Hamowanie silnikiem to element techniki jazdy, dzięki któremu możemy z jednej strony zmniejszyć zużycie paliwa w naszym aucie, a z drugiej wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Nie jest to jednak łatwy sposób hamowania, ale odpowiednio wykonany pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo i nasze oszczędności. Jak prawidłowo stosować hamowanie silnikiem? Przede wszystkim umiejętnie redukować biegi.
Jak to się robi? Stosując hamowanie silnikiem powinniśmy zwracać szczególną uwagę na wskaźnik obrotomierza i to jak operujemy sprzęgłem. Zgranie tych dwóch kluczowych elementów jest niezbędne, aby hamowanie wykonać poprawnie i efektywnie. Powinniśmy jednak zacząć od zdjęcia nogi z gazu, skutkiem czego samochód zacznie zwalniać. "Zredukujmy bieg na niższy najpóźniej jak jest to możliwe, wcześniej wciskając pedał sprzęgła. Po wrzuceniu biegu umiejętnie puszczajmy sprzęgło, tak aby nie było szarpnięcia" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. W ten sposób kontynuujemy hamowanie aż do momentu całkowitego zatrzymania, wtedy możemy wspomóc się hamulcem nożnym. Ten sposób hamowania jest dobry podczas codziennej jazdy, ale szczególnie polecany na terenach górzystych, gdzie często hamujemy zjeżdżając ze wzniesień.
Niższe spalanie i bezpieczeństwo Hamując silnikiem nie zużywamy paliwa, w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegu. To ogromna zaleta biorąc pod uwagę aktualne ceny benzyny i oszczędności jakie możemy uzyskać. A oszczędzamy nie tylko na paliwie, ale także na częściach, bowiem hamując silnikiem dużo później wymienimy klocki hamulcowe i tarcze. "Gwarantuje nam to także bezpieczeństwo, ponieważ samochód z wrzuconym biegiem jest dużo stabilniejszy niż jadący na luzie, a ponadto mamy nad nim większa kontrolę w sytuacji, w której potrzebna jest nasza natychmiastowa reakcja" mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Dużo bezpieczniej hamować silnikiem, a nie hamulcem nożnym w trakcie jazdy po terenach górzystych oraz podróżując z dużym obciążeniem, kiedy nasze hamulce zużywają się znacznie bardziej.
Zagrożenia przy hamowaniu silnikiem Zanim zaczniemy stosować hamowanie silnikiem, przeanalizujmy czynności, które należy wykonać aby odbyło się to prawidłowo, płynnie i bezpiecznie. Nieumiejętna redukcja biegów może powodować gwałtowne zrywy samochodu i głośną pracę silnika spowodowaną wysokimi obrotami. W takich sytuacjach przy hamowaniu zwłaszcza w okresie zimowym może dojść do poślizgu.
Zgadzam się całkowicie z artykułem,dodam jeszcze że do płynnej jazdy z hamowaniem silnikiem potrzebna jest odrobina wyobraźni,przy zbyt dużej redukcji,następuje dość silne wyhamowanie i możemy zaskoczyć kierowcę jadącego za nami
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
Kiedy robiłam kurs kilka lat temu w Warszawie, instruktor uczył mnie hamowania silnikiem, strasznie zdziwiłam się kiedy okazało się, że nie każdy tak robi. Według mnie to bardzo ważne, żeby każdy kierowca potrafił jeździć ekonomicznie, bo przynosi to przecież wiele korzyści, przede wszystkim dla naszych portfeli super, że wymagają teraz tego na egzaminach.
Wynajem długoterminowy vs. leasing – co się bardziej opłaca? Leasing czy wynajem długoterminowy? To pytanie zadaje sobie coraz więcej osób szukających wygodnego sposobu na korzystanie z auta bez konieczności jego zakupu. Sprawdź, które rozwiązanie będzie bardziej opłacalne ...
Gelber Engel - nagroda dla Audi A3 za doskonałą jakość Niemiecki automobilklub ADAC, spośród 52 samochodów, wybrał Audi A3 zwycięzcą kategorii "jakość" tegorocznej edycji nagrody "Gelber Engel". Wyniki konkursu opierają się na sporządzanej przez ADAC statystyce ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.