Dwa komplety czujników TPMS i zmiana kół lato/zima - Toyota

25 Paź 2021, 14:04

Po zmianie kół letnich na zimowe postanowiłem poinformować układ monitorowania ciśnienia w oponach TPMS o dokonanej zmianie. Przewertowałem instrukcję i znalazłem tam jedynie informację o kalibracji i zapamiętaniu ciśnienia w czujnikach. Jak zatem poinformować ten system, że mam założony komplet opon z innymi zarejestrowanymi w układzie czujnikami?

W opisywanym samochodzie Toyota Auris II od 2015 roku pojawiła się możliwość przypisania dwóch zestawów czujników. Dzięki temu nie trzeba za każdym razem ich programować jak to było w przypadku wcześniejszych wersji. W moim przypadku oba komplety zostały zaprogramowane przez poprzedniego właściciela w ASO o czym zostałem poinformowany ale nie otrzymałem instrukcji jak poinformować komputer o takiej zmianie nie udając się do ASO.

W instrukcji czytamy: "Kody identyfikacyjne zaworów z czujnikami ciśnienia i przekaźnikami sygnału w oponach mogą być rejestrowane dla dwóch zestawów kół.
Nie ma w związku z tym potrzeby rejestrowania kodów identyfikacyjnych po wymianie opon letnich na opony zimowe, jeżeli wcześniej zostały już zarejestrowane kody identyfikacyjne dla obu rodzajów opon: letnich i zimowych.
".

Poinformowanie układu TPMS o zmianie kół z drugim kompletem czujników
W tym przypadku jeżeli mamy już zmienione koła z czujnikami i ustawionym odpowiednim ciśnieniem. Włączamy zapłon, a następnie przycisk od TPMS wciskamy szybko w ciągu trzech sekund trzy razy. Kontrolka od ciśnienia w oponach zacznie migać i tak będzie aż do momentu kiedy system przełączy wszystkie cztery czujniki na drugi komplet. Jak już to się stanie lampka zgaśnie. Teraz sterownik wie że ma korzystać z tego drugiego kompletu czujników. Powinniśmy przejść teraz do wykonania kolejnego kroku jakim jest kalibracja układu monitorowania ciśnienia w ogumieniu opisana poniżej.

Na załączonym zdjęciu widać, że mamy dwa komplety czujników (ID zostawiłem częściowo widoczne, a zrzuty wykonane raz na letnich a raz na zimowych kołach). Korzystałem z aplikacji "Tire Assistant" która pokazuje nam aktualnie brane czujniki pod uwagę, ich ID, ciśnienie w oponach i temperaturę.
Dwa komplety czujników TPMS i zmiana kół lato/zima - Toyota
Kalibracja układu monitorowania ciśnienia w ogumieniu (na podstawie instrukcji)
  1. Zaparkować samochód w bezpiecznym miejscu i przyciskiem
    rozruchu wybrać stan wyłączony (Kalibracja nie jest możliwa, gdy samochód się porusza).
  2. Doprowadzić ciśnienie we wszystkich oponach do prawidłowej
    wartości dla zimnego ogumienia (Istotne jest, aby ciśnienie w ogumieniu było prawidłowe, ponieważ układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu przyjmie aktualny stan jako wzorcowy).
  3. Przyciskiem rozruchu wybrać stan ON.
  4. Otworzyć schowek w desce rozdzielczej. Przytrzymać wciśnięty przycisk zerowania układu, aż trzykrotnie mignie lampka ostrzegawcza
    ciśnienia w ogumieniu.
  5. Odczekać kilka minut, pozostawiając wybrany stan ON, a następnie
    przyciskiem rozruchu wybrać stan wyłączony.

Przypuszczam, że procedura będzie taka sama w innych samochodach Toyoty np. RAV4, Corolla, Camry, Yaris, które mają możliwość przypisania dwóch kompletów czujników monitorowania ciśnienia w oponach.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

25 Paź 2021, 15:15

Fajnie, że ta aplikacja pokazuje ID czujników bo jak wysiądą to można nowe sklonować z takim numerem i nie trzeba będzie ich ponownie przypisywać w systemie. Poza tym jak będzie problem z którymś z czujników będzie można podejrzeć w którym kole się znajduje.

