty: 155

27 Sty 2023, 11:02

pazday napisał(a):Benzynę z racji niskiego momentu obrotowego często trzeba kręcić wysoko ruszając spod świateł, podczas gdy dieslem przy 2k obrotów już sobie zmienię bieg.
Silnik benzynowy też możesz mieć doładowany i wcale nie trzeba go mocno kręcić żeby jechał :wink:

pazday napisał(a):Diesel sam w sobie mniej pali od benzyny, to jest jasne. Ale ponieważ diesla nie musimy kręcić na wysokich obrotach, to czy rzeczywiste spalanie nie jest jeszcze niższe i nie przyczyni się do ogólnie niższej eksploatacji od benzyny?
Przyjmijmy, że masz dwa samochody o mocy 150KM jeden z silnikiem benzynowym, a drugi z wysokoprężnym. Eksploatujesz je na takim samym dystansie.

Benzyna w mieście spala 9 litrów na 100km.
Diesel w mieście spala 7 litrów na 100km.

Dziennie pokonujesz 50km po mieście.

Rocznie przejedziesz 365*50=18250km

Koszt tylko paliwa:
- Diesel - 182,5*7=1277,5 litry ON
Przy założeniu 7,3zł/l 9325,75 zł / rok

- Benzyna - 182,5*9=1642,5 litry Pb
Przy założeniu 6,65zł/l 14782,5 zł / rok

Jeżdżąc dieslem oszczędzasz 5457 zł :happy: w ciągu roku przy przebiegu w granicach 20 tyś km.

pazday napisał(a):Czy ta różnica w spalaniu na korzyść diesla nie jest w takim razie większa niż wiele osób sądzi i czy nie rekompensuje tych wad, które wypisałem wyżej?
Jak widać im będziesz więcej jeździł tym te oszczędności na paliwie będą większe pomijam tu sprawy techniczne. Jeżeli masz jeszcze w miarę świeży samochód to jest duża szansa że unikniesz przez jakiś czas większych, kosztownych problemów a to przełoży się na realne oszczędności. Jednak jak byśmy wzięli samochody tak mniej więcej +10 lat to tu już może się okazać że to co zaoszczędzisz może nie wystarczyć na serwis problemów jakie wygeneruje diesel. Oczywiście nie musi tak być ale prawdopodobieństwo drenowania kieszeni jest tu bardzo realne.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10149
Zdjęcia: 35

27 Sty 2023, 11:31

Dlaczego diesel w miasto się nie nadaje? Główną przyczyną to filtr DPF. Kolejna sprawa - nagrzewanie silnika. Tutaj już wszystko zależy co masz na myśli pisząc, " do jazdy po mieście". Bo jadąc do pracy można zrobić 10 km, 20 a i 50. A jeżdżąc po mieście celem np do sklepu, z dzieckiem do szkoły, to można zrobić 5 albo 10, a przy tym co chwilę wyłączając i uruchamiając silnik. Więc sprawa nagrzania silnika jest pod znakiem zapytania. Trzeba też pamiętać, że Diesel ( w większości ) jest nazywany silnikiem zimnym z racji różnicy temperatury w cylindrze, a co za tym idzie dłużej się nagrzewa do właściwej temp. pracy. Kolejna rzecz - coraz bliżej jest ustawa zakazaująca Dieslom wjazdu do miast. Niby od 2024, co będzie zobaczymy. A władze kombinują na różne sposoby - zakaz wjazdu do miast powyżej 100 tys mieszkańców, zakaz wjazdu do miast dla Diesli z określoną normą emisyjności spalin itd itd. Sprawa kontrowersyjna, ale co będzie zobaczymy.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Sty 2023, 11:59

