Ilekroć widzę na ulicy Mondeo zawsze zastanawiam się, czy nie jest to sportowa wersja ST220. Dwie rury wydechowe, atrapy dyfuzorów i sportowe felgi bardzo przypadły mi do gustu. Z kolei z przodu stylizacja jest zbyt grzeczna, bo przejęto ją żywcem z cywilnej wersji. Na ogół każdy egzemplarz jest dobrze wyposażony, warto szukać tych z kubełkowymi fotelami Recaro i udokumentowanym przebiegiem. Inżynierom Forda udało się doskonale przekuć moc na osiągi: 250 km/h i 6.6 s do 100 km/h (niewiele gorzej niż ponad 400-konny VW Phaeton W12) to doskonały wynik. Dostępna także wersja kombi z dużym bagażnikiem.
Silnik: V6-tka od Forda rozwija ponad 220 KM mocy. Pozornie to nieduża moc: w końcu Mondeo to duży rodzinny wóz z dużym bagażnikiem. Mimo to ST220 potrafi fenomenalnie przekuć moc na osiągi: rozpędzając się do 250 km/h może zrównać się z takimi potworami, jak Mercedes S65 AMG, BMW 760i V12 i BMW M5. Wszystkie te super-sedany mają elektroniczny ogranicznik, ale faktem jest, że chcąc jeździć z taką prędkością po niemieckich autostradach nie trzeba wydawać fortuny na auta z ogromnymi silnikami: Mondeo pojedzie tak samo szybko. V6 nie jest oczywiście zbyt ekonomiczne, ale nie zużywa również hektolitrów benzyny, jak np. Alfa Romeo 159 z 3.2 JTS.
Wyposażenie/ wnętrze: Mondeo w standardowej wersji nie jest zbyt luksusowe: ma tylko to co niezbędne i nic ponadto. Za to sportowa odmiana została wyposażona m.in. fotele kubełkowe opcjonalnie pokrywane czerwoną skórą, dwustrefową klimatyzację i inne ciekawe bajery. Dokupić można było m.in. system nawigacji satelitarnej i wielofunkcyjną kierownicę. Cieszy również fakt, że w zasadzie wszystkie egzemplarze zostały wyposażone w manualną, sześciobiegową skrzynię biegów: jest trwała i nie ujmuje radości z jazdy. Można mieć zastrzeżenia co do jakości wykonania niektórych tworzyw sztucznych i ich spasowania, za to fotele są idealne: kubełkowe, skórzane siedzenia Recaro wyposażone w moduł podgrzewania świetnie trzymają ciało na zakręcie i nie męczą ciała na długich podróżach. Warto szukać egzemplarzy z charakterystyczną dla tego modelu, czerwoną tapicerką.
Awaryjność: Wszystkie Mondeo cierpią na kiepską jakość zabezpieczenia antykorozyjnego, a ST nie jest wyjątkiem. Na szczęście ze względu na wyższą wartość samochodu właściciele zazwyczaj bardziej o niego dbają. Zresztą 220-konne auto nie jest dobrym typem na woła roboczego: do tego zwykle służą zajeżdżone do granic możliwości 2.0 TDCi. Silnik nie należy do zbyt awaryjnych: nie jest bardzo wysilone i jako wolnossący benzyniak należy do motorów dość prostych w budowie.
Koszty: Najtańsze egzemplarze kosztują około 18 000 zł, za bardziej zadbane przyjdzie nam zapłacić około 25 "kawałków". Faktem jest, że części do ST220 będą droższe i trudniejsze do dobrania niż do "odmiany cywilnej", a silnik spalający do 16 litrów w mieście może zruinować portfel mniej zamożnych głów rodziny, którzy skusili się świetnymi osiągami i wyposażeniem. Mimo to uważam, że ten samochód jest jednym z najbardziej niedocenionych na rynku: warto wziąć go pod uwagę szukając rodzinnego "autobusu" dającego dużo radości z jazdy, szczególnie w wersji kombi. Szkoda, że laicy i tak wezmą go za najzwyczajniejsze w świecie, nudne jak flaki z olejem Mondeo. Sportową wersję zdradza jednak sportowy, podwójny wydech, opasłe dyfuzory z nadkolami, fotele kubełkowe Recaro i białe tarcze zegarów.
Najpopularniejsze auta terenowe z USA - co warto importować? Samochody terenowe z USA cieszą się niesłabnącą popularnością na całym świecie, a ich import do Europy, w tym Polski, stale rośnie. Miłośnicy motoryzacji doceniają ich niezawodność, wytrzymałość oraz niepowtarzalny styl. ...
Zmiana opony na letnie? Lepiej tydzień za późno niż dzień za wcześnie! Temperatury rano i wieczorem przekraczające 7 stopni Celsjusza to znak, że nadchodzi czas na zmianę ogumienia sezonowego. Nie warto jeździć latem na zimówkach, ale moment wymiany opon na letnie warto dobrze zaplanować. ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.