Fiat Punto-Czujnik układu wspomagania kierownicy

14 Lut 2009, 16:37

Posiadam Fiata Punto r. 2000
Przy mocnym szarpnięciu kierownicą w lewo zapala się kontrolka "Awaria układu wspomagania" i po podłączeniu w diagnostyce na komputerze wyskakuje błąd "Uszkodzony czujnik skrętu w lewo układu wspomagania kierownicy". Układ wspomagania jest elektryczny. W punkcie naprawy nie wiedzieli co z tym zrobić. Nie wiedzą czy cały układ wspomagania jest uszkodzony czy tylko ten czujnik skrętu. Czy istnieje możliwość samodzielnej wymiany tego czujnika czy trzeba wymienić cały układ. Przy skręcie i szarpnięciu w prawo nic się nie dzieje. Dzieje się to tylko podczas mocniejszego szarpnięcia przy skręcie w lewo
Liczę na pomoc i pozdrawiam
marek1234
Nowicjusz
 
Posty: 2

14 Lut 2009, 19:57

Nie miałem jeszcze do czynienia ze wspomaganiem elektrycznym ale moge ci jedynie doradzić. Jeśli wiesz gdzie ten czujnik jest sprubój oczyścić styki mogą być zaśniedziałe. A jak byś chciał go wymienić to najpierw dowiedz się ile kosztuje i podjedź do innego mechanika może on będzie wiedział coś więcej i lepiej ci doradzi( czy wymieniać całość czy tylko czujnik)
piotrpz87
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1427
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mazda 6
Silnik: 2,3
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

21 Gru 2009, 21:40

Mam to samo tylko skręcając w prawo na maxa wtedy zapala się czerwona kierownica i niema wspomagania w ogóle. Po odpaleniu autka ponownie wszystko wraca do normy. może ktoś wie o co chodzi? Stało się to jak zaczęły się mrozy.
nales22
Nowicjusz
 
Posty: 2
Miejscowość: wałbrzych

21 Gru 2009, 23:01

Trzeba wymontować silnik wspomagania.Są tam przekaźniki.Prawdopodobnie jeden z nich nawalił.To dość częsty problem w tym samochodzie.Inną przyczną są też roztopione i zimne luty na płytce przekaźników.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Gru 2009, 16:02

Witam . a możesz mi powiedzieć gdzie znajduje się ten silnik? i czy można to samemu zrobić?
nales22
Nowicjusz
 
Posty: 2
Miejscowość: wałbrzych

22 Gru 2009, 19:50

Samemu?Jak się znasz na elektronice to tak.Jeżeli nie,to lepiej pojechać do elektryka.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Prawidłowe ułożenie dłoni na kierownicy
    Aż 30% polskich kierowców przyznaje, że w czasie jazdy trzyma kierownicę tylko jedną ręką – wynika z ankiety zorganizowanej we współpracy Szkoły Jazdy Renault i serwisu Motoryzacja w portalu Interia.pl(1572 ...

23 Sty 2010, 20:38

Witam,
pół roku temu mialam wymieniany silnik wspomagania. w serwisie czesc sprowadzili z jakiegos powypadkowego auta przez co nie musialam placic 3000zl. jak przyszly mrozy wspomaganie przestalo dzialac. a moje pytanie to czy czesc mogla byla wadliwa czy, jak czytam, moze to byc spowodowane przez niska temp.? auto nie jest garazowane.
oliwia
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: zielona góra

11 Lip 2010, 21:20

Witam.Jestem tu nowy i chce was pocieszyć.Mam Grande Punto 2007r przy 40tys.km padło wspomaganie,poszukałem poszperałem i znalazłem firme,która specjalizuje sie w naprawach tych wspomagań,w serwisie chcieli 3000zł!!!!!!!!!a ja zapłaciłem 850zł z rachunkiem i pisemną gwarancją.Są naprawdę rzetelni i słowni,warsztat schludny od razu widać,że to nie jest jakieś pateractwo,są z Poznania
podkowa93
Nowicjusz
 
Posty: 1
Miejscowość: Poznań

12 Lip 2010, 17:40

marek1234 napisał(a):Posiadam Fiata Punto r. 2000
Przy mocnym szarpnięciu kierownicą w lewo zapala się kontrolka "Awaria układu wspomagania" i po podłączeniu w diagnostyce na komputerze wyskakuje błąd "Uszkodzony czujnik skrętu w lewo układu wspomagania kierownicy". Układ wspomagania jest elektryczny. W punkcie naprawy nie wiedzieli co z tym zrobić. Nie wiedzą czy cały układ wspomagania jest uszkodzony czy tylko ten czujnik skrętu. Czy istnieje możliwość samodzielnej wymiany tego czujnika czy trzeba wymienić cały układ. Przy skręcie i szarpnięciu w prawo nic się nie dzieje. Dzieje się to tylko podczas mocniejszego szarpnięcia przy skręcie w lewo
Liczę na pomoc i pozdrawiam