Z czujnikami jest taki problem, że po kilku latach trzeba je wymieniać bo baterie w nich siadają. Swoją drogą szkoda, że nie są wymienne bo przecież czujnik po wymianie baterii mógłby dalej służyć, a tak mamy niepotrzebny odpad i spory wydatek :bored:

Kiedyś widziałem rozebrany czujnik i była tam w środku zwykła bateria pastylkowa tylko zamocowana metodą zgrzewania. Moim zdaniem ktoś powinien to zmienić bo wymiana takiej baterii w czujniku mogła by kosztować kilka zł, a nie min 150zł za sam nowy czujnik (i tu zależy jeszcze jaki bo to taka jedna z niższych cen).
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10008
Zdjęcia: 35

23 Lis 2021, 23:36

Niestety u mnie to nie kwestia zmiany opon na zimowe bo kontrolka od ciśnienia opon miga o włączeniu zapłonu tak jakby jakiś czujnik był uszkodzony .... Zachowuje się jak na tym filmiku

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

około 1 minuta filmu
Jeśli nacisnąłem 3 raz przycisk od resetu kontrolna miała jakby 3 dłuższe interwały między sygnalizacja i potem znów migała
Może faktycznie wyrzucę ten zapas i wtedy spróbuje przełączyć na drugi zestaw czujników a jak się nie uda to podjadę może do wulkanizacji gdzieś gdzie sprawdza te czujniki
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 143
Zdjęcia: 5
Prawo jazdy: 16 10 1997
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Toyota Auris
Silnik: 1.8 Hybrid
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2015

23 Lis 2021, 23:59

Jak masz dwa komplety czujników zaprogramowane to nie ma znaczenia gdzie znajdują się jedne i drugie koła. Ja u siebie obserwowałem że nawet z 10m łapały zasięg i się przełączały. Najlepiej jednak żeby aktualnie programowany/przełączany komplet znajdował się założony na samochodzie.

Jak byś miał aplikacje to można by było podejrzeć czy zmienia się ID czujników.

Jeżeli kontrolka mruga i później zapala się na stałe to może to być problem z jednym albo i nawet z czterema czujnikami. Nie mając odpowiedniego urządzenia nie zdiagnozujesz tego. Ja tak miałem jak założyłem koła nie informując systemu o tym że aktualnie używam drugiego zestawu kół z czujnikami.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

24 Lis 2021, 00:09

Dzięki za odpowiedź
W najgorszym wypadku przezimuję z tą kontrolką
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 143
Zdjęcia: 5
Prawo jazdy: 16 10 1997
Przebieg/rok: 8tys. km
Auto: Toyota Auris
Silnik: 1.8 Hybrid
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2015

24 Lis 2021, 10:17

Jak kupisz sobie urządzenie pod OBD do Hybrid Assistant (zastanawiałeś się nad tym w innym temacie) to odpowiednim programem (wyżej opisanym) sprawdzisz sobie czy masz odczyt z wszystkich czujników. Powinno być wtedy widać w czym jest problem.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wyposażenie i BMW ConnectedDrive w BMW ActiveHybrid 3
    Wysokiej jakości wyposażenie standardowe, z dwustrefową automatyczną klimatyzacją działającą także przy wyłączonym silniku oraz opcjonalnym systemem nawigacyjnym Professional. Liczne, ekskluzywne systemy wspomagania kierowcy ...
    Jak samochody widzą nocą?
    Podróżując po zmroku, baczniej wytężamy wzrok. Szczególnie jazda poza miastem szybko staje się w takich warunkach męcząca. Stopniowo obniża się koncentracja kierowcy i pojawia się senność. Wspaniale, gdyby samochód ...

17 Kwi 2023, 19:20

Jeszcze jedna ważna informacja odnośnie czujników i aplikacji. Sprawdziłem czy przekładając koła z przodu na tył i odwrotnie ID czujników zmieni się w aplikacji. I tak jest czyli widzimy dokładnie w którym miejscu mamy koło z danym numerem ID czujnika.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5294
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016