Fiat uno obrotomierz -jak podłączyć??

24 Mar 2013, 01:35

Witam,
Mam następujący problem. Jestem posiadaczem auta fiat uno. Mam założony licznik od innego auta bo najprawdopodobniej ten model 0.9 benzyna 3 drzwiowy 2000 rok nie posiadał takiego w originale. I ten obecny ma OBROTOMIERZ ale nie podpięty. Moja prośba mógłby mi ktoś opisać jak mógłbym podłączyć ten obrotomierz skoro już jest????
Z góry dzięki za odp;p;p

pozdro
Smykers :D :D
smykers
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 14 12 2010
Przebieg/rok: 3tys. km
Auto: nie mam

24 Mar 2013, 09:05

Temat o licznikach i przeróbkach.
"O obrotomierzach prawie wszystko
Obrotomierz z Uno Turbo Ie MK1 (do 1989r)

Zbudowany jest w oparciu o układ scalony - przetwornik f/U SAK 215 (pdf), który steruje magnetoelektrycznym ustrojem. Konstrukcja jest bardzo prosta, a zamontowany na płytce potencjometr pozwala na dokładną kalibracje wskazań przyrządu.

Poniżej kilka fotek tego miernika



Fotki i Schemat obrotomierza UNO turbo IE - mk1



Fotki i Schemat obrotomierza UNO turbo diesel - mk1 oraz Lancia Delta TD


Obrotomierze w UNO T; TD; SX - MK2 (po 1989r)
Maja jedną wspólną cechę - wszystkie zbudowane są w oparciu o specjalizowany przetwornik produkowany przez ITT o symbolu V3003-393. Uklad przeznaczony jest do sterowania ustrojami nowszego typu z dwoma nieruchomymi cewkami (sinusową i cosinusową) oraz ruchomym magnesem połączonym ze wskazówką. Miernik ten nosi nazwę krzyżowego lub ilorazowego. Uklad V3003-393 jest praktycznie nie do kupienia u nas w kraju.


Miernik ilorazowy z UnoTD

Układ ITT V3003-393 w odróżnieniu od stosowanego w nowszych obrotomierzach fiata układu ELEX 14308F ma jedną podstawową zalete, pozwala ona na dowolne przystosowanie przetwornika do praktycznie każdego ukladu zapłonowego i wyskalowanie w zależności od potrzeb w zakresie od 6000 do 8000 rpm. Konfiguracja ukladu odbywa się przez odpowiednie podłączenie nóżek (3,4,5,6,7,8) do masy.

Płytka drukowana obrotomierza z UnoTD



Obrotomierz w UNO TD podobno pobiera sygnał ze specjalnego czujnika umieczonego przy kole zamachowym, a sygnał z tego czujnika musi byc dodatkowo wzmocniony i pomnożony w taki sposób by zapewnić poprawne wskazania obrotów
Przyglądając się bliżej płytce obrotomierza z UNO TD zauważyć można ponawiercane / przecięte scieżki w okolicach ukladu V3003-393; MC14024 oraz w torze wzmacniacza. Śwadczy to o uniwersalności obwodu drukowanego, więc przeróbka np. dla silnika benzynowego z zapłonem iskrowym jest jak najbardziej mozliwa.


Płytka drukowana obrotomierza z Uno SX




Płytka drukowana obrotomierza z Uno Turbo i.e.



Przeróbka obrotomierza z Uno Turbo Diesel'a do silnika benzynowego
Przeróbkę musimy zacząć od wymontowania całego obrotomierza z deski, a następnie oddzielić płytkę drukowaną od ustroju miernika
Wymontowana, gotowa do przeróbki płytka drukowana.
Za pomoca lutownicy i odsysacza usuwamy wszystkie elementy znajdujące się w torze wejściowym obrotomierza. Elementy które trzeba wymontować zaznaczone są na zdjęciu kolorem czerwonym.
Teraz obracamy płytkę i z drugiej strony przecinamy nożykiem ewentualnie wiertełkiem ścieżki dochodzące do 5 i 7 nóżki układu V3003-393
Tu widzimy już przecięte ścieżki dochodzące do 5 i 7 nóźki układu V3003-393
W następnej fazie przeróbki trzeba połączyć dwie inne nogi (6 i 8) układu do masy. W tym celu trzeba na wysokości 6 i 8 końcówki zdrapać ze ścieżki masowej zieloną maskę do samej miedzi i przy pomocy kawałka srebrzanki wykonać dwa mostki. Ten zabieg ma na celu przeskalowanie elektroniki obrotomierza z 6000obr/min na 7000obr/min.
Do wykonania przeróbki musimy się zaopatrzyć w kilka elementów, zgodnie ze schematem obrotomierza z UNO SX.

Potrzebne będą

rezystor 22Kohm/1W
dwa kondensatory 100nf/100V
dioda zenera 7,5V
Z wylutowanych wcześniej elementów wykorzystujemy jedynie rezystor 0ohm (kremowy z jednym czarnym paskiem)
wstawiamy elementy

Na poczatek musimy wstawić dwa mostki:
pierwszy pomiędzy 1 i 4 nóżke wylutowanego ukladu MC14024
drugi pomiedzy bazę i kolektor wylutowanego tranzystora BC337-16
Następnie wlutowywujemy
rezystor 0ohm na swoje poprzednie miejsce
w miejsce konrensatora 10nF kondensator 100nF
w miejsce drugiego rezystora 0ohm drugi kondensator 100nF
W miejsce rezystora 8,2Kohm nalezy wlutować diodę zenera 7,5V, skierowana paskiem w strone bliższej krawędzi płytki drukowanej (patrz foto)
Ostatnim elementem do wymiany jest rezystot 4,7Kohm, w jego miejsce trzeba wlutować rezystor 22Kohm/1W


Gotowa płytka przerobionego obrotomierza

Na wszystkich zdjęciach użytych w instrukcji użyte są inne elementy niż opisane w manualu, a to dlatego że w momencie przerabiania nie znałem jeszcze fabrycznych wartości zastosowanych elementów. W torze wejściowym użylem dwóch rezystorow 47kohm, dwóch kondensatorów 10nf oraz diody impulsowej 1N4148. Oczywiście obrotomierz działał poprawnie, ale ze wzgledu na odporność oraz zabezpieczenie przed uszkodzeniem wymienilem te elementy na zgodne z oryginalnymi.
W zależności od tego jaką docelowo skalę ma mieć przerobiony obrotomierz musimy zastosować odpowiednią konfigurację nóźek przy ukladzie ITT V3003-393

Porównanie konfiguracji V3003-393
Obrotomierz od Turbo diesla (6000rpm) - podłączone na mase końcowki układu (2, 5, 7, 9, 16)
Obrotomierz od UNO SX (7000rpm) - podłączone na mase końcowki układu (2, 6, 8, 9, 16)
Obrotomierz od UNO turbo i.e (8000rpm) - podłączone na mase końcowki układu (2, 7, 8, 9, 16)

Uno Turbo Diesel
Uno SX
Uno Turbo ie
Na sam koniec musimy wydrukować i przykleić odpowiednią tarcze. W zależności o tego jak połączyliśmy nóżki przy układzie V3003-393 wybieramy tarcze wyskalowaną do 7000 lub 8000 obr/min i drukujemy w rozmiarze oryginalnym DPI !!!

Kliknij aby powiększyć - docelowy plik ma rozdzielczość 1041x1072 - 300DPI
Specjalne poziekowania dla:

Binia (BNO) za wprowadzenie do tematu i materiały
Marka (Del78) za udostepnienie deski TD do przeróbki
Luccass'a za skany zegarow SX i udostepnienie obrotomierza z deski SX
Klaudka i ettore za fotki elektroniki obrotka z Turbo ie MK2
"

I jak podłączyć obrotomierz.
http://www.fiatuno.pl/fiatuno,1,39.html
piotrpz87
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1427
Miejscowość: Szczecin
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Mazda 6
Silnik: 2,3
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus LS - ponad 2500 bieżących udoskonaleń
    Od premiery w roku 2006, dotychczasowa generacja LS przeszła ponad 2500 bieżących udoskonaleń, zaś najnowszy LS dodaje do tego kolejne 3000 zmian, a wśród nowych elementów oraz innowacji technicznych znalazły ...