marek1234 napisał(a):Posiadam Fiata Punto r. 2000
Przy mocnym szarpnięciu kierownicą w lewo zapala się
kontrolka "Awaria układu wspomagania" i po podłączeniu w diagnostyce na komputerze wyskakuje błąd "Uszkodzony czujnik skrętu w lewo układu wspomagania kierownicy". Układ wspomagania jest elektryczny. W punkcie naprawy nie wiedzieli co z tym zrobić. Nie wiedzą czy cały układ wspomagania jest uszkodzony czy tylko ten czujnik skrętu. Czy istnieje możliwość samodzielnej wymiany tego czujnika czy trzeba wymienić cały układ. Przy skręcie i szarpnięciu w prawo nic się nie dzieje. Dzieje się to tylko podczas mocniejszego szarpnięcia przy skręcie w lewo
Liczę na pomoc i pozdrawiam
Parę lat temu rozbierałem te urządzenie wspomagania, jak pamięć mnie nie myli to był tak:1. akumulator -odłączyć
2. wymontować: moduł poduszki oraz zdjąć kierownicę,obudowę skrzynki bezpieczników, osłony kolumny.
3. odkręcić śrubkę mocującą przełącznika świateł i wyjąć
4. rozkręcić i zdjąć osłonę silniczka wspomagania, lekko odsunąć i rozłączyć złącza przewodów silniczka i stacyjki,
5. wykręcić śruby mocujące wspornik urządzenia wspomagającego pamiętając o unieruchomieniu kierownicy, bo potem trzeba się namęczyć z prawwidłowym jej ustawieniu,
na koniec wykręcić śrubę przegłubu krzyżakowego do wałka przekładni kierowniczej.
Te wspomaganie elektryczne to takie uzupełnienie (bajer) do przekładni, śmiało można jeździć bez tego silniczka, opory podobne jak w dużym fiacie, syrence itp.
Zresztą sama nazw CITY określa że powinno ono służyć do jazdy w mieście, ja jednak doradzam na przyszłość wyłączanie tego, a załączanie przy trudnym parkowaniu, jednocześnie unikać należy kręcenia kieriownicą w miejscu (gdy koła się jeszcze nie toczą), bo właśnie to jest główny powód uszkodzeń tego urządzenia.