Ford Escort '96 1.6 16V Zetec - skoki temperatury

28 Lut 2010, 13:27

Witam. Otóż autko w dniu dzisiejszym z dnia na dzień postanowiło ulec awarii a mianowicie sytuacja wygląda następująco.

Auto szybko łapie temp. i często występują dziwne jej skoki... a dokładnie... po odpaleniu i przejechaniu kliku km. łapie temperaturę w stanie normalnym po czym łatwo dochodzi do maksymalnej, ale jak powiedzmy przyhamuję czy ostro pozakręcam to spada, dodatkowym efektem jest brak ciepłego nawiewu... płyn nie maszeruje do nagrzewnicy bo powrót zimny... Gdy zgniatam wąż od rury chłodnicy brak odczuwalnego ciśnienia, a stan płynu w normie...
Oleju nigdy nie przybywało... raczej ubywało (uszczelka pokrywy zaworów) w nie dużym stopniu ale pod koniec sezonu można było dolewkę zrobić mała... Co do zapowietrzania układu to ciężko powiedzieć, bowiem nawet nie wiem czy i kiedy jest zapowietrzony bowiem zaworu do odpowietrzania nie widziałem, nawet chyba pisało w serwisówce o samoczynnym odpowietrzaniu więc ciężko mi się wypowiedzieć na ten temat... Termostat wymieniałem na oryginalny motorcraft'a w tym roku na jesień, no i czy termostat ma wpływ na ogrzewanie kabiny ? bo chyba nie... no i najbardziej zastanawiające to to że płyn samoczynnie dopływa do nagrzewnicy podczas przyspieszania większego ( i nie chodzi tu o obroty) czyli grawitacyjnie się tam dostaje... czyli tak jakby nie pchało tej wody... No ale zasadnicze pytanie czy to możliwe że tak z dnia na dzień pompa siada ? eh bo trudno mi uwierzyć jakoś...
Zastanawiam się nad pompą płynu, ale nie chciałbym w ciemno kupować i zmieniać bo trochę z tym babrania... Prosiłbym o sugestie i podpowiedzi bardziej znających się jak ja za co szczerze dziękuję bo samochód roboczy dlatego muszę go szybko naprawić.

Pozdrawiam
dyrektor56
Nowicjusz
 
Posty: 11
  • 28 Lut 2010, 14:42

    Spokojnie Z tegoco piszesz ( piszesz chaotycznie i nie wiadomo w koncu o co chodzi -przynajmniej ja )Uklad jest zapowietrzony Zapal auto odkrec korek i patrz do zbiornika i jesli bedzie malo plynu dolewaj do max zbiorniczka Jak osiagnie temperature ok 90 stopni Rura na chlodnicy gorna i dolna ma byc jednakowo garaca wowczas bedzie odpowietrzony Nie sugeruj sie wskaznikiem(przynajmniej na poczatku ) tylko raczej dotykaj przewody chlodnicy i "obserwuj temperature dotykowo"
    elektron1234
     

    28 Lut 2010, 15:44

    Już próbowałem w ten sposób... Płynu nie ubywa, a korek odkręcony... No i jak się mógłby zapowietrzć w jednej chwili ? Po za tym układ sam się odpowietrza tak wyczytałem w książce no i z poprzedniej wymiany termostatu gdzie spuściłem cały płyn i zalałem od nowa...
    dyrektor56
    Nowicjusz
     
    Posty: 11

    28 Lut 2010, 19:03

    dyrektor56 napisał(a):Już próbowałem w ten sposób... Płynu nie ubywa, a korek odkręcony... No i jak się mógłby zapowietrzć w jednej chwili ? Po za tym układ sam się odpowietrza tak wyczytałem w książce no i z poprzedniej wymiany termostatu gdzie spuściłem cały płyn i zalałem od nowa...

    Na goracym silniku tez dolewales?
    elektron1234
     

    28 Lut 2010, 19:18

    dyrektor56 napisał(a): no i czy termostat ma wpływ na ogrzewanie kabiny ?

    Jak najbardziej ma - bo układ nagrzewnicy jest na małym obiegu.
    Sprawdź czujnik temp. czy działa prawidłowo.
    piotrpz87
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 1427
    Miejscowość: Szczecin
    Prawo jazdy: 01 01 2001
    Auto: Mazda 6
    Silnik: 2,3
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002

    28 Lut 2010, 19:44

    Silnik zimny i odpalony, cały czas na chodzie do momentu rozgrzania z odkręconym kurkiem zbiornika płynu chłodniczego i płynu nie ubywa.A co do termostatu do jak jest cały czas zamknięty do silnik się przegrzewa, ale na nagrzewnice przecież idzie obieg czyż nie tak ? Co do czujnika to działa prawidłowo bo silnik gorący, zagotowuje wodę, ale nie popycha jej i ta zagotowana woda przez wężyk odpowietrzania wraca do zbiornika.
    dyrektor56
    Nowicjusz
     
    Posty: 11
    • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

      Ubezpieczenie OC i AC samochodu bez tajemnic
      Ubezpieczenie samochodu to jedna z najważniejszych kwestii, o której muszą pamiętać właściciele pojazdów. Zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC mają swoje specyficzne role, które pozwalają chronić ...
      Nowy Duster 2018: w 100% zmieniony design nadwozia
      Wszystkie zewnętrzne elementy zostały przeprojektowane i zyskały bardziej wyraziste kształty, które podkreślają siłę charakteru auta. Wnętrze Nowego Dustera oferuje wyższy poziom komfortu bez kompromisów. Zdecydowanie ...

