Dwumas na jednomas

21 Wrz 2017, 12:52

Witam. Orientuje się ktoś jak złożyć zestaw koła zamachowego + sprzęgła do Golf4 1.9TDI. Chodzi o zamianę koła dwumasowego na jednomasowe. Skrzynia 5 od Bory. Lepiej kupić cały zestaw czy samemu skompletować szukając jednomasy na szrotach?
math243
Początkujący
 
Posty: 71
Prawo jazdy: 06 06 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Audi 80
Silnik: 2.0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1992

21 Wrz 2017, 13:26

Cały komplet o ile jest do tego silnika. Sprawdź dokładnie jego oznaczenie.

Dlaczego chcesz zrobić taką zmianę? Przecież ceny są podobne, a prawidłowe użytkowanie auta z dwumasem wcale nie będzie krótsze niż z kołem sztywnym "jednomasowym".
Pamiętaj że takie koło to trochę gorsza precyzja zmiany biegów, większe drgania jednostki napędowej i słabsze tłumienie hałasu.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

21 Wrz 2017, 18:05

1. Komplet koła zamachowego+ sprzęgło wyniesie koło 600zl. Więc jest różnica w cenie.
2. Jednomasy jest niezniszczalny względem dwumasy.
3.Z tego co czytałem, aż tak dużej różnicy w przeniesieniu drgań na karoserię się nie uświadczy.
4. "Gorsza precyzja zmiany biegów" Skąd taka hipoteza i w jaki sposób jednomas wpływa na zmianę biegów?
math243
Początkujący
 
Posty: 71
Prawo jazdy: 06 06 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Audi 80
Silnik: 2.0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1992

22 Wrz 2017, 10:23

math243 napisał(a):Komplet koła zamachowego+ sprzęgło wyniesie koło 600zl. Więc jest różnica w cenie.
Być może. Nie wiem jakie masz oznaczenie silnika. Na dwumas dobrej firmy trzeba mieć min. 1200zł.
math243 napisał(a):Jednomasy jest niezniszczalny względem dwumasy.
Z tym się nie zgodzę. Wszystko zależy od kierowcy i jego jazdy faktem jest jest to że jak ktoś nieumiejętnie jeździ dieslem to takie sprzęgło szybciej wykończy.
math243 napisał(a):Z tego co czytałem, aż tak dużej różnicy w przeniesieniu drgań na karoserię się nie uświadczy.
Różnica będzie ale zwykły użytkownik może tego nie zauważyć. Przyglądałem się kiedyś w 1.9 TDI na pracę silnika z dwumasowym sprzęgłem i później na pracę na sprzęgle z kołem jednomasowym. Moje odczucie większe drgania silnika na biegu jałowym i głośniejsza praca ale to może tylko może wrażenia bo lubię się czepiać dupereli na które często nikt nie zwraca uwagi :)
math243 napisał(a):"Gorsza precyzja zmiany biegów" Skąd taka hipoteza i w jaki sposób jednomas wpływa na zmianę biegów?
Słabiej tłumi drgania co w rezultacie przekładać się może na precyzję zmiany biegów w pewnych zakresach obrotów.

Dodatkowo sprzęgło jednomasowe to większe chwilowe obciążenie skrzyni biegów i tarczy sprzęgła, również większe obciążenie poduszek skrzyni i silnika ze względu na większe drgania jednostki napędowej. Może być mniejszy komfort jazdy na niskich obrotach.

Oczywiście to są wszystko efekty uboczne zmiany sprzęgła dwumasowego na jednomasowe nie koniecznie muszą wystąpić wszystkie ale są bardzo prawdopodobne.

Jeżeli chcesz uniknąć problemów wyżej opisanych to zmieniając na jednomas postaw na dobrego producenta to jedyne sensowne rozwiązanie te za 500-600zł mogą nie spełnić twoich wymagań. Ja bym stawiał na Valeo, a jego komplet to nawet 900zł (dokładniej można będzie sprawdzić jak podasz oznaczenie silnika o którym już wspomniałem wcześniej).
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

22 Wrz 2017, 15:53

Dzieki za wyczerpująca odpowiedź. Faktycznie jesteś osobą dość dociekliwa i szczegółową. Ale dla zwykłego użytkownika jakim jestem ja nie będzie miało to dużego wpływu. Jednomas był stosowany w mk3 1.9tdi i w tej jednostce jakoś dawał radę. Mój silnik to 1.9tdi alh siedzący w golfie 4 z 2000r.
math243
Początkujący
 
Posty: 71
Prawo jazdy: 06 06 2015
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Audi 80
Silnik: 2.0
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1992

22 Wrz 2017, 21:03

:D wybierz tylko komplet sprzęgła dobrej firmy to podstawa sukcesu przy takiej zmianie. Daj nam znac co wybierzez i czy będziesz zadowolony z wymiany :ok:
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jazda pod prąd! Jak reagować na takie zachowanie?
    Choć jazda pod prąd nie należy do najczęstszych przyczyn wypadków, to jej skutki bywają bardzo poważne, ponieważ może ona prowadzić do zderzenia czołowego. Czasem jazda niezgodnie z kierunkiem ruchu bywa efektem nieuwagi, ...

24 Wrz 2017, 12:48

math243 napisał(a):Ale dla zwykłego użytkownika jakim jestem ja nie będzie miało to dużego wpływu.

Jak najbradziej się też z tym zgadzam. Dla ciebie npie. Natomiast dla silnika juz tak. Tak jak to opisał kolega wyżej. A skoro już tak bardzo się upierasz, to róniez popieram zdanie kolegi - wybierz komplet naprawdę dobrego producenta. Te 600 zł, to można sobie do 125p wsadzić. Poważnie. A jak już weźmiesz sobie nasze rady do serca, to naprawdę się zastanów, czy nie dołożyć te parę stówek i nie założyć dwumasy. Wszak producent nie bez potrzeby założył dwumasę....
A zrobisz oczywiście jak będziesz uważał :wink:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

25 Wrz 2017, 11:15

To jeszcze ja dorzucę swoje 5 groszy - zestawy ze sztywnym kołem są grubsze niż prawidłowa dwumasa, przez co okładziny na samej tarczy sprzęgła są zazwyczaj cieńsze. I tak montując takie sprzęgło możesz pojeździć 50.000 km i koniec - trzeba będzie znów zmieniać sprzęgło. Jeżeli zdecydujesz się na sztywniaka, to oddaj samą tarczę sprzęgła do zakładu naprawy sprzęgieł, niech ci wymienią okładziny na kevlar, to dłużej pojeździsz.
Anjin
Zaawansowany
 
Posty: 534
Auto: Peugeot

25 Wrz 2017, 11:40

Ale to w ogole nie ma sensu ta operacja bo kupić sztywny dobrej jakości to jest kwestia około 300 zł oszczędnosci także 1000 a 1300 to już nie gra wielkiej roli
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16682
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

25 Wrz 2017, 11:49

@Kao otóż to :) licząc to dobrze i robiąc dla siebie tak wychodzi. Tak jak napisał @Anjin może się okazać że za zwykłym sprzęgle przejedziemy niej niż na dwumasie :wink:

@math243 decyzja należy oczywiście do Ciebie. Daj znać z ciekawości co wybierzesz.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999