Fiat Siena 1.6 - gaśnie po wciśnięciu sprzęgła

14 Mar 2012, 19:46

Witajcie,

Po długim okresie względnego spokoju z autem znowu mam problem, który nie wiem jak rozwiązać. Sprawa wygląda tak - po zakończeniu działania ssania (widać to po wolnych obrotach, że są w granicach 800-900) zdarza się, że po wciśnięciu sprzęgła obroty spadają tak bardzo, że samochód gaśnie. Czasami jest tak, że spadną tylko do 500, ale lekko szarpnie silnikiem i wracają na poziom ok. 750-850 - mniej niż nominalne.

Celem wykluczenia i znalezienia przyczyny były podmieniane lub wymieniane następujące elementy: świece i kable WN, filtr powietrza, cewka zapłonowa, czujnik temperatury kolektora ssącego (wymiana), silnik krokowy (wymiana), sprawdzana była sonda lambda, szczelność podciśnienia. Wymieniony nawet został komputer (ECU), bo gdzieś tak pół roku temu były istne szaleństwa z wolnymi obrotami - zmieniały się w zakresie od 0 do 3000. Na przełomie stycznia i lutego był robiony rozrząd, gdyż strzelił pasek (wg mechanika od mrozów), ale został poprawnie ustawiony i silnik po tym remoncie chodził dobrze.

Moje podejrzenia w tym momencie padają na wtryski lub pompę paliwa. Czy słusznie? Aplikowanie STP do czyszczenia wtrysków nie pomaga - może któryś się przycina? Wygląda bowiem na to, że coś jest nie tak z przełączaniem podawania mieszanki po odcięciu (hamowanie silnikiem czy też dłuższa jazda na biegu).
toor
Nowicjusz
 
Posty: 31
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 17 06 2005
Auto: Fiat Siena 1.6 16V HL

14 Mar 2012, 20:32

witaj , silnik 1.6 16v ?
czy po zamontowaniu paska mierzono ciśnienie sprężania?
czy była czyszczona gardziel , przepustnica?
świece wymienia sie na ganz nowe, kable Wn tak samo,
sprawdz pod maska /w ciemności/ czy nie sieje gdzieś iskra ?

pompy paliwa nie podejrzewam , przy obrotach pod obciazeniem nie piszesz żeby brakowało
przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
sympatyk
Zaawansowany
 
Posty: 878
Miejscowość: na skraju grodu
Prawo jazdy: 15 09 1976
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Freelander e picc. scuderia
Silnik: Otto 95÷121
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna

14 Mar 2012, 20:52

Tak kolego, mierzono, wszystko było przeczyszczone. Natomiast faktycznie, nie napisałem jeszcze o tym, że czasami czuć delikatnie szarpanie podczas dodawania gazu, dzieje się tak zazwyczaj na nierozgrzanym jeszcze silniku. Poza tym raczej ciągnie dobrze.
Postaram się jeszcze sprawdzić czy na pewno nie trzaska bokiem iskra, ale nie sądzę, przewody mają niecałe pół roku, były dawane nowe, podobnie jak i świece.
toor
Nowicjusz
 
Posty: 31
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 17 06 2005
Auto: Fiat Siena 1.6 16V HL

14 Mar 2012, 22:11

a czujnik temperatury 'wody' ten 2-pinowy był wymieniany ? origin ?
przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
sympatyk
Zaawansowany
 
Posty: 878
Miejscowość: na skraju grodu
Prawo jazdy: 15 09 1976
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Freelander e picc. scuderia
Silnik: Otto 95÷121
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna

14 Mar 2012, 23:07

Sprawdź MAP-sensor i podciśnienie w kolektorze ssącym.
andrzej_124
Stały forumowicz
 
Posty: 1704

14 Mar 2012, 23:14

No w sumie MAP-sensor i czujnik temperatury wody nie był wymieniany jeszcze. W sumie podejrzewam jeszcze potencjometr przepustnicy, ale czy on może dawać takie objawy?
toor
Nowicjusz
 
Posty: 31
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 17 06 2005
Auto: Fiat Siena 1.6 16V HL
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
    Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
    Prestiżowa nagroda "Red Dot" dla samochodu Skoda Rapid
    SKODA Rapid otrzymała prestiżową nagrodę "Red Dot" przyznaną za wzornictwo. 37 ekspertów z jury konkursu "Red Dot Design Award" przyznało jedną z bardziej pożądanych nagród modelowi Rapid. Auto wyróżniono ...

23 Mar 2012, 00:22

Obydwa czujniki sprawdzone - jest OK.

Gdzieś natknąłem się jeszcze na porady dotyczące dwóch rzeczy: wiązki silnika i wężyków podciśnienia. Faktycznie, po przepryskaniu sprayem poprawiającym kontakt wtyczki od silniczka krokowego, poprawiło się. Na tydzień. Po kolejnych kilku zgaśnięciach na wolnych obrotach poruszałem nieco wiązką - uspokoiło się, zobaczymy na jak długo.
Ciekawe jest to, że usterka pojawia się losowo i czasami losowo znika...
toor
Nowicjusz
 
Posty: 31
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 17 06 2005
Auto: Fiat Siena 1.6 16V HL

12 Kwi 2012, 19:07

No i guzik - kilka razy objaw pojawił się ponownie. Po dłuższych próbach wiem, kiedy usterka się wywołuje. Otóż problemy występują zawsze po tym, jak dłużej zjeżdżam z góry na biegu nie przyspieszając ani nie hamując. Wtedy (jeśli górka jest odpowiednio duża) jak wiadomo, przy zjeżdżaniu zwiększa się szybkość kół, przez co zwiększają się również obroty silnika. Przy normalnej jeździe i normalnym hamowaniu silnikiem objawu do tej pory nie stwierdziłem.

Teraz pytanie: czy to komputer głupieje jak auto na zjeździe przyspiesza zgodnie z prawami fizyki? Czy może któryś z elementów elektronicznych należy wymienić? Jeszcze raz zaznaczę, że w 90% przypadków auto jeździ prawidłowo, a objaw występuje (z tego, co do tej pory widzę) tylko po zjazdach na biegu bez dotykania gazu i hamulca.
toor
Nowicjusz
 
Posty: 31
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 17 06 2005
Auto: Fiat Siena 1.6 16V HL

12 Kwi 2012, 19:32

Otóż problemy występują zawsze po tym, jak dłużej zjeżdżam z góry na biegu nie przyspieszając ani nie hamując.

zjeżdżasz z góry na biegu; jak nie dodajesz gazu to hamujesz silnikiem -silne podciśnienie za przepustnicą
i wg mnie dostaje paliwa tyle co dadzą wtryskiwacze ale brakuje mu troche powietrza -przytkany kanał kompensacyjny-silnika krokowego lub za bardzo domknięta przepustnica
da się to sprawdzić i powinno pomóc
przyjacielscy sąsiedzi ??? zakłamani agresorzy, mija 75 lat od ciosu w plecy - im sie znów marzy wypad w Europę , nawet jakby miały zginąć tysiące podwładnych, nieważne wyśle się następnych
sympatyk
Zaawansowany
 
Posty: 878
Miejscowość: na skraju grodu
Prawo jazdy: 15 09 1976
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Freelander e picc. scuderia
Silnik: Otto 95÷121
Paliwo: Benzyna + LPG
Skrzynia biegów: Manualna

12 Kwi 2012, 19:34

Sprawdzałeś sygnał z MAP-sensora i drożność wężyka do niego ?
andrzej_124
Stały forumowicz
 
Posty: 1704

12 Kwi 2012, 20:47

andrzej_124 - żeby nie skłamać - ja nie sprawdzałem, mechanik mówił że sprawdzał i było OK. Drożność wężyka podciśnienia sprawdzę przy najbliższej możliwej okazji.

sympatyk: czyli po prostu tak jakby go wtedy zalewało przy nagłym wciśnięciu sprzęgła i zdjęcia obciążenia z silnika? Przepustnicę postaram się wyczyścić dogłębnie. Zaznaczam też że nigdy nie zgasł mi podczas zjeżdżania gdy był na biegu, nawet, jeżeli potem nie hamowałem tylko cisnąłem dalej gaz i jechałem. Dopiero po pierwszym lub drugim wciśnięciu sprzęgła obroty opadały poniżej granicy stabilności, jak odbiły to było ok, jak nie, to gasł.
Piszesz o za bardzo domkniętej przepustnicy. Jedyną opcję regulacji, jaką widzę, to linką gazu, ale w tym momencie jest ustawiona tak, że nie ma żadnego luzu, a przepustnica się zamyka kompletnie. Wiem (próbowałem parę razy), że gdy podciągnę ją o jedną pozycję, to już na wolnych obrotach wchodzi na 2 tysiące, a po rozgrzaniu falują (czasami nie schodzą tak jak trzeba). Chyba, że jest u mnie jeszcze jakaś regulacja na śrubce (chyba starsze auta tak miewały)?

EDIT: dorwałem dziś tanio używany ale sprawny mapsensor, podmieniłem. Póki co ok, teraz mam psychozę oby to było to :P.
toor
Nowicjusz
 
Posty: 31
Miejscowość: Kraków
Prawo jazdy: 17 06 2005
Auto: Fiat Siena 1.6 16V HL

14 Wrz 2014, 20:08

Witam
Ostatnio mam dokładnie ten sam problem. Jeżeli możesz to daj znać czy wymiana mapsensora definitywnie załatwiła sprawę.
kanada333
Obserwowany
 
Posty: 1
Auto: Fiat Siena