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć, miasto miastu nierówne. Jeden codziennie stoi godzinę żeby z jerozolimskich zjechać na prymasa tysiąclecia, drugi objezdza wszystko obwodnicą a trzeci mieszka w jakimś miasteczku 100k mieszkańców i jadąc do roboty 5 km na światłach zatrzymuje się raz. Do tego dochodzi kwestia budżetu.
Jeśli jest kasa i możliwości ładowania to do miejskich /okolomiejskich wojaży idealny będzie elektryk. Tym bardziej, że na razie są dodatkowe korzyści z jego posiadania pokroju buspasów czy bezpłatnego parkowania.
Druga "od góry" opcja do miasta to hybryda i nie ma sensu się zbyrnio rozpisywać.
Schodzimy do "tradycyjnych" napędów. Jeśli specyfika twojej jazdy to głównie stanie najlepszym wyjściem będzie prosty benzyniaki. Zepsuć czy zapchać się nie ma co, przebiegu dużego nie zrobisz żeby się przejmować paliwem a do tego mega istotna kwestia kiedy codziennie stoisz w korku - cisza we wnętrzu
No i ostatnia kwestia, trochę korków, trochę obwodnicy, taka jazda miejska-mieszana. Tu już tak naprawdę nada się wszystko. Przy stosunkowo małym budżecie odpuściłbym jednak stare, zdezelowane diesle bo jak się będą sypać to oszczędności na paliwie tego nie zrekompensują.

Jeżdżę teraz "awaryjnie" w robocie aurisem 1.6/132, cały bieżący tydzień jestem w stolicy, spalam w granicach 7. Zepsuć się nie ma co a osiągi w zakresie prędkości do 120 są w zupełności wystarczające do miejskiej jazdy. I piszę to jako właściciel 190ps diesla, gdyby nie trasy z myślą o których go kupiłem to bym sobie na lpg zmienił
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2797
Przebieg/rok: >50tys. km

27 Sty 2023, 12:12

Tu trzeba rozpatrywać każde auto oddzielnie + warunki jazdy.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 11044
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

27 Sty 2023, 14:49

Zatem zaczekajmy co odpisze nam autor tematu. Najlepiej wiedzieć co to za miasto, ile km po tym mieście jeździ i w jaki sposób. A spalanie to jest ostatnia rzecz, nad jaką by tu rozważać.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dlaczego trzeba posiadać ubezpieczenie motocykla?
    Ubezpieczenie motocykla jest obowiązkowe podobnie jak w przypadku samochodu. Warto sprawdzić, ile kosztuje ubezpieczenie motocykla na rynku, bo oferty TU różnią się od siebie. W wyborze najkorzystniejszej polisy pomaga ...
    Hyundai Ioniq Hybrid - test spalania
    Hyundai Ioniq to przestronny w pierwszym rzędzie siedzeń liftback z napędem hybrydowym. Dzięki umieszczeniu akumulatorów pod tylną kanapą i przesunięciu jej w głąb kabiny pasażerskiej, uzyskano naprawdę sporą pojemność ...

27 Sty 2023, 15:03

szybki napisał(a):Tu trzeba rozpatrywać każde auto oddzielnie + warunki jazdy.
Dokładnie.

Swoją drogą mam znajomego taksiarza w Warszawie i powiedział mi ostatnio, że wyleczył się już na dobre z diesli, a km robi nie mało (od roku jeździ Corollą HSD). Wspomniał że gdyby nie obecne auto to na pewno poszedłby w benzynę z LPG.

Patrząc na to z drugiej strony nie po to oszczędzamy na paliwie żeby później tą kasę władować w naprawy :ok: Porównanie spalania dla diesla i benzyny podałem z ciekawości bo nie wszyscy sobie są w stanie to dobrze policzyć, a tu widać od razu różnicę.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10149
Zdjęcia: 35

27 Sty 2023, 16:58

Rokiko napisał(a):Patrząc na to z drugiej strony nie po to oszczędzamy na paliwie żeby później tą kasę władować w naprawy
No tutaj to właśnie tak jest podczas rozważania zakupu Diesla vs benzyny. Kupię Diesla, bo mniej pali, więc zaoszczędzę troszkę kasy na paliwie, a to co zaoszczędzę, będzie na ewentualne naprawy...Ciekawe kto z posiadaczy Diesla po każdorazowym zatankowaniu odkłada różnicę między ON a Pb " do skarbonki" na te ewentualne naprawy....Tak się tylko mówi przy zakupie. A potem jak przyjdzie do problemów to tej kasy jakoś nie ma....
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Sty 2023, 17:02

Przypominam tylko, żeby rozróżniać silniki benzynowe na te rzeczywiście "proste i bezawaryjne" i takie, które mają praktycznie te same podzespoły co diesle
franccc
Stały forumowicz
 
Posty: 2797
Przebieg/rok: >50tys. km