Parę lat temu rozbierałem te urządzenie wspomagania, jak pamięć mnie nie myli to był tak:1. akumulator -odłączyć
2. wymontować: moduł poduszki oraz zdjąć kierownicę,obudowę skrzynki bezpieczników, osłony kolumny.
3. odkręcić śrubkę mocującą przełącznika świateł i wyjąć
4. rozkręcić i zdjąć osłonę silniczka wspomagania, lekko odsunąć i rozłączyć złącza przewodów silniczka i stacyjki,
5. wykręcić śruby mocujące wspornik urządzenia wspomagającego pamiętając o unieruchomieniu kierownicy, bo potem trzeba się namęczyć z prawwidłowym jej ustawieniu,
na koniec wykręcić śrubę przegłubu krzyżakowego do wałka przekładni kierowniczej.

Te wspomaganie elektryczne to takie uzupełnienie (bajer) do przekładni, śmiało można jeździć bez tego silniczka, opory podobne jak w dużym fiacie, syrence itp.
Zresztą sama nazw CITY określa że powinno ono służyć do jazdy w mieście, ja jednak doradzam na przyszłość wyłączanie tego, a załączanie przy trudnym parkowaniu, jednocześnie unikać należy kręcenia kieriownicą w miejscu (gdy koła się jeszcze nie toczą), bo właśnie to jest główny powód uszkodzeń tego urządzenia.
abel
Nowicjusz
 
Posty: 25
Miejscowość: Polska Dolnośląskie

27 Sie 2012, 13:44

Naprawę swoich auto powierzajcie TYLKO w sprawdzonych warsztatach, nie oddawajcie auta żadnym "podwórkowym" fachowcom, nawet jeżeli ich ogłoszenia wzbudzają zaufanie. Tutaj opisałem przygodę, jaka mnie spotkała, gdy zaufałem jednemu z takich mechaników: http://www.nitka.net.pl/~ab/czujnik/index.htm
Matryx
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Fiat Grande Punto

12 Mar 2014, 08:56

witam, ja miałem podobny problem ze wspomaganiem i naprawiałem w Warszawie u człowieka który naprawia wspomagania od 12lat, udziela gwarancji i robi to bardzo dobrze na nowych częściach, numer do niego to 530024124
Mareek455
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: grande punto
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna

13 Mar 2014, 11:19

Witamy. Niestety w przypadku elektrycznego wspomagania w Fiacie i uszkodzenia czujnika skrętu producent zaleca wymianę całej kolumny kierowniczej ze zintegrowanym czujnikiem. Na różnych aukcjach dostępne były same czujniki ale ich wymiana i tak powinna być powierzona specjalistom. Po wymianie kolumny lub czujnika należy skalibrować go do jazdy na wprost.
AutoConrad
Aktywny
 
Posty: 290
Miejscowość: Warszawa
Auto: różne marki

19 Mar 2014, 23:13

producent zaleca wymianę całej kolumny ponieważ drożej kosztuje :)
po to jest forum :)
Mareek455
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: grande punto
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna

20 Mar 2014, 09:53

Absolutnie nie ma potrzeby wymiany całej kolumny kierowniczej, a czujnik skrętu nie jest wcale z nią zintegrowany, tylko jak pisał kolega wyżej trzeba go po założeniu skalibrować, żeby sterownik mógł zapisać w pamięci kąt skrętu widziany przez ten czujnik.
Oczywiście Auto Conrad ma rację - producent tego samochodu tak zaleca. Drugi kolega napisał dlaczego.
Do zaleceń producenta nalezy się stosować jak auto jest na gwarancji - wtedy niestety trzeba wymienić cały komplet, bo inaczej utraci się gwarancję. Ale jak auto nie ma już gwarancji, to nie ma to już znaczenia.
Jednak przed zakupem tego czujnika ( jest to najzwyklejszy mechaniczny potencjometr ) warto sprawdzić zimne luty oraz moduł z przekaźnikami, bo te są najcześciejszą przyczyną tej awarii.
I co ciekawsze - większość właścicieli Fiatów Punto narzeka właśnie na problemy z tym czujnikiem podczas skrętu w lewo...Sam czujnik ( potencjometr ) też można spróbować naprawić - trzeba rozebrć i nasmarować bieznię, po której posuwa się styk np. ropą. Nie olejem ani smarem, bo te ograniczają przepływność. Czujnik ten jest oczywiście elementem niestety normalnie się zużywającym ( tak jak podgłaśnianie w starych radiach - po jakimś czasie podczas podgłaszania lub ściszania zawsze szurczało w głośniku ).
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Mar 2014, 18:51

podaje pomocną stronę, wspomaganie.waw.pl pozdrawiam Forumowiczów
Mareek455
Nowicjusz
 
Posty: 4
Auto: grande punto
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna