Ekologiczny styl jazdy staje się coraz bardziej popularny

15 Lip 2014, 13:24

Stale rosnące ceny paliw oraz niepokojący wskaźnik emisji dwutlenku węgla do atmosfery sprawiły, że ekologiczny styl jazdy staje się coraz bardziej popularny. Nic dziwnego, oszczędzamy tym sposobem pieniądze i jednocześnie chronimy środowisko, ograniczając emisję spalin. Stosując się do kilku zasad ekojazdy, można zaoszczędzić nawet do 20% paliwa i jednocześnie osiągać satysfakcjonujące czasy przejazdu.

Płynna jazda
"Jeśli chcemy jeździć ekonomicznie, przede wszystkim powinniśmy pamiętać o podstawowej i fundamentalnej umiejętności – płynnej jeździe. Wielu kierowców ma tendencję do gwałtownego ruszania i hamowania, zapominając przy tym, że wpływa to znacząco na koszty zużycia paliwa" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Ekologiczny styl jazdy staje się coraz bardziej popularny

Umiejętne posługiwanie się pedałami gazu i hamulca zmniejsza spalanie naszego samochodu. Nie zatrzymujmy samochodu, kiedy nie jest to konieczne – do startu zatrzymanego pojazdu potrzeba ok. 20% więcej energii niż toczącego się z prędkością 5 km/h. Kiedy natomiast ruszamy ze świateł, nie eksploatujmy nadmiernie silnika na niskich biegach. Ilość zużytego w ten sposób paliwa mogłaby wystarczyć nam na przejechanie kilku kilometrów drogi przy stałej prędkości 50-60 km/h. Jeśli jednak gwałtowne przyspieszenie jest niezbędne, warto pamiętać, by wciskać gaz maksymalnie do 3/4 głębokości skoku pedału.

Obserwuj i przewiduj
"Jazda ekonomiczna wymaga przewidywania i obserwacji tego, co dzieje się na drodze. Kiedy dojeżdżając do skrzyżowania zauważymy, że zielone światło dla pieszych mruga, lepiej wcześniej odpuścić pedał gazu niż gwałtownie hamować w ostatniej chwili lub – co gorsza – przyspieszyć i dociskać gaz do oporu" przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Przewidywać można też zachowania innych uczestników ruchu i stosując zasadę "ograniczonego zaufania" uniknąć nerwowego hamowania oraz przyspieszania. W wyniku takich gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się zużycie paliwa wzrasta nawet o 40%*.

Chłód pod kontrolą
W lecie niejednokrotnie zbawieniem dla kierowców jest klimatyzacja. Niestety powoduje duże zużycie paliwa, dlatego najlepiej korzystać z niej z umiarem. Przy mniejszych prędkościach (do 50 km/h) starajmy się – w miarę możliwości – otwierać szyby. Pamiętajmy też, by ustawiać temperaturę o kilka stopni niższą niż panująca na zewnątrz. Wpłynie to korzystnie zarówno na nasze zdrowie, jak i stan naszego portfela.

Umiejętnie korzystaj z biegów
Niższe biegi zapewniają większą moc, co niestety wiąże się z większym spalaniem. Wbrew powszechnej opinii hamowanie silnikiem za pomocą stopniowej redukcji biegów pochłania mniej paliwa niż jazda na biegu jałowym, inaczej znana jako jazda "na luzie". Planując zatrzymanie lub spowolnienie ruchu powinniśmy toczyć się na biegu bez naciskania pedału gazu. Kiedy zaś chcemy się rozpędzić, np. po zatrzymaniu przed światłami, pamiętajmy, żeby włączać wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obrotów w silniku benzynowym lub 2000 obrotów w silniku wysokoprężnym. Najbardziej ekonomiczna jest jazda na najwyższym możliwym biegu przy najniższych możliwych obrotach.

Ekologiczny styl jazdy staje się coraz bardziej popularny

Dbałość o środowisko
Ekojazda – oprócz wymiernych korzyści finansowych dla kierowcy – ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne, wpływa na zmniejszenie jego zanieczyszczenia. Przy zastosowaniu podstawowej techniki ekologicznej jazdy, ilość spalin, w tym dwutlenku węgla (CO2) dostającego się do powietrza, jest znacznie mniejsza. Sama oszczędność paliwa jest także dobra dla środowiska, ponieważ zarówno benzyna, jak i gaz są surowcami naturalnymi, których ilość w przyrodzie jest ograniczona.

źródło: *telegraph.co.uk, Szkoła Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3799
Zdjęcia: 13100
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

25 Lip 2014, 09:06

Ciekawy artykuł, natomiast uważam że jazda w mieście i tak jest najbardziej stratna. Osobiście wole użyć rowera niż czekać w korkach bądź na światłach
speedy62
Początkujący
 
Posty: 165
Prawo jazdy: 15 07 2003
Auto: Ford Mondeo

30 Lip 2014, 22:11

speedy62 napisał(a):Ciekawy artykuł, natomiast uważam że jazda w mieście i tak jest najbardziej stratna. Osobiście wole użyć rowera niż czekać w korkach bądź na światłach


Zwykle faktycznie tak jest, ale przy odrobinie wprawy i dobrej znajomości miasta można się mocno zbliżyć do spalania w trasie.
slawo666
Nowicjusz
 
Posty: 5
Miejscowość: Wrocław

31 Lip 2014, 12:08

To już pewnie jest sporo zabawy by tak uczynić, jak na razie nie zdarzyło mi się żebym zbliżył się do spalania na trasie
speedy62
Początkujący
 
Posty: 165
Prawo jazdy: 15 07 2003
Auto: Ford Mondeo

11 Sie 2014, 13:55

Wszystko mądrze i słusznie napisane :)
p0ldekrakieta
Początkujący
 
Posty: 50
Przebieg/rok: 21tys. km
Auto: Audi A4/Mazda RX8
Silnik: 1.6/1.3
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna

12 Wrz 2014, 14:40

Staram się tak jeździć, ale niestety w mieście nie jest to łatwe, bo ciągle jakieś światła, przejścia na pieszych itp. Ale rzeczywiście płynna jazda pomaga zaoszczędzić paliwo ;)
dwalaszek
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 11
Auto: Audi C4
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Dacia Duster Motrio Cup mistrzowskim pucharem
    Pomimo trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, firma Renault Polska postanowiła kontynuować puchar Dacii Duster, podtrzymując swoje motorsportowe tradycje. Trzy lata doświadczeń pokazały, że projekt markowego pucharu ...
    Audi Q5 hybrid quattro
    Q5 hybrid quattro, pierwszy model hybrydowy Audi, został skonstruowany jako wysokowydajna hybryda równoległa. Tak jak i w dwóch innych hybrydowych modelach Audi, pojazd napędzają: silnik 2.0 TFSI o mocy 155 ...

23 Wrz 2014, 15:59

Ostatnio jechałem krajową E7 na odcinku Nidzica-Gdańsk i muszę przyznać, że zadziwili mnie kierowcy. Dużo wypasionych aut jechało przepisowo bez nadmiernego obciążania silnika. Z początku mnie to zastanawiało, ale teraz jestem przekonany że po prostu należeli do tych, co im się nie spieszy i mogą spokojnie jechać ekonomicznie, bez spiny i przede wszystkim bezpiecznie.
kapitangloo
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 09 08 2006
Przebieg/rok: 16tys. km
Auto: Astra H
Paliwo: Benzyna

24 Wrz 2014, 14:37

U mnie w mieście nastawiali tyle świateł, w niektórych miejscach odległość jednych od drugich nie przekracza nawet 50m. Ciężko jeździć ekonomicznie ale się staram :)
Barto88
Nowicjusz
 
Posty: 13
Auto: nie mam

29 Wrz 2014, 13:14

Przyznam, że taki styl jazdy jest mi ostatnio coraz bliższy. Kilka razy przetestowałem taką ekologiczną jazdę i zużycie spadło o połowę.
BartłomiejS
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Wrocław
Prawo jazdy: 19 06 1984
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Skoda Oktavia
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2011

02 Paź 2014, 12:36

Jasne, że tak, przy obecnych cenach to spokojna jazda robi dużą różnicę w portfelu
Maks86
Nowicjusz
 
Posty: 29
Auto: Mazda cx7

04 Paź 2014, 18:51

Ale to fajnie, że wreszcie jest ekologicznie i taniej, zawsze do tej pory we wszystkim było, że jak ekologicznie to drożej :D
CarTaker
Obserwowany
 
Posty: 2
Prawo jazdy: 07 10 1986
Przebieg/rok: 3tys. km
Auto: Nie mam

09 Paź 2014, 10:17

Bardzo fajny trend. I coraz bardziej popularny!;P
alfarthur
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 100
Miejscowość: Łódź
Prawo jazdy: 06 05 2009
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: golf II
Silnik: 1.8
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1985

13 Paź 2014, 12:36

Ekonomiczny styl jazdy robi ogromną różnicę, u mnie na przykład 2.0 hdi jak się gniecie to potrafi spalic pod 10 l ... a jadąc spokojnie z głową zadowala się ok 6 l w trasie oczywiście. Myślę, że warto tym bardziej, że w pewnym sensie uspokaja się jazdę i Ci którym się spieszy nie mają kłopotu z wyprzedzeniem mnie co w sumie dla wszystkich jest bezpieczniejsze. Trzeba pamiętać, że ekonomiczny styl jazdy nie może się równać z tamowaniem ruchu i utrudnianiem innym życia, trzeba przede wszystkim jeździć z głową. Bywają sytuacje na drodze kiedy po prostu trzeba szybko i sprawnie wyprzedzić więc wtedy używajmy pełnych możliwości samochou.
tarti
Nowicjusz
 
Posty: 8
Auto: Astra F | Peugeot Partner II
Silnik: 2.0 16v | 2.0 hdi

13 Paź 2014, 18:18

Wszystko fajnie, ale przez niektórych uczestników ruchu czasami aby dotrzeć w podane miejsce w normalnym czasie trzeba trochę przycisnąć pedał do podłogi.
corki
Nowicjusz
 
Posty: 47
Auto: audi a4

14 Paź 2014, 13:59

Żona jeździ fiatem 500 - z tym wyłączaniem silnika w czasie krótkiego postoju - super sprawa.
barnabba
Nowicjusz
 
Posty: 11
Auto: Subaru Legacy