Golf Mk5 różnica w rozmiarze kół

14 Sie 2016, 22:53

Witam wszystkich. Wiem, że temat jest ogólnie znany, jednak nie znalazłem satysfakcjonującej mnie odpowiedzi na parę kwestii. Mianowicie chodzi mi o sytuację kiedy zmieniłem w swoim Golfie 5 (silnik 1.4 TSI 170 KM) koła letnie z rozmiaru 215/45/R17 na 225/40/R18. Powiem Wam, że jestem zaskoczony tym, że da się odczuć jakby minimalny spadek osiągów. Nie zmierzyłem tego jakimś urządzeniem, jednak podczas przyspieszania jestem w stanie wyczuć, że odrobinę wolniej auto się rozpędza. Jak dla mnie różnica w wielkości kół jest naprawdę minimalna i nie wierzę, że ich zmiana wpłynęła na osiągi.

Druga sprawa to fakt, że zakupiłem nie do końca pasujące felgi. Mam tu na myśli parametr ET. W nowych felgach wynosi on 35, w starych bodajże 51. Koła minimalnie wystają z nadkoli, jednak jest to bardzo malutka wartość (myślę, że około 1 cm). I teraz moje pytanie jest takie czy ma to wpływ na pogorszenie osiągów? Teoretycznie zmiany są naprawdę niewielkie, a odczucia z prowadzenia (przyspieszania) jednak odczuwalne.

Żeby było ciekawiej podam tylko przykład kolegi, który ma VW Scirocco III z silnikiem 1.4 TSI 160 KM, a więc praktycznie identyczny i w jego przypadku auto przyspiesza jakby "lepiej". Dodam tylko, że ma założone koła w rozmiarze 235/40/R18, jednak idealnie wpasowane w nadkola. Dajcie znać co o tym sądzicie i czy jest to w ogóle możliwe żeby tak mała zmiana wpłynęła na osiągi.
vatran
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 11 12 2008
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1.4 TSI 170 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

15 Sie 2016, 05:42

ET nie ma w tym przypadku znaczenia. Zwiększyłeś przełożenie napędu o 1,87%, do tego pewnie zwiększyła się masa kół. Musi to wpływać na obniżenie przyspieszania. Pewnie zwiększona masa kół ma większy wpływ, niż samo zwiększenie przełożenia.
Scirocco nie ma co porównywać-może mieć całkiem inne przełożenia na skrzyni.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3806
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

15 Sie 2016, 09:18

Dzięki za odpowiedź. Swoją drogą trochę to niesamowite żeby zmiana rozmiaru kół o jeden rozmiar powodowało odczuwalną zmianę. Poza tym silnik jakby nie patrzeć nie należy do najsłabszych, a jednak i to nie pomogło w spadku osiągów.
vatran
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 11 12 2008
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1.4 TSI 170 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006

15 Sie 2016, 11:46

Ostatnia kwestia, która mnie nurtuje. Dajmy dla przykładu nowego Golfa 7 z silnikiem 1.4 TSI 150 KM. W standardzie posiada koła 205/55/R16, w opcji 225/40/R18. I jak tutaj możliwe jest to samo przyspieszenie na tak różnych kołach? A może faktycznie podawane przez producenta osiągi tak czy inaczej pogarszają się?
vatran
Nowicjusz
 
Posty: 20
Prawo jazdy: 11 12 2008
Auto: VW Golf 5
Silnik: 1.4 TSI 170 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2006
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czy serwisowanie w ASO się opłaca?
    Wielu kierowców staje przed dylematem, czy warto płacić więcej za usługi w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czy może lepiej zaoszczędzić, wybierając tańszy warsztat niezależny. Analiza wspomnianych ofert przynosi zaskakujące ...