Hamowanie silnikiem - niższe spalanie i bezpieczeństwo

30 Sty 2015, 15:29

Hamowanie silnikiem to element techniki jazdy, dzięki któremu możemy z jednej strony zmniejszyć zużycie paliwa w naszym aucie, a z drugiej wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Nie jest to jednak łatwy sposób hamowania, ale odpowiednio wykonany pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo i nasze oszczędności. Jak prawidłowo stosować hamowanie silnikiem? Przede wszystkim umiejętnie redukować biegi.

Hamowanie silnikiem - niższe spalanie i bezpieczeństwo

Jak to się robi?
Stosując hamowanie silnikiem powinniśmy zwracać szczególną uwagę na wskaźnik obrotomierza i to jak operujemy sprzęgłem. Zgranie tych dwóch kluczowych elementów jest niezbędne, aby hamowanie wykonać poprawnie i efektywnie. Powinniśmy jednak zacząć od zdjęcia nogi z gazu, skutkiem czego samochód zacznie zwalniać. "Zredukujmy bieg na niższy najpóźniej jak jest to możliwe, wcześniej wciskając pedał sprzęgła. Po wrzuceniu biegu umiejętnie puszczajmy sprzęgło, tak aby nie było szarpnięcia" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. W ten sposób kontynuujemy hamowanie aż do momentu całkowitego zatrzymania, wtedy możemy wspomóc się hamulcem nożnym. Ten sposób hamowania jest dobry podczas codziennej jazdy, ale szczególnie polecany na terenach górzystych, gdzie często hamujemy zjeżdżając ze wzniesień.

Niższe spalanie i bezpieczeństwo
Hamując silnikiem nie zużywamy paliwa, w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegu. To ogromna zaleta biorąc pod uwagę aktualne ceny benzyny i oszczędności jakie możemy uzyskać. A oszczędzamy nie tylko na paliwie, ale także na częściach, bowiem hamując silnikiem dużo później wymienimy klocki hamulcowe i tarcze. "Gwarantuje nam to także bezpieczeństwo, ponieważ samochód z wrzuconym biegiem jest dużo stabilniejszy niż jadący na luzie, a ponadto mamy nad nim większa kontrolę w sytuacji, w której potrzebna jest nasza natychmiastowa reakcja" mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Dużo bezpieczniej hamować silnikiem, a nie hamulcem nożnym w trakcie jazdy po terenach górzystych oraz podróżując z dużym obciążeniem, kiedy nasze hamulce zużywają się znacznie bardziej.

POLECAMY Złość i agresja - niebezpieczni kierowcy na drodze

Zagrożenia przy hamowaniu silnikiem
Zanim zaczniemy stosować hamowanie silnikiem, przeanalizujmy czynności, które należy wykonać aby odbyło się to prawidłowo, płynnie i bezpiecznie. Nieumiejętna redukcja biegów może powodować gwałtowne zrywy samochodu i głośną pracę silnika spowodowaną wysokimi obrotami. W takich sytuacjach przy hamowaniu zwłaszcza w okresie zimowym może dojść do poślizgu.

źródło: Szkoła Auto Skoda, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3799
Zdjęcia: 13099
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

05 Lut 2015, 16:00

Zgadzam się całkowicie z artykułem,dodam jeszcze że do płynnej jazdy z hamowaniem silnikiem potrzebna jest odrobina wyobraźni,przy zbyt dużej redukcji,następuje dość silne wyhamowanie i możemy zaskoczyć kierowcę jadącego za nami :!:
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3737
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

07 Lip 2015, 13:28

Kiedy robiłam kurs kilka lat temu w Warszawie, instruktor uczył mnie hamowania silnikiem, strasznie zdziwiłam się kiedy okazało się, że nie każdy tak robi. Według mnie to bardzo ważne, żeby każdy kierowca potrafił jeździć ekonomicznie, bo przynosi to przecież wiele korzyści, przede wszystkim dla naszych portfeli ;) super, że wymagają teraz tego na egzaminach.
Świeża25
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: Nie mam