01 Kwi 2022, 10:18
Dynamiczna czy statyczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów???
Automatyczna skrzynia biegów to jeden z bardziej skomplikowanych elementów w dzisiejszych pojazdach. Dlatego prawidłowa eksploatacja i obsługa serwisowa jest tak istotna, jeśli zależy nam na jej długiej i bezawaryjnej pracy.
Kluczowe znaczenie ma tutaj jakość oleju, którego zadaniem jest smarowanie elementów przekładni, chłodzenie podzespołów itp. Szybsze zużycie i utrata parametrów oleju występuje między innymi na skutek:
- nadmiernego obciążenia mechanicznego i przegrzania spowodowanego np. szybką czy sportową jazdą.
- niewłaściwej eksploatacji tj. jazda z dużym obciążeniem, holowanie.
- zanieczyszczenia produktami zużycia części, które powstają w trakcie pracy elementów ciernych.
Statyczna wymiana oleju polega na grawitacyjnym spuszczeniu oleju z miski oraz pewnej jego ilości, która spłynie nam z układu. Reszta oleju zalega w pompie, sprzęgłach, chłodnicy, konwerterze itp. Oznacza to, że przy tej metodzie jesteśmy w stanie wymienić jakieś 40–60% oleju w zależności od rodzaju skrzyni. Metodą statyczną nie wymienimy całego oleju, a jedynie wymieszamy stary już zużyty olej z nowym. Ta metoda może być skuteczna w przypadku gdy pilnujemy regularnych wymian od nowości pojazdu, co jakieś 30–60 tys. km.
Dynamiczna wymiana oleju natomiast, polega na wpięciu się w obieg za pomocą stacji do dynamicznej wymiany oleju. Cały cykl odbywa się przy uruchomionym silniku. Urządzenie odbiera zużyty olej wypompowywany przez pompę oleju skrzyni i w tym samym czasie podaje taką samą ilość świeżego oleju. Podczas procedury dynamicznej wymiany cały czas utrzymujemy właściwy poziom oleju. Metoda dynamiczna daje nam możliwość wymiany 100% oleju znajdującego się w skrzyni biegów oraz przepłukania całego układu specjalnym detergentem, w celu pozbycia się zalegających tam osadów.
Jak ktoś jest zainteresowany wymiana oleju w automacie to proszę pisać na PW.
#skrzynieautomatyczne #automaty