    28 Lut 2010, 19:48

    Co do czujnika to działa prawidłowo bo silnik gorący, zagotowuje wodę, ale nie popycha jej i ta zagotowana woda przez wężyk odpowietrzania wraca do zbiornika.

    Skoro gotuje się woda to chłodnica powinna byc goraca i powinien się włączyć wentylator aby ją schłodzić.
    Wentylator się włacza? Chłodnica jest goraca czy chłodna?
    piotrpz87
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 1427
    Miejscowość: Szczecin
    Prawo jazdy: 01 01 2001
    Auto: Mazda 6
    Silnik: 2,3
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002

    28 Lut 2010, 19:53

    Wentylator się nie włącza bo nie ma dobrego obiegu... Woda Ledwo krąży i ledwo dochodzi do chłodnicy, jak nie ma obiegu to jak ma zagrzać całą chłodnicę ? Woda stoi, rurka idąca do nagrzewnicy też jest ciepła ale tylko kawałek a powrót zimny, ale podczas szybkiego przyspieszania i zwalniania gwałtownego część wody dochodzi do tej nagrzewnicy bo przez chwilę dmuchnie ciepłym powietrzem, ale na postoju choćby pokręcił na wyższych obrotach to woda nie idzie... a nie chcę trzymać długo żeby się całkiem nie przegrzał.
    dyrektor56
    Nowicjusz
     
    Posty: 11

    28 Lut 2010, 19:56

    No to masz pompe do wymiany - skoro silnik sie grzeje a chłodnica i nagrzewnica ciepłe. Nie masz obiegu i stad te spadki temp.
    Jesli masz czas sie pobawić to wyjmij termostat i zalej go wodą - sprawdzisz czy pompa działa i czy nadal grzeje się silnik.
    piotrpz87
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 1427
    Miejscowość: Szczecin
    Prawo jazdy: 01 01 2001
    Auto: Mazda 6
    Silnik: 2,3
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002

    28 Lut 2010, 20:01

    Znaczy się nagrzewnica ciepła jak poruszam się samochodem (przyspieszanie, hamowanie) i to tylko na chwilę a tak to dmucha zimnym... i wtedy również (podczas poruszania się samochodem) są wachania temp. na wskaźniku bo płyn się siłą woli przemieszcza, ale na postoju nagrzewnica zimna. I tak obstawiam na tą pompę że nie przez nią nie ma obiegu ale tak z dnia na dzień mogła się zepsuć ? paruję auto, potem odpalam jadę i następuje usterka ? Łopatki się mogły połamać tak nagle ? czy pękł wałek ? lub się obluzowało te mocowanie śmigiełek ?

    [ Dodano: Nie Lut 28, 2010 19:10 ]
    piotrpz87 napisał(a):No to masz pompe do wymiany - skoro silnik sie grzeje a chłodnica i nagrzewnica ciepłe. Nie masz obiegu i stad te spadki temp.
    Jesli masz czas sie pobawić to wyjmij termostat i zalej go wodą - sprawdzisz czy pompa działa i czy nadal grzeje się silnik.


    A jak po wyjęciu sprawdzę czy pompa działa ?
    dyrektor56
    Nowicjusz
     
    Posty: 11

    28 Lut 2010, 20:14

    dyrektor56 napisał(a):Znaczy się nagrzewnica ciepła jak poruszam się samochodem (przyspieszanie, hamowanie) i to tylko na chwilę a tak to dmucha zimnym... i wtedy również (podczas poruszania się samochodem) są wachania temp. na wskaźniku bo płyn się siłą woli przemieszcza, ale na postoju nagrzewnica zimna. I tak obstawiam na tą pompę że nie przez nią nie ma obiegu ale tak z dnia na dzień mogła się zepsuć ? paruję auto, potem odpalam jadę i następuje usterka ? Łopatki się mogły połamać tak nagle ? czy pękł wałek ? lub się obluzowało te mocowanie śmigiełek ?


    To moze silnik caly szwankuje Sam sobie odpowiadasz na pytanie Termostat nie zadziala jesli nie jest zalany woda Jeszcze raz nagrzej silnik na postoju Niech sobie pochodzi Powoli bedzie sie odpowietrzal A jesli liczysz ze sie samo 'jakos' zrobi to dalej pisz Jest takie cos jak www.google.com Wpisz sobie maly obieg i duzy obieg Dzialanie termostatu Mysle ze nie ma co pisac tylko lepiej poczytaj POWODZENIA
    elektron1234
     

    28 Lut 2010, 20:18

    dyrektor56 napisał(a): Łopatki się mogły połamać tak nagle

    Mogły.
    dyrektor56 napisał(a):czy pękł wałek

    Raczej nie - ale wszystko mozliwe.
    dyrektor56 napisał(a):lub się obluzowało te mocowanie śmigiełek

    Słyszał byś jskieś tarcie łopatek w pompie.
    Przewaznie przyczyną słabego krążenia cieczy w układzie są wyrobione łopatki - miedzy łopatkami a scianką pompy robi sie większ szczelina co powoduje zmniejszenie wydajnosci pompy.
    piotrpz87
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 1427
    Miejscowość: Szczecin
    Prawo jazdy: 01 01 2001
    Auto: Mazda 6
    Silnik: 2,3
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2002

    28 Lut 2010, 20:49

    elektron1234 napisał(a):
    dyrektor56 napisał(a):Znaczy się nagrzewnica ciepła jak poruszam się samochodem (przyspieszanie, hamowanie) i to tylko na chwilę a tak to dmucha zimnym... i wtedy również (podczas poruszania się samochodem) są wachania temp. na wskaźniku bo płyn się siłą woli przemieszcza, ale na postoju nagrzewnica zimna. I tak obstawiam na tą pompę że nie przez nią nie ma obiegu ale tak z dnia na dzień mogła się zepsuć ? paruję auto, potem odpalam jadę i następuje usterka ? Łopatki się mogły połamać tak nagle ? czy pękł wałek ? lub się obluzowało te mocowanie śmigiełek ?


    To moze silnik caly szwankuje Sam sobie odpowiadasz na pytanie Termostat nie zadziala jesli nie jest zalany woda Jeszcze raz nagrzej silnik na postoju Niech sobie pochodzi Powoli bedzie sie odpowietrzal A jesli liczysz ze sie samo 'jakos' zrobi to dalej pisz Jest takie cos jak www.google.com Wpisz sobie maly obieg i duzy obieg Dzialanie termostatu Mysle ze nie ma co pisac tylko lepiej poczytaj POWODZENIA


    Kolego każdy wie, że nic się samo nie zrobi... Sugerujesz mi poznanie co to mały a duży obieg chłodzenia, a zauważ że w tym i w tym nagrzewnica w aucie powinna się nagrzać bo obieg jest przez nią tak czy siak... nie chodzi o mądrzenie się z mojej strony, bo gdybym wiedział co jest to bym nie pytał. Chciałbym o uzyskanie pomocy dla tego tu jestem i się pytam i wszystkie możliwe przyczyny uzyskane dzięki waszym podpowiedziom będę mógł jutro posprawdzać po kolei... bo dziś jako iż jest niedziela odpuszczam sobie z wiadomych przyczyn i mam czas popytać się i uzyskać dzięki Wam odpowiedzi. Tak jak mówisz przed rozkręcaniem pompy spróbuję jeszcze raz odkręcić i zobaczyć stan termostatu i jeszcze raz spróbować odpowietrzyć choć najbardziej interesuje mnie jeżeli by się zapowietrzył to z jakiego powodu.
    Dla tego za każe słowa krytyki czy podpowiedzi dziękuję.
    dyrektor56
    Nowicjusz
     
    Posty: 11

    28 Lut 2010, 22:26

    NOOOOOOOO!!!!!!!!! Ciesze sie bedziesz cos robil Zrozum ( nie bede mowil ze jestem wszechwiedzacy i nie poszla pompa )ale jak ci auto nie grzeje to nie ma sily zeby byl plyn w silniku bo nagrzewnica jest jednak wyzej i z opisu mi wychodzi ze jednak nie ma plynu termostat jest zamkniety i plyn niestety nie wypelnia calego silnika Pisze to zeby ci pomoc a nie zeby narazac na koszty bo moim zdaniem trzeba byc 100%pewny zanim podejmie sie decyzje o wymianie pompy Wszystko wczesniej opisalem co masz zrobic ale to na spokojnie wszystko Powodzenia
    elektron1234
     

    01 Mar 2010, 15:43

    Sprawa rozwiązana, tak jak podejrzewałem siedzi pompa... wbrew opini innych że łopatki są całością z wałkiem itp. Dla innych na przyszłość, talerzyk z łopatkami jest osobną częścią nie zespoloną z wałkiem i tam mi się wyrobiło co powoduje że łopatki stoją w miejscu, a wałek się kręci.

    Pozdrawiam i dziękuję za wszelkie sugestie.
    dyrektor56
    Nowicjusz
     
    Posty